Nieuw zadel of tweedehands zadel nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Nieuw zadel of tweedehands zadel nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:02

Hallow,

Jaa jongens sorry, alweer een zadelkwestie topic

Ik heb mijn paardje zelf ingereden met een springzadel omdat ik dat fijner vond i.v.m eventuele kunsten die ze uit zou halen ..
Nu 2 jaar later rijd ik eigg nog steeds op dit zadel, en aangezien ik maar 1 keer per 1 à 2 weken spring wil ik toch graag een dressuurzadel erbij hebben ..
Ook omdat mijn houding (lees: rug) nou niet bepaald positief tot uiting komt op dit zadel ..

Nou raadde mijn instructrice me al aan om een tweedehands zadel te nemen .. (In verband met inrijden van zadel?)
Maar nu weet ik niet waar ik het beste kan gaan zoeken ..
Ik wil in elk geval naar een goede winkel of zadelmaker gaan zodat ik zeker weet dat het zadel goed ligt ..
In elk geval wil ik het niet van internet halen omdat ik het dan niet kan passen ..

Weet er iemand goede tweedehands winkels in Brabant?
Dingen waar ik op moet letten bij een dressuurzadel? (tot nu toe altijd met veelzijdig gereden voordat ik mijn paard in ging rijden), ga in elk geval vantevoren zelf passen voordat het op mn paard komt te liggen wat ik lekker vind zitten
Eventueel goede ervaringen met speciale merken zadels?
* Iemand die me over kan halen toch een nieuw zadel te kopen, met een bijhorend argument ..

Alvast bedankt

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:28

Niemand die me kan helpen door wat ervaringen te geven over hoe en waar hij zijn zadel heeft gekocht ..
Of ik beter een nieuw of tweedehands zadel kan nemen?

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:39

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een tweedehands zadel omdat die over het algemeen al 'ingereden' zijn en daardoor wat lekkerder zitten.
Op een nieuw zadel moet je nog heel erg je zit zien te 'vinden'

Weet niet zo goed hoe je dat anders moet zeggen

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:41

Als je het geld heb zou ik zeggen: Koop een nieuw zadel. De tweedehands zadels zijn helemaal naar de rug van een ander paard, ik zal niet zeggen dat het niet goed is maar een nieuw zadel kan je naar je eigen zit en rug van je paard inrijden.

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:48

Je zou het drunens ruiterhuis in kunnen schakelen. Ze hebben goede 2de hands zadels en een pas-service aan huis.

Ik heb zelf een 2de hands zadel gehaald waar ik heel tevreden mee ben. Het is een Rossner Amerika. Hij zit echt super, ligt super op mijn paard en bovendien zijn ze redelijk betaalbaar, zelfs nieuw..

Het nadeel van nieuw vind ik dat alles nog zo stug en glad is, en dat je het na een bepaalde tijd op moet laten vullen omdat het inzakt door de nieuwigheid. Dit is vaak gratis, maar dan ben je em wel weer even kwijt..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:06

Het Drunens Ruiterhuis heeft idd een hele fijne zadelpasservice imo.

Ik koop wel liever nieuw. Ik wil dat het zadel naar mij en mijn paard gaat staan en het inzakken gebeurt al heel snel. Na drie maanden moet je nl. alweer een keer je zadel laten controleren en bijvullen.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:51

Ik heb ook een tweedehands gekocht.
Had het geld niet voor een splinternieuw, en heb gewoon een goed tweedehands gekocht. Eerst gepast en het lag prima.

ikke20

Re: Nieuw zadel of tweedehands zadel nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:38

heb een 2de hands gekocht om mn paard in te rijden. maar wou geen nieuw zadel erop leggen on verband met dat hij over een jaar of 2 toch weer een nieuw zadel moet omdat zn rug dan goed is gevormd. dan wil ik wel een nieuw zadel kopen en ook laten aanmeten. aan mn paard en mijzelf. ben ook tevreden met mn 2de hands zadle.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:31

ik heb altijd 2e hands zadels gehad, maar de laatste tijden kreeg ik niets passend op mijn paard.
Heb vorige maand een nieuw zadel laten aanmeten en ik heb absoluut geen last van de nieuwigheid van mijn zadel, ik heb zelfs nog nooit zo fijn gezeten, dus dat "inrijden" gaat niet op voor alle zadels.
Heb trouwens een euroriding luxor via drunen... erg goede service.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:28

Drunens ruiterhuis komt met 2de handszadels niet aan huis passen. Ik heb er afgelopen week een 2de hands zadel gekocht en die moest ik zelf gaan passen en als het niet goed was kon ik het ruilen of geld terug. In mijn geval moest er een andere boom in ( wintec ) en dat hebben ze wel gratis gedaan, maar ze zijn dus niet aan huis geweest. Dit doen ze alleen met nieuwe zadels.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:47

Zeker voor een jong paard zou ik kiezen voor een tweedehands.
Je moet er wel zeker van zijn dat de boommaat goed past en dan een keer laten opvullen.
Een nieuw zadel kan je eventueel kopen als je paard helemaal is uitgegroeid en wanneer de spieren ontwikkeld zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:54

Langeraap heeft ook een erg fijne zadelpasservice. Zowel van nieuwe als tweedehandszadels.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:27

Dankjullie voor de reacties Lachen

Drunensruiterhuis had ik zelf al aan gedacht .. Maar helaas komen ze voor tweedehands zadels niet aan huis ..
En als ik het moet doen met mijn eigen kennis, ben ik erg bang dat het dan op het eerste gezicht wel goed lijkt, maar eigg niet goed is ..
Nieuw komen ze wel aan huis dus is weer een voordeel ..
Maar ik weet echt niet wat nu beter is om te doen, een nieuw of tweedehands zadel nemen .. *zucht*

Wie wil voor mij de voor en nadelen die jezelf hebt ondervonden op een rijtje zetten?
Zowel voor nieuwe als tweedehandszadels?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:49

Wij hebben voor beide paarden aangepaste zadels nieuw gekocht bij de zadelmaker. Toen wij onze jonge merrie kochten wilde ik in eerste instantie een zadel (wat we nog hadden liggen) aan laten passen voor deze merrie. Totdat ze zover uitgegroeid zou zijn dat we een aangepast zadel konden kopen.
Na overleg met de zadelmaker hebben we toch direct een nieuw zadel gekocht. Achteraf bleek dat zadel wat we hadden (2e hands gekocht bij Divoza) helemaal scheef te zijn, ook het dieptepunt van het zadel lag te ver naar achteren. Ik ben blij dat wij met dat zadel bij de zadelmaker geweest zijn!
Het heeft ons een hoop ellende bespaart!

Ik zou heel voorzichtig zijn met 2e hands zadels. Wat ik bij Divoza (bijv.) heb zien hangen, zijn stuk voor stuk scheef, of ligt het dieptepunt niet goed.Maar goed het moet ook allemaal betaald worden natuurlijk, soms kun je niet kiezen of nieuw of 2e hands Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:51

koop iig geen zadelmarkt zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:07

Ik heb de mijne 2e hands gekocht en ben er heeel tevreden mee! Als je een 2e hands koopt, wel meteen ff met paard en zadel naar een zadelmaker gaan om m goed op te laten vullen voor je paard. En ik zou m denk ik wel particulier kopen of bij een goede ruiterspeciaalzaak en niet bij zadelmarkt oid...