Kun je bij een lederen zadel de boom laten versmallen/verbre

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clara

Kun je bij een lederen zadel de boom laten versmallen/verbre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:51

De vraag is dus: Kun je bij een lederen zadel de boom laten versmallen of verbreden?

Het zit namelijk zo: het zadel dat ik nu voor mijn verzorgpaard heb is aan vervanging toe, mijn verzorgpaard is vrij breed. Mijn eigen paard, nu nog een jaarling krijgt een wat smallere bouw. Het liefst zou ik nu dus een zadel kopen dat ik straks kan laten aanpassen zodat het ook op mijn eigen paard past. Met de Wintec zadels kan dit dus wel, maar ik heb geen ervaring met kunstof zadels.

Nou vroeg ik me dus af, of dat als ik nu een lederen zadel koop voor mijn verzorgpaard, dat ik dat dan over een paar jaar kan laten aanpassen aan mijn eigen paard.

mariska32

Re: Kun je bij een lederen zadel de boom laten versmallen/ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:37

alle zadels die ik ken met verwisselbare boom zijn van kunstof,de torowgood,wintec en kieffer.
je zou ook een boomloos zadel kunnen overwegen,die zijn in leer verkrijgbaar en zelfs ook al in een dressuur uitvoering.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:38

Ik heb een kieffer dressuurzadel. Mijn paard was er veel te breed voor dus heeft de zadelmaker hem breeder gemaakt.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:14

je kan het wel een stukje laten verbreden of versmallen, maar lijkt me niet echt handig want je weet niet 100% zeker of het straks op jouw jaarling gaat passen, je kan nooit weten hoe die zich ontwikkelt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:54

Met alleen de boom laten versmallen of verbreden, ben je er nog niet. Want wanneer je dat laat doen, verandert het zadel ook weer qua vorm en dus qua drukkingen. Daarbij kan het zadel op een ander paard helemaal niet goed liggen en passen.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat een zadel eenvoudig te verstellen is voor een ander paard. Het zadel moet echt perfect passen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:19

Jovarna schreef:
Met alleen de boom laten versmallen of verbreden, ben je er nog niet. Want wanneer je dat laat doen, verandert het zadel ook weer qua vorm en dus qua drukkingen. Daarbij kan het zadel op een ander paard helemaal niet goed liggen en passen.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat een zadel eenvoudig te verstellen is voor een ander paard. Het zadel moet echt perfect passen.

van triest verbreed en versmalt anders wel gewoon lederen zadels
hoor (mits het op de juiste manier gebeurt)

vergelijkbare topic's :
viewtopic.php?f=117&t=594428&hilit=

viewtopic.php?f=117&t=606536

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:35

taffy schreef:

Ja weet ik . Hij is ook mijn zadelmaker.
Maar dat is vast niet het enige wat hij doet. Hij kijkt namelijk naar het héle zadel (èn het paard).

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:38

Je kan toch ook nu een zadel kopen en die dan over een paar jaar inruilen. Ik zou zelf niet zo snel dingen gaan veranderen aan een zadel.
Je kan voor je jaarling straks beter een eigen zadel zoeken wat goed zit. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer verschillen in de rug: bespiering, hoogte van de schoft etc. Dan moet je toch aan een nieuw zadel.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:40

Jovarna schreef:
taffy schreef:

Ja weet ik . Hij is ook mijn zadelmaker.
Maar dat is vast niet het enige wat hij doet. Hij kijkt namelijk naar het héle zadel (èn het paard).

ok
hij ligt trouwens sinds gister weer in het ziekenhuis

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:07

Het is zo, dat wanneer ik straks op mijn eigen paard ga rijden, dat ik dan stop met mijn verzorgpaard rijden omdat ik heel snel last heb van mijn rug als ik veel rij. Dus dan ga ik nu een zadel kopen voor een paard wat niet van mij is en straks heb ik er waarschijnlijk niks meer aan. Ik ga volgende week bij de ruitersportzaak informeren of een winteczadel een mogelijkheid is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:56

clara schreef:
Dus dan ga ik nu een zadel kopen voor een paard wat niet van mij is en straks heb ik er waarschijnlijk niks meer aan.
Ik ga volgende week bij de ruitersportzaak informeren of een winteczadel een mogelijkheid is.

Het eerste: klopt, die kans is erg groot.
Het tweede: een Wintec is te lang voor paarden met een korte rug. Een Wintec heeft namelijk lange kussens (achterkant zadel). Dit wordt aangeprezen als zijnde 'prettig voor het paard c.q. goede drukverdeling', maar het zadel mag absoluut niet achter de laatste rib (18e wervel) van de paarderug liggen. Ligt en drukt het daar wel, dan krijgt het paard geheid problemen. Dus wees je hier wel van bewust.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:52

@clara
Als je zelf last van je rug krijgt door het rijden, is het verstandig nu al eens naar het zadel te laten kijken.
(ja ook mensen kunnen (lage) rugklachten krijgen door een slecht liggend zadel)

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:31

beantsje schreef:
@clara
Als je zelf last van je rug krijgt door het rijden, is het verstandig nu al eens naar het zadel te laten kijken.
(ja ook mensen kunnen (lage) rugklachten krijgen door een slecht liggend zadel)

Ik heb al erg lang last van mijn rug, ook bij zadels van eerdere verzorgpaarden. Ik krijg last van mijn rug o.a. door de druk die ik met mijn benen moet geven. De arts heeft mij eigenlijk ook af geraden om te blijven paardrijden en ik laat mijn eigen paard om die reden straks ook tuigen zodat als ik echt niet meer kan rijden dat ik hem dan voor de kar kan zetten. Ik rij nu voornamlijk alleen nog maar recratief, dan hoef ik niet zoveel met mijn benen druk te geven en dan gaat het redelijk goed, maar ook maar maximaal 3 x per week.