zadel snel op de schouder..nu veranderd maar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

zadel snel op de schouder..nu veranderd maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:31

hoihoi

mijn pony heeft altijd al een best moeilijke rug gehad voor zadels,
nu heb ik sinds een klein jaar een Jc veelzijdigheid, die bevalt me goed, mn pony is beter gaan lopen enz, maar ik had het idee na een half uur intensief rijden dat ie wat op de schouder komt (had ik overigens met heel veel zadels en deze het allerminste) nu heeft mijn dealer van het zadel (maakt ook zadels past enz) 1 singelstoot verzet wat schuiner, en meer aan de voorkant zodat de singel ervoor zorgt dat het zadel wat meer achter op de rug komt, nu heb ik er 2 dagen mee gereden maar merk niet zoveel verschil.. kan het zijn dat het nog ingereden moet worden? of niet? ze heeft geen last van het zadel of rug maar heb het idee dat ze soms te weinig schouder vrijheid heeft, maarja ik word zelf ook steeds kritischer.. omdat ik al zoveel zadels heb gehad, hebben jullie ook een paard waar het zadel zo op doet?

bedankt alvast voor reacties.

groetjes!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:18

Ik denk dat ik je dealer zou laten komen als je aan het rijden bent. Dan kan hij beter zien wat je bedoeld en kan hij je gelijk of ongelijk geven

Succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:48

mariska1989 schreef:
Ik denk dat ik je dealer zou laten komen als je aan het rijden bent. Dan kan hij beter zien wat je bedoeld en kan hij je gelijk of ongelijk geven

Succes!

ja dat kan ik doen, alleen is ie nu 2 weken op vakantie...

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:59

haha die herman is ook altijd weg haha!

maar zou je niet eens een ander zadel gaan proberen ik weet dat het geld kost maar wie weet heeft hij nu weer wat anders liggen.
en bonny komt ook meer in de spieren dus vervormd een beetje!
en je kunt ook eens iemand anders er naar laten kijken toch? wie weet heeft die wel weer een ander idee.
soort second opinion.

xxx amee

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:16

heyhey

nou je moest eens weten... dit is nu zo'n beetje mijn 6e zadel in 5 jaar tijd ofzo.. alles geprobeerd... kunststof was op bonny 1 groot drama dus maar weer overgegaan op leer, dit zadel blijft goed liggen enzo maar ze heeft gewoon een rond lichaam waardoor het toch wat naar voren schuift, nu ook door de grasbuik. ik wacht nog ff af herman is er nu toch niet, maar anders moet ie toch weer even komen.. ik zou niet weten wie ik anders moet laten komen, herman's service vind ik heel goed en hij komt altijd.. maarja bonny is niet zo makkelijk...

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:22

Ik heb hetzelfde probleem (gehad) er ligt nu een brede Daaleman op, dit is het eerste zadel wat fatsoenlijk op de plek bleef liggen. Om het nog iets beter te laten liggen zit er nu een voorsingel in (wat jij ook hebt, de singel meer naar voren) zodat de de singel recht ligt ipv naar voren te schuiven (naar het smalste gedeelte van de buik)
Euroriding schijnt er ook een goed merk voor te zijn, daar zit de voorsingel al in. Succes!

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:55

ik heb ook hetzelfde probleem gehad, ik had een ainsley vanguard die naar voren schoof onder het rijden en op haar schouder lag.
heb 1 maand geleden een nieuw zadel laten aanmeten en ben op een bredere euroriding luxor uitgekomen die wel goed blijft liggen en idd met de voorsingel.
Laat je zadel dus nog maar een keer goed nakijken door de zadelmaker.

Kaia

Re: zadel snel op de schouder..nu veranderd maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:04

Ik schrok me gister ook het apezuur! Ik lekker aan het galopperen..en ik voel dat het zadel iets losser komt te liggen! Ik had ook geen pony tussen mijn benen! Zat ik bijna op zijn nek! En ik had hem goed aangesingeld!
Ik heb het zadel verdorie nog geen 2 maanden! Netjes aan laten meten en ze hebben hem nog netjes opgevuld. Ik merkte al dat een paar weekjes geleden het zadel iets begon te kantelen! Ik dacht dat het wel meeviel en het gewoon nog even moest zetten. Maar nu gaat het ook schuiven...en na nu nog flink ook! Ik ga ook maar eens bellen!

