Enkel gebroken bit achterhaald?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Enkel gebroken bit achterhaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:23

Wat ik me zo afvroeg is het volgende: Is een dubbel gebroken bit vriendelijker voor de paardenmond dan een enkel gebroken bit?

Wat is voor jullie de reden om liever met het ene bit dan met het andere te rijden?

Mijn eigen paard rijd ik naar volle tevredenheid op een dubbel gebroken watertrensje, maar het andere paard dat ik rijd loopt op een enkel gebroken watertrens. Het liefst zou ik hem ook op een dubbel gebroken trens gaan rijden, hoewel hij ook goed loopt op zijn huidige bit.

De reden? Volgens mijn logische (? ) redernatie is een dubbel gebroken bit fijner in de mond, omdat hij platter op de tong ligt bij druk van de teugels (en dus niet richting gehemelte 'omhoog steekt' als bij een enkel gebroken trens).

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Marretjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:27

Een enkelgebroken bit kan inderdaad in het geheemelte prikken, ik heb wel eens röntgenfoto's gezien van hoe zo'n bit dan in de mond ligt en dat lijkt me niet prettig voor het paard..

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:31

Ik heb het ook gezien , er stonden ook foto's van op de site van K&K dacht ik...
Ik heb de test gedaan , en ben met 3 verschillende bitten gaan rijden op mijn jong paard (kwestie van uitproberen wel bit ze het lekkerste vond )
Ik