zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luv_jelke

zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:44

we hebben een tinkertje en we hebben een nieuw zadel gekocht.
de zadelmaker is bij ons lanks geweest om te passen en hij was precies goed. maar nu ik er een tijdje op gereden heb merk ik steeds vaker dat het zadel naar achtere schuift hoe stak ik haar ook aansingel.
nu zijn er zelfs mensen van de ponyclub die het zeggen dat het zadel te ver naar achtere licht.
iemand misschien een oplossing?

P.S. voor de mensen die het willen weten het is een wintex vzh zadel

taffy

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:48

een goede zadelmaker er bij halen
het kan zij dat de boommaat nu bv niet meer klopt

strakker aansingelen lijkt me niet erg prettig voor je paard
in mijn onderschrift kun je als je op de link klikt nog meer info vinden over hoe een passend zadel hoort te liggen

luv_jelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:54

@ taffy : nee dat snap ik dat zal ze zeker niet waderen

tja er is een zadelmaker geweest me verschillende zadels deze was goed volgens hem

taffy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:00

luv_jelke schreef:
@ taffy : nee dat snap ik dat zal ze zeker niet waarderen

tja er is een zadelmaker geweest me verschillende zadels deze was goed volgens hem

zadelmaker is een vrij beroep maar als hij vakkundig bekent staat..
heeft hij de rug van je paard opgemeten en de vulling naar de vorm van je paard aangepast?
en zitten er geen ongelijkheden en/of bobbels als je aan de kussens voelt?
liggen je beugels loodrecht naar beneden ect.?kun je zelf allemaal checke

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:15

Eventueel een borsttuig? Dit zorgt ervoor dat het zadel niet naar achteren schuift.
Het kan namelijk ook aan de bouw van je paard liggen en dus niet aan het zadel. En anders laat je de zadelmaker er nog een keer naar kijken.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:54

is het niet zo bij zadels dat ze naar verloop van tijd, ingereden worden>?? en dus naar rug van paard staat. ik weet dat ik na paar maaanden mijn kieffer op nieuw heb laten opvullen.

DEnk dat het niet zo raar idee is

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 01:58

Omdat het meer over zadels gaat en niet over de tinker verplaats ik dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:51

een nieuw zadel moet toch altijd na zoveel tijd worden nagekeken?

ik zou even weer contact opnemen met je zadelmaker, bij wintec krijg je trouwens 1x opvullen er gratis bij volgens mij

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:14

het navullen is een service van de zadelmaker.
Wintec zelf is producent en geeft die service niet daar zij het paard niet kunnen zien.
Degene die hem geleverd heeft doet dat mogelijk wel.

luv_jelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 13:06

@taffy : ja het zadel licht goed en de beugels hangen recht en zijn rug is opgemeten.

in mijn wintex zit een ijzer dingetje bij de schoft die is op maat gemaakt en kan verwisselt worden maar dat moet niks uit maken het hele zadel schuift gewoon weg als ik rijd wat ik er ook tegen doe
ik zal wel van de week bij de zadelmaker lanks gaan om te kijken op hij er iets op weet.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:39

een schuivend zadel past gewoon weg niet,
dat is mijn mening en ik zou daar dus ook niet verder mee gaan rijden, een borsttuig lijkt me dan ook niet lekker wordt er steeds een ruk aan gegeven wanneer het zadel wil schuiven maar dus wordt tegengehouden door het borsttuig

een paard kan erg veranderen in 3 maand dus zo gek vind ik het niet, dus toch even de zadelmaker erbij halen als ik jou was.

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:40

ik had een kenwood en die paste op het gegeven moment ook
opeens niet meer naar drie maanden
ik heb de zadel maker nog eens gebelt langs te komen
en zie zei gelijk je mag niet meer met het zadel rijden
dus ja het zael kan opeens na 3 maanden niet meer passen
oke soms kan het opgelost worden met opvullen
maar wees voorzichtig laat toch maar voor de zekerheid iemand langs komen met verstand van zaken

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:44

twist schreef:
ik had een kenwood en die paste op het gegeven moment ook
opeens niet meer naar drie maanden
ik heb de zadel maker nog eens gebelt langs te komen
en zie zei gelijk je mag niet meer met het zadel rijden
dus ja het zael kan opeens na 3 maanden niet meer passen
oke soms kan het opgelost worden met opvullen
maar wees voorzichtig laat toch maar voor de zekerheid iemand langs komen met verstand van zaken

Dit verhaal begrijp ik niet helemaal....... opvullen zal eigenlijk altijd plaats moeten vinden als een zadel wordt aangemeten. Bij wolgevulde zadels moet er dan naar ongeveer een 3 maanden weer eens naar gekeken worden door de leverancier. Als het zo erg is dat je niet meer mag rijden was er meer aan de hand. Heb je een nieuw zadel gekregen? Heeft de zadelleverancier je gemeld wat er mee was? Ik geloof toch dat dit enige toelichting behoeft.