Hoe is het met jou zadel? Al een oplossing gevonden?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:33

Dat probleem is hier ook bekend.
Zadels proberen, helemaal op maat laten maken, weer anders op vullen, alleen beide voorste stoten gebruiken, losse voorsingel proberen, niets hielp.
Tot dat....
We hadden nog een schuimrubberen, wigvormige onderlegger.
Zo'n ding is van achteren hoger dan van voren en superzacht. Uit pure wanhoop legde mijn dochter het ding dan maar eens onder haar zadel, maar dan achterstevoren, met de hoogste kant dus bij de schoft, onder het zadel en voila, het zadel lag als een huis.
We hebben het ding toen zo bijgeknipt, dat het niet onder het zadel uitstak.
En zo heeft ze haar pony van B naar Z gereden.
Pony heeft nooit drukkingen gehad van deze constructie en was hier duidelijk gelukkiger mee dan met al dat geschuif.
Oke, het was een lapmiddel maar niettemin een uitkomst.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:13

hoihoi

ik heb zelf een bontje liggen.. maar ben altijd bang als je die eronder legt dat de ruimte te nauw word.. mijn zadel blijft dan naar mijn idee wel beter liggen maar ik wil er niet zo goed aan.. is het nou slecht om dat te gebruiken? qua zadels heb ik echt al zoveel geprobeerd... deze kiept verder niet. middelpunt is super en genoeg schoftruimte.. alleen dat naar voren schuiven... help!

Mierke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:26

Ik zit met hetzelfde probleem..

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:58

Bonny4life schreef:
heyhey

nou je moest eens weten... dit is nu zo'n beetje mijn 6e zadel in 5 jaar tijd ofzo.. alles geprobeerd... kunststof was op bonny 1 groot drama dus maar weer overgegaan op leer, dit zadel blijft goed liggen enzo maar ze heeft gewoon een rond lichaam waardoor het toch wat naar voren schuift, nu ook door de grasbuik. ik wacht nog ff af herman is er nu toch niet, maar anders moet ie toch weer even komen.. ik zou niet weten wie ik anders moet laten komen, herman's service vind ik heel goed en hij komt altijd.. maarja bonny is niet zo makkelijk...

vind je kraay wat?

die komt ook altijd.

en herman ziet echt niet dat je een x een ander hebt!

gr. amee

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:10

mail eens ik heb dit vaker bij de hand! En vaak kunnen oplossen.....

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:26

harnessmaker schreef:
mail eens ik heb dit vaker bij de hand! En vaak kunnen oplossen.....

je hebt mail.

rowo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:51

idje schreef:
Dat probleem is hier ook bekend.
Zadels proberen, helemaal op maat laten maken, weer anders op vullen, alleen beide voorste stoten gebruiken, losse voorsingel proberen, niets hielp.
Tot dat....
We hadden nog een schuimrubberen, wigvormige onderlegger.
Zo'n ding is van achteren hoger dan van voren en superzacht. Uit pure wanhoop legde mijn dochter het ding dan maar eens onder haar zadel, maar dan achterstevoren, met de hoogste kant dus bij de schoft, onder het zadel en voila, het zadel lag als een huis.
We hebben het ding toen zo bijgeknipt, dat het niet onder het zadel uitstak.
En zo heeft ze haar pony van B naar Z gereden.
Pony heeft nooit drukkingen gehad van deze constructie en was hier duidelijk gelukkiger mee dan met al dat geschuif.
Oke, het was een lapmiddel maar niettemin een uitkomst.

IK heb dan het idee dat het zadel te nauw wordt. maar inderdaad als je het zadel van voren wat hoger legt heeft het minder de neiging om naar voren te schuiven.
Ook ik heb het probleem met 1 paard, waar het zadel constant bij naar voren schuift. Ik heb er de zadelmaker/passer naar laten kijken en hij zegt dat het zadel perfect past, maar dat ik er niks aan kan doen omdat het paard achter overbouwd is en het zadel dus nog makkelijker naar voren kan schuiven. Er valt weinig aan te doen zegt hij.. Dan moet ik maar wat vaker afstappen en in het begin het zadel flink naar achteren leggen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:40

Dat smaller worden valt enorm mee, omdat die onderlegger niet buiten de kussens van het zadel komt en aan de voorkant ook niet in de kamer getrokken kan worden..
Dus niet zoals een Pad b.v.b. zou doen.
Bovendien is dat schuimrubber erg zacht en indrukbaar.
In elk geval heeft het in de jaren dat onze pony (ze is inmiddels met pensioen) zo gereden werd, nooit tot drukkingen, gevoelige plekken, spierverval of wat dan ook geleid.
Ook in haar gangen is er nooit iets te zien geweest, waarvan je zou kunnen denken dat ze last van deze constructie had.
Zoals gezegd, ze is er Z1 dressuur mee geworden, meervoudig provinciaal kampioen en ze heeft meerdere (grote) rubrieken bestgaand gewonnen.
Dat alles was beslist niet gelukt met het zadel steeds op haar schoft en tig keer opnieuw opzadelen, maar ook niet als haar zadel met omgekeerde onderlegger ergens had gekneld.
Dat zou deze dame nl nooit genomen hebben. (Ga jij maar even in het gras liggen Haha! )
Maar of dit voor ieder paard een oplossing is, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:01

Ik had het gister met onze zadelmaker nog over het naar voren schuiven van mijn zadel. Hij had het over een voorsingel die je onder het zadel aan de voorkant kan leggen. Hetzadel ligt daar dus op en die singel voorkomt dat het zadel naar voren kan schuiven. Hij vertelde dat het niet tot drukkingen of dergelijke leid!