Wat voor bit om mee te beginnen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

Wat voor bit om mee te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:42

Ik ben bezig mijn paard te beleren hij heeft nu een dubbelgebroken bitje in waar ik overigens nog niets mee doe , longeren doe ik het halster nog onder het hoofdstel en daaraan de longeerlijn.
Nu vroeg iemand mij pas waarom ik zo 'n bit gebruik bij een groen paard ... tja.... dat had iemand mij aangeraden.
Wat doen jullie ?

Phrono

Re: Wat voor bit om mee te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:18

Wat is er mis met een dubbelgebroken bitje? Mijn bijrijdpaard is ingereden met een dubbelgebroken bustrens, reageerde ze goed op.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:39

je hebt verschillende dubbel gebroken bitjes, misschien gebruikt de TS wel een met een plat middenstuk? Aangezien die vaak scherp inwerken kan ik mij een reactie van een ander wel voorstellen. Anderzijds, waar bemoeid diegene zich mee

Mijn paard is destijds ingereden met een dubbelgebroken sprenger bit, met een dik rond tussenstuk. Hier rij ik overigens nog wel mee, mijn andere merrie wil ik volgend jaar met hetzelfde bit beleren. Ze zijn fijn, zacht en werken goed in daar waar gewoon nodig is.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:23

Ik gebruik voor alledrie de paarden die ik nu africht (1 maak ik zadelmak, 1 rijdt ik in en 1 richt ik af) op een dubbelgebroken. Ze reageren er erg goed op, en ze ontspannen zich er vaak beter op dan enkelgebroken. Ik zou gewoon de dubbelgebroken houden!

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:17

Bedankt voor de reactie's ! ik dacht ook wel dat ik het meest "vriendelijkste" bit gebruikte...

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:19

ja, dubbelgebroken bitje met rond tussenstuk, niet te dik, maar ook niet te dun, gewoon wat lekker in de mond van je paard ligt. fijnste en zachtste bitjes

melissa_b

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:23

waarom zou je eigenlijk met bit moeten rijden? het is zo onnatuurlijk en zonder bit rijden voelen ze de druk mischien nog wel sneller dan met druk..
want met bit voelt hij alleen nog maar meer druk en zonder bit voelt hij geen druk alleen als je iets van hem vraagt...
ik rijd altijd met een halster... en hij reageert nog beter ddan met bit...

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:25

Heb ik aan lopen denken , een bitloos hoofdstel, maar mijn paard is oersterk en loopt aan het halster al niet echt makkelijk dus meer voor mijn eigen idee is dat een bit wat "veiliger"is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:27

een dubbelgebroken bustrens is scherper dat een gewoon dik dubbelgebroken trensje hoor!
ik heb mijn merrie ook met een dubbelgebroken trensje ingereden en ze reageert er op omdat die mond nog niks gewent is! dus zo zacht mogelijk voor de mond is echt pervect!
daarom heb ik die van mij met dubbelgebroken trens ingereden en rijd er nu nog steeds mee.. waarom een onbeleert paard een scherp bit indoen terwijl die niet beter weet?
het zachte bit kan zo scherp zijn als je het zelf wilt en gebruikt!

sara0

Re: Wat voor bit om mee te beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:45

ik zo ook zo zacht mogelijk beginnen en even proberen, maar als je direct begint met een heel scherp bit dan worden ze snel heel hard in de mond.. dus ik zou als ik jou was ook zo zacht mogelijk beginnen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:59

Katoo71 schreef:
Heb ik aan lopen denken , een bitloos hoofdstel, maar mijn paard is oersterk en loopt aan het halster al niet echt makkelijk dus meer voor mijn eigen idee is dat een bit wat "veiliger"is...

Ieder paard is oersterk.

Heb je al met halster gereden? Hoe ging dat? En zo niet, probeer dat eerst eens. Niet dat je met een stalhalster dressuurmatig iets kunt, maar voor de ervaring op zich zou je dat eerst eens kunnen proberen.
Een bit is beslist niet "veiliger", het is geen stuur en ook geen rem.
Als je belangstelling hebt: er lopen diverse topics over bitloos rijden. Op mijn site staan ook diverse verhalen van mensen die bitloos (zijn gaan) rijden.
Succes!

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:03

Hij is net drie en ik wil er niet voor drie een half op zitten dit is eigen keuze, ik ben wel erg geïntereseerd in bitloos rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:50

Katoo71 schreef:
Hij is net drie en ik wil er niet voor drie een half op zitten dit is eigen keuze, ik ben wel erg geïntereseerd in bitloos rijden.

Hartstikke goed dat je nog niet gaat beginnen!
In je eerste post zei je namelijk dat je bezig bent je paard te beleren. Drie jaar is idd erg vroeg!

Ik wil je wel de url's naar de bitloze topics pb-en. Dan kun je je alvast inlezen en je besluit nemen.
Laat me maar weten.

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:11

Grag ontopic blijven. De vraag ging niet over bitloos rijden.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 01:32

Leuk dat je dit topic opent. Ik was nl ook aan het nadenken wat ik het beste voor mijn 3-jarige merrie kan gaan gebruiken. Ik had er een enkelgebroken bustrens in gedaan maar dat voelde niet goed, had het idee dat het echt in een driehoek in haar mond "stond".
Dus ga ik nu ook een dubbelgebroken bit kopen met een rond tussenstuk. Gewoon RVS want ik heb gevoelsmatig iets tegen argentan en aurigan.
Mij is geadviseerd het dubbelgebroken bit in de bustrens-uitvoering te kopen en geen watertrens omdat een watertrens weer wat onrustiger in de mond kan liggen.

Ook ik wacht overigens met het echtere werk(lees erop gaan) totdat mijn merrie ruim 3,5 jaar is en dan nog zal het beperkt blijven wat ik er dan mee ga doen. Die van mij is echt nog een puppy!!