Verschil martingaal en thiedemann?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Verschil martingaal en thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:07

Misschien een beetje domme vraag, maar wat is nu het wezenlijke verschil tussen een martingaal en een thiedemann?

Ik heb gezien dat er veel topics over gaan, maar het verschil kan ik er niet uit ontdekken...

Heb overigens geen plannen om er mee te gaan rijden, maar hoor en lees er zoveel over...
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 14-06-06 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:09

Een thiedeman werkt als een slof als het paard zijn hoofd omhoog brengt. En een martingaal zorgt ervoor dat het bit niet in de mondhoeken getrokken wordt, maar op de lagen blijft werken, als het paard zijn hoofd omhoog brengt.

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:10

Wat is nu dan paardvriendelijker?

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:20

Myfairytale schreef:
Wat is nu dan paardvriendelijker?

Dat hangt af van het probleem dat je met een hulpteugel wilt oplossen.
Maar over het algemeen genomen is de martingaal "paardvriendelijker" in die zin, dat hij minder bijkomende effecten heeft en met name werkt als het paard het hoofd teveel omhoog brengt en vrijwel niets doet als het paard het hoofd op een redelijke plek draagt. Het enige nadeel van een martingaal is dat je teugelhulpen iets gedempt worden, dus zonder is uiteindelijk altijd beter.
Overigens kan met verkeerde afstelling ook een martingaal bijzonder paardonvriendelijk worden.

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:14

Ik begrijp het, natuurlijk is geen enkele hulpteugel paardvriendelijk, maar als je dan zou moeten kiezen tussen 2 kwaden...

Bedankt voor jullie uitleg!