Daarnaast is het zo dat indien een paard in skelet opbouw volgroeid is de boommaat van een zadel blijvend is. De bespiering zal mogelijk in de loop der tijd veranderen maar dit moet opgevangen kunnen worden met het correct opvullen van de kussens (en niet met grotere boommaten enz. is dit wel noodzakelijk dan was het zadel destijds bij verkoop al te klein aangemeten.) Let wel er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn maar dit geld echt in de meeste gevallen.

gewoon stelregel: Laat jaarlijks naar de kussens kijken door een zadelmaker in bijzijn van je paard. Dan weet je wat hij/ zij doet en daarnaast kan je dan direct proberen of er verbetering is. Ook als er geen onderhoud nodig is (aan de kussens) weet je dan zeker dat het goed ligt.

Maar ik ben benieuwd hoe dit verhaal nu precies zit...

luv_jelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:02

ik ga deze week naar de zadelmaker en het kan inderdaad kloppen dat het niet meer past

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:12

Ik voeg me bij het schrijven van Micha.
Mijn gevoel zegt dat er iets helemaal niet klopt.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:42

Het is erg moeilijk, vooral voor een tinker, om een goed passend zadel te vinden !
Dit komt door de bouw van de tinker...

Helaas ondervinde paarden er ook nog last van wanneer een zadel niet goed ligt...

Daarom ben ik er zelf niet eens aan begonnen... Ik ben gewoon boomloos gaan rijden ! Het zadel past perfect, en er is geen enkel zadel met boom, die net zo lekker zit !
Ik rij met een barefootzadel... echt een aanrader !

luv_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:25

oke dan ik ben van de week naar de zadelmaker geweest en hij heeft er een andere beugel in gezet niet dat het helpt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:05

luv_jelke schreef:
oke dan ik ben van de week naar de zadelmaker geweest en hij heeft er een andere beugel in gezet niet dat het helpt.

Heeft hij ook gezegt waarom etc?
En als je weet dat het niet helpt (en ik neem aan dat je het uitgeprobeerd hebt) zou ik meteen weer contact op nemen met je zadelmaker.

luv_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 15:31

tja dat had ik gedaan en hij zou lanks komen maar kwam maar niet lanks

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:10

En ook geen telefoontje?
Ik zou er toch echt bovenop gaan zitten afspraak is afspraak.

Het klinkt naar mijn idee, en daar kan ik naast zitten, dat hij/zij het er makkelijk van af wil doen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:26

ik heb ook een wintec vzh zadel. Dat schuift naar voren ipv naar achteren. Ook niet fijn voor mijn paard. Ze heeft 2 schaafwondjes aan de beide zijde van de schoft. Auw! De gene die het zadel gelevert heeft is laatst wezen kijken, maar het ligt niet aan het zadel dat het niet meer past, maar aan het paard. Zij vond het ook niet nodig om het zadel op te vullen. Paard heeft naast haar schoft weinig rugspieren en daarom komt het zadel zo naar voren en op de schoft te liggen. Naast allerlei rare adviezen (die ik hier niet wil vertellen, even geen zin in dat gezeur) kreeg ik het advies om zo'n echte schapenbont sjabrak te kopen. Wel duur, maar vooruit. Dat heb ik gedaan en dat helpt. Het zadel ligt hoger en drukt/schuurt niet op de schoft. Hoera, we kunnen gewoon blijven rijden en op deze manier de rugspieren trainen. De wondjes op de schoft schuren niet meer open door het schaapje. Maar voor advies over mijn zadel zoek ik wel een ander adres en ga niet meer naar deze zaak.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:02

lijkt me dat je afgescheept wordt!
laat er anders een andere zadelmaker naar kijken. dit is ook niks, zowel voor je paard als voor jou.
succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:23

@dierfysio: dat idee had ik zelf ook al. Baalde dus ook ontzettend. Dat schaapje eronder is ook een tijdelijke oplossing, maar het schuurt haar wondjes tenminste niet open. Ik ga ook opzoek naar een deskundige. Eentje die mijn zadel wel kan opvullen en als die zegt dat het niet kan, dan maar op zoek naar een goed passend zadel. paard heeft een smalle rug(smalste maat boom van wintec heeft ze), hoge schoft, maar verder geen moeilijke rug. Wintec heeft ook altijd goed gelegen tot haar rug ging veranderen. Paard heeft 4 jaar in de wei gelopen en veulentjes gekregen en nu wordt ze weer regelmatig (5 x per week) gereden. Geen wonder dat het zadel minder goed past. Maar het is wel raar dar ik mijn paard aan moet passen aan mijn zadel..... Wordt vervolgd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:44

paard aanpassen aan zadel is natuurlijk fout; dat moet net andersom. maar dat had je gelukkig al door....
succes met zadelmaker zoeken. ik kan je van harte www.bestfitzadelservice.nl aanbevelen! komen door hele land heen, vakmensen met up-to-date kennis.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:48

Ik heb daar een andere mening over, ze kunnen wel goed zijn, maar elk zadel wat afwijkt van wat hun hebben is niet goed. ze konden zelfs mijn passier afkraken van 3 jaar oud, zonder het gezien te hebben,

En als ze komen dan zitten daar nog al wat haken en ogen aan kwa passen en dergelijke,