Beste bit ooit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Beste bit ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:52

Welk bit werkt het beste op jou paard?
Welk merk? En waarom? wat is het nut van dat bit?

Post het hier.

Mijn paard loopt op een trensbitje, ik ben opzoek naar een bit waar hij meer op zal gaan kauwen, opzich loopt hij wel aan de teugel, maar hij schud soms nog wel eens met het hoofd en schuimt niet. Tandarts heeft zijn mond laatst bijgeveild.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:53

Dat is per paard verschillend
Mijn paard loopt op een enkelgebroken bustrens

Gieltje2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:00

Ik vind zelf de bitten van KK Sprenger helemaal geweldig. Mijn vorige paard had jaren in de manege gelopen en daardoor een harde mond. Op het bit van KK Sprenger (dubbelgebroken watertrens met gedraaid tussenstukje) liep ze meer ontspannen en kauwde ze ook op het bit. Ook mijn bijna 4 jarige fries doet het goed op dit bit. Ik heb die van 21 mm, die is het meest zacht voor de mond. Op de site van Ooteman kun je deze bitten zien. Ze zijn gemaakt van Aurigan, een materiaal dat paarden makkelijk in hun mond accepteren. Wel redelijk dure bitten, maar ik wil niets anders meer voor mijn paard. Deze beschrijving staat op de site van Ooteman:

K&K ultra 21 mm
Nieuw model bit van Sprenger. Het tussenstuk is 45 graden gekanteld en iets kleiner gemaakt. Hierdoor werkt het bit beter in op de tong in plaats van de delen daar omheen. Gemaakt van Aurigan. Perfecte pasvorm. Dikte 21 mm. Ring RVS. Maten 12, 13, 14 en 15 cm.

shet_rules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:04

ik heb gewoon een enkel gebroken trensje maar hij reageert er nog niet egt op :s heeft iemand tips

p.s het is voor een shet

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:05

Geen bit Bij m'n shet en paardje...

Anoniem

Re: Beste bit ooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:19

BounceBabe schreef:
ik ben opzoek naar een bit waar hij meer op zal gaan kauwen, opzich loopt hij wel aan de teugel, maar hij schud soms nog wel eens met het hoofd en schuimt niet. Tandarts heeft zijn mond laatst bijgeveild.

Waarom denk je dat een paard op het bit gaat lopen kauwen en loopt te schuimen?
En het hoofdschudden, wat denk je dat daar de oorzaak van is?
Omdat ie 't zo naar z'n zin heeft en lekker ontspannen loopt te zijn?
Vast niet...

In plaats van je in diverse soorten bitten te gaan verdiepen, zou je ook kunnen proberen om zònder bit te gaan rijden.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:25

Mijn wonderbit? Het Horse&More bit . Wow, dit bit heeft me in laten zien dat een bit wel degelijk verschil maakt . Gewoon uitproberen wat het beste werkt bij je paardje.

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:43

KK sprenger kneveltrens, ligt lekker rustig in de mond, is heel paard vriendelijk..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:55

astridastrid schreef:
Mijn wonderbit? Het Horse&More bit . Wow, dit bit heeft me in laten zien dat een bit wel degelijk verschil maakt . Gewoon uitproberen wat het beste werkt bij je paardje.

ik ken het bit wel maar iki zou niet wtenen wat daar zo bijzonder aan is?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:39

Een supersimpel enkelgebroken watertrensje.

Madam loopt hier lekker op dus waarom veranderen?

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:07

Als trens gebruik ik ALTIJD bij elk (jong) paard een enkelgebroken RVS D-trens. Geen fratsen, dat scheelt.

In het geval van stang en trens verschilt het per paard. De ene met enkelgebroken en de ander een dubbelgebroken onderlegtrens. Stang meestal met lage tongboog en normale scharen, maar soms ook verkorte scharen. De ene op RVS en de ander argentan. Het ligt eraan wat het paard het liefste wil. Ik heb een enorme collectie aan stangen en onderlegtrensen ondertussen, dus voor elk paard heb ik wel wat liggen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 13:18

Ik heb zojuist het scholingsbit geprobeerd (zelfde type als die van K&K) met in het midden een boog voor de tong. Heb er nu 2 dagen mee gereden, maar hij kauwt er niet op. Ik ga zaterdag een dubbelgebroken aurigan bitje proberen, ik denk dat meneer dan wel zal kauwen.

Toch hou ik in mijn achterhoofd dat hij nog wel elektrisch geveild moet worden, misschien dat dat een wereld van verschil maakt..

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:46

Myler Absoluut

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:25

Een simpel, ongebroken Nathe trensje