barebackpad met rare singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

barebackpad met rare singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:00

Hallo ik heb een barebackpad met stijgbeugels maar de singel krijg ik niet strak, als ik op stap moet ik op de bakrand staan en dan mijn been over mijn paard heen zwaaien. En dan maar hopen dat hij niet gaat schuiven, als ik af stap schuift hij naar beneden en hang onder aan zijn buik. Hebben ze allemaal dezelfde singel of zit er verschil in?

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:04

volgens mij ligt dat niet aan de singel... dat komt doordat het eigenlijk maar een stukje stof is met een touwtje eraan (er zit geen zadel vorm/boom in (zonder boom schuiven zadels ook meer))...
daarom zijn de beugels ook niet bedoelt om er echt kracht op te zetten... het is meer voor "het idee"... voor de stevigheid en de psychologische veiligheid...

en dan nog iets: ik vraag mij af hoe jij afstapt? houd je je linkervoet in de beugel? (dus hang je even op links?)... mij is namelijk geleert om eerst beide voeten uit de beugels te halen en dan pas af te stappen (als je je linker voet in de beugel laat en je paard springt weg hang jij er nog aan...)

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:07

De singel gaat steeds losser zitten maar is dat de bedoeling?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:11

Ik heb net gekeken op het net op een site maar daar zag ik er 1 met een goede singel dus het ligt aan mijn singel.

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:34

nee het ligt niet aan je singel... bij een barebackpad mag je duidelijk niet in de stijgbeugels gaan staan of iets dergelijks! En idd opstappen via een krukje !

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:38

en dan vraag ik mij af: wat voor singel heb je in godsnaam dat ie losser gaat zitten? dat kan toch niet, want er zitten als 't goed is van die gaatjes aan....
anders moet je (bij western bevestiging) een stropdasknoop gebruiken.... hoe zet jij 'm vast?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:28

Ik heb geen gaatjes maar een gesp en daar zitten tandjes aan zodat die singel strak zou moeten blijven zitten maar dat doe ie dus niet.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:00

hmmm dat is niet handig.. dan kan je idd een andere singel aanschaffen, maar dan nog is de kans dat hij verschuift heel groot... de beugels zijn gewoon niet bedoelt om druk op te zetten...

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:07

Een barebackpad met beugels is niet zo geweldig goed voor de rug. De druk die jij op de beugel zet als je bijv. gaat staan met lichtrijden, komt dan op een paar wervels terecht en wordt niet zoals bij een gewoon zadel over de hele breedte van het zitvlag verspreid.
Dus als je de beugels eraan hebt zitten, gebruik ze dan niet om licht te rijden, maar puur voor wat extra steun.

Ik heb een barebackpad van Emiel Voest, hieraan zit een gewone dressuursingel die je behoorlijk strak kunt aantrekken. Maar nooit zo strak als bij een gewoon zadel, het is en blijft gewoon stof.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 17:11

Die beugels gebruik alleen om op te stappen want hij is hoog en dan zijn die beugels wel handig. Maar eigenlijk werkt het niet want 1 voet er in en de pad hangt onder aan zijn buik.

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:23

marleen_usar schreef:
Ik heb geen gaatjes maar een gesp en daar zitten tandjes aan zodat die singel strak zou moeten blijven zitten maar dat doe ie dus niet.

Die heb ik ook, met zo'n bruin western motiefje zeker? Idd een rot singel!!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:33

Ik wil een andere kopen iemand tips welke er goed is?

Buitenzinnig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:35

Ik heb er gewoon een leren western singel aan zitten.. maar weet niet wat voor merk het is..

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:39

Christ heeft hele mooie pads met bont, zijn alleen wel duur..

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:54

Ipv een ander aan te schaffen kun je je bbp ook laten aanpassen door een schoenmaker. Ik heb aan mijn BBP destijds leren singelstoten laten zetten. Hierdoor kon ik een normale vzh-singel gebruiken.
De beugels kun je evt gebruiken tijdens het rijden, maar in de praktijk blijkt dat je ongewild toch gewicht gaat zetten op de beugels, waardoor de BBP gaat schuiven.
Het beste kun je dus de beugels eraf halen en via een opstapje opstappen.

Foto van mijn BBP:
Afbeelding

(die van mij was overigens te koop, maar als het goed is, is die al verkocht (ik wacht op de betaling))

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:24

een bbpad met beugels is ook slechts om je zadel zit aan te nemen
je mag NIET steunen in de beugels (dus niet lichtrijden in of opsteigen in/met) daar is die niet voorbedoelt
als je singel losser gaat zitten tijdens het rijden dat mag dus niet ..
heb je m wel correct door die sluiting ghaald ?