Ligging springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Ligging springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:23

Heeft iemand een foto van hoe een springzadel correct ligt (zonder ruiter erop)?

Ik heb alijd op een dressuur zadel gereden, en nu heb ik voor een van m'n paarden een springzadel (Om mee te gaan inrijden). En ik twijfel een beetje of deze wel goed ligt. Maar ik weet eigenlijk niet hoe een springzadel precies hoort te liggen..

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Ligging springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:27

Helaas heb ik geen duidelijkere foto's dan deze. Ik heb een springzadel met hele brede zweetbladen. Ze zijn aan de voorkant heel erg rond. Het is dus niet heel erg als ze ietsje op de schouder liggen, want dat is haast niet te voorkomen. Je moet proberen je springzadel zo te leggen dat ie zo min mogelijk op de schouder ligt. Mijn zadel had hier nog een tikkeltje naar achteren gekund.

Afbeelding

Afbeelding

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:07

Afbeelding

Zo ligt mijn springzadel. Hij is aangepast aan de rug van mijn paard, op deze foto had ik het zadel ongeveer 2 maanden.

cremellogek

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:51

Bij mijn zadel lijkt het diepste punt verder naar achteren te liggen dan ik gewend ben, maar aan jouw zadel te zien is hoort dat dus zo..

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:19

cremellogek schreef:
Bij mijn zadel lijkt het diepste punt verder naar achteren te liggen dan ik gewend ben, maar aan jouw zadel te zien is hoort dat dus zo..


dat kan ook komen omdat de meeste springzadels gewoon een smallere boom hebben dan het gemiddelde dressuurzadel

hangen je beugels recht loodrecht naar beneden?zo kun je ongeveer zien of het zadel in balans ligt
(als het achterover hangt is de ligging van je beugels ook naar achter en is de boommaat dus te klein)

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Ligging springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:07

Wat een osteopaat mij laatst vertelde was dat het diepste punt van je zadel ongeveer 20 cm achter de schoft moet liggen. Zeg maar de breedte van je duim tot je pink als je ze zo ver mogelijk spreidt.

Op de tweede foto lijkt het alsof je zadel nog wel een tikkeltje naar achteren kan!

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:38

ik ben ook op zoek naar een springzadel, maar als ik het goed begrijp dan hoort de boom van een springzadel dus smaller te zijn dan die van een dressuurzadel? Mijn dressuurzadel heeft namelijk een brede boom (fit 4), maar de springzadels die ik tot nu toe gepast heb waren allemaal te breed. Het lastige is ook nog dat mijn paard een hoge schoft heeft en het zadel dus een uitsparing moet hebben.

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:42

Moska schreef:
ik ben ook op zoek naar een springzadel, maar als ik het goed begrijp dan hoort de boom van een springzadel dus smaller te zijn dan die van een dressuurzadel? Mijn dressuurzadel heeft namelijk een brede boom (fit 4), maar de springzadels die ik tot nu toe gepast heb waren allemaal te breed. Het lastige is ook nog dat mijn paard een hoge schoft heeft en het zadel dus een uitsparing moet hebben.


de bomen van een springzadel zijn vaak smaller
maar als je paard met een dressuur zadel bv maat 33 heeft heeft ie dat ook met een springzadel,je paard blijft tenslotte even breed

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:42

Moska schreef:
ik ben ook op zoek naar een springzadel, maar als ik het goed begrijp dan hoort de boom van een springzadel dus smaller te zijn dan die van een dressuurzadel? Mijn dressuurzadel heeft namelijk een brede boom (fit 4), maar de springzadels die ik tot nu toe gepast heb waren allemaal te breed. Het lastige is ook nog dat mijn paard een hoge schoft heeft en het zadel dus een uitsparing moet hebben.


de bomen van een springzadel zijn vaak smaller
maar als je paard met een dressuur zadel bv maat 33 heeft heeft ie dat ook met een springzadel,je paard blijft tenslotte even breed

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:56

Ha, ik ben dus niet gek! Maar zoals ik het hierboven opschrijf, zo werd mij dat verteld bij de ruitersportzaak en ik vond het al een beetje vreemd. Dat wordt dus gewoon doorzoeken!