Over de rug is zo op grond van de foto's en leeftijd niets te zeggen, je komt dan alleen op algemeenheden. Dus herlijdend hieraan is het dan ook moeilijk te stellen of het zadel goed ligt. Het is echter zo indien een paard volgroeid is, de boommaat meestal blijvend is, alleen de kussens moeten mogelijk in de loop der tijd aangepast worden op de bespiering door het meer of minder in werk staan. (natuurlijk bestaan hierop uitzonderingen.)
Ik vraag me alleen af of jouw paard al volgroeid is in de skelet bouw. Dit is verschillend per paard (naar hoeveel jaar ze volgroeid zijn) en daar moet naar gekeken worden.
Ik adviseer dan ook om contact op te nemen met goede zadelmaker en hem nadrukkelijk hierop aan te spreken (dus maak afspraken over zijn kunde en kennis) en informeer evt bij een tweede. Daarnaast laat je zadel altijd pas maken in de kussens bij het paard. Tevens adviseer ik sterk om bij wolgevulde kussens jaarlijks naar de kussens te laten kijken door een echte zadelmaker.
Koop niet zo vanuit de auto waarbij er alleen gepoogd wordt om uit deze voorraad te verkopen (onder het mom van ik heb 10 zadels waar er vast wel eentje van past). laat hem echt aanmeten en kijk dan naar de zadels en laat goed de kussens ter plaatse vullen en passend op het paard maken (kun je zien wat er gedaan wordt). Veel zadels kunnen best goed passen als de kussens gewoon goed aangepakt worden (alleen kost het de zadelmaker/ verkoper kunde tijd en moeite (=minder winstmarge) en hieraan zie je al een verschil wat voor een vlees je in de kuip hebt).
Ander kijk eens naar de zadel ellende die harnessmaker hier wel eens uitlegt
Succes en neem alsjeblieft de tijd of laat anders echt iets op maat maken.