Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naambordje

Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:05

Heeej iedereen!!

Ik deed gister m'n paard naar buiten en bedacht me dat ik eigenlijk altijd automatisch peesbeschermers om doe..hoe zit dat bij jullie? Wanneer gebruiken jullie ze??

De reden van peesbeschermers in de wei: het is een jonge merrie met enorm rare bokkesprongen soms..en ik hoor vaak *vooral van de grotere stallen* dat een peesklap in een klein hoekje ligt..sinds dien doe ik het altijd eigenlijk..en uitsluitend met rijden ook!! Altijd peesbeschermers..
Op concours (bij 2 proeven) begin ik met 4 witte bandages..na de 1e proef; hup gelijk weer peesbeschermers om..ivm de stiften...soms ook wel springschoenen..m'n ouders vinden het wat overdreven, maar ik neem altijd het onzekere voor het zekere..

*Uiteraard zijn het áltijd peesbeschermers die goed geïsoleerd zijn, anders stijgen de temperaturen enorm onder de peesbeschermers..*

Zou het leuk vinden als jullie reageren!!

roxyolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:24

ik doe ze altijd met rijden (vooral springen) om , en als ik naar buiten ga..enn als ze los in de mbak mag

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:29

Ik rijd altijd met peesbeschermers.
alleen op stal en in de wei JUIST niet..
met rollen kunnen peesbeschermers erg slecht zijn.
en als je altijd een eeuwig maar peesbeschermers omdoet, worden op den duur zijn pezen ook zwakker, als je dan een keer zonder rijd, heb je veel meer kans dat je paard een blessure op loopt.

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:31

Ik doe ze eigenlijk altijd peesbeschermers en strijklappen om, behalve in de wei. Hier staat ze nu 24-7 dus dat wordt te gek. Maar met rijden, springen en los gooien altijd..

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:59

Ik heb ze met springen, en dressuurtraining altijd aan.
Met buitenrit, op de wei, of dressuur-les niet .

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:00

Ik rij altijd met beenbescherming. In de wei is het naar mijn idee overbodig.

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:30

ik rijd er altijd mee op buitenrit en in de bak.
Ook al is het een shetlander, ik doe het altijd. Heel soms vergeet ik het.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:18

Eline_ schreef:
Ik rijd altijd met peesbeschermers.
alleen op stal en in de wei JUIST niet..
met rollen kunnen peesbeschermers erg slecht zijn.
en als je altijd een eeuwig maar peesbeschermers omdoet, worden op den duur zijn pezen ook zwakker, als je dan een keer zonder rijd, heb je veel meer kans dat je paard een blessure op loopt.

Absoluut niet waar, peesbeschermers geven pezen geen steun.

Het zou ook mijn keuze niet zijn om ze in de wei om te doen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:31

In de trailer, verder niet.
Beenbeschermers tijdens het rijden vind ik totaal onnodig, veel paarden ondervinder er minder aan dan voordelen. Maar dat is mijn mening (wel gebaseerd op praktijksituaties)

In de trailer vind ik ze handiger dan transportbeschermers, ze blijven beter zitten en zijn minder warm. Ik doe ze dan wel in combinatie met springschoenen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:34

Naar buiten&met springen.. Soms ook met dressuur, als ik geen bandages omheb.

In we wei staat ie gewoon zonder.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:14

* bij buitenrijden
* bij jonge of lastige paarden longeren, losgooien en rijden
* bij springen
En verder rij ik met bandages. Beide combineer ik met springschoenen. In de paddock gebruik ik geen beenbescherming, zo'n hele dag gaat dat denk ik wel wat irriteren. Op transport vind ik peesbeschermers te weinig bescherming geven dus gebruik ik hoge transportbeschermers of dikke onderleglappen en bandages, ook weer met springschoenen.

snoetie

Re: Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:21

ik gebruik de peesbeschermers alleen met rijden en longeren, vooral met longeren, omdat hij dan soms heel raar doet met zijn voorbenen [denk aan tegen de muur aanslaan omdat ie geen zin heeft ]

verder heeft hij ze niet om..

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:27

Met buitenrijden en soms met rijden als ik geen bandages gebruik

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:32

Altijd als ik erop kruip/aan de longe hebben mijn paarden peesbeschermers aan. Met het springen en pittige buitenritjes ook springschoenen.
Op de weide nooit, maar ze staan dan ook elke dag buiten en dat vind ik geen doen...

Voor en na het rijden stap ik altijd op straat, vaak ook een rustig drafje, dit schijnt zeer goed te zijn om de pezen sterker te maken, ik heb in elk geval nog nooit een paard gehad met een peesblessure (hout vasthouden )
Laatst bijgewerkt door jessje op 10-06-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

vlieland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:36

Ik doe ze altijd om met rijden, springen(les), dressuur(les), buiten, longeren en voor de SGW's de speciale crosspeesbeschermers en springschoenen maar in de wei staan ze gewoon zonder

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:39

Die van mij staat 24/7 buiten dus in de wei peesbeschermers om is dan wat overdreven:Y) Maar verder met rijden/longeren/les heb ik ze altijd om. *behalve bij dit weer, dan doe ik toch rustig.*

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:47

met dressuurmatig rijden altijd (alleen voor en achter soms bandage's)
met springen altijd (voor, achter en springschoenen en ook springflap omdat ie zijn benen tegen zijn buik slaat)
buiten alleen voor en dan de oude kappen omdat ze vaak vies worden en dan hebben we ook nog eens speciaal kappen voor op wedstrijd (verschillende voor binnen en buiten seizoen)
aan de longe hebben ze meestal voor en achter om alleen de jonge paarden die ingereden worden alleen voor ik vind dat ze al aan genoeg moeten wennnen
maar op de wei hebben mijn paarden ze niet om....daar staan ze te lang voor buiten naar mijn mening...

en ja een beetje overdreven hé ik heb 2 paarden en en 9 paar voorkappen 7 paar achter en 6 paar sprinschoenen

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:14

peeskappen hinderen, en je paard wordt er slap van, ik spring meestal wel met peeskappen, maar dat is dan ook alles. zeker nooit in de wei, het is een paard, paarden bokken en stoeien, dat moet dan maar, dat vinden ze ook leuk. Stel voor dat ik altijd die peesjes om zou doen, en het een keer zou vergeten, dan is de kans heel veel meer vergroot dan dat ik nooit peeskappen omzou doen.
Mensen denken als mensen voor hun paarden, wat ze ZELF fijn zouden vinden, en niet wat een DIER fijn zou vinden.

Nee, geen peeskappen/bandages voor mij

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:20

Met rijden altijd peesbeschermers of bandages, op wei krijgt ie geen beenbescherming om, is niet nodig

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:20

punkies schreef:
peeskappen hinderen, en je paard wordt er slap van, ik spring meestal wel met peeskappen, maar dat is dan ook alles. zeker nooit in de wei, het is een paard, paarden bokken en stoeien, dat moet dan maar, dat vinden ze ook leuk. Stel voor dat ik altijd die peesjes om zou doen, en het een keer zou vergeten, dan is de kans heel veel meer vergroot dan dat ik nooit peeskappen omzou doen.
Mensen denken als mensen voor hun paarden, wat ze ZELF fijn zouden vinden, en niet wat een DIER fijn zou vinden.

Nee, geen peeskappen/bandages voor mij

Helemaal mee eens

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:25

Ik gebruik nooit geen peesbescherming. Niet tijdens het rijden en ook niet op het land.

Nessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:26

Bij het rijden, en zeker bij het buitenrijden/springen, absoluut niet op stal en in de wei.

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:30

Obelix heeft ze alleen met rijden om.
Maar het gaat dan meer om de strijklappen dan om de peesbeschermers, omdat hij achter nog wel is met zn benen tegen elkaar aan komt in de galop.

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:41

Ilze had ze eigenlijk alleen maar met springen om.
Nu ze dat niet meer mag gebruik ik ze eigenlijk nooit meer..

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:48

Ow ik vind het onzin om peesbechermers op de wei om te
doen, die van mij lopen in de zomer dag en nacht op de wei
en peesbeschermers omdoen op de wei dat doe ik ze niet aan.
Maar in jou geval begrijp ik het wel.
Ik gebruik ze alleen als ik ga rijden. Buiten en in de bak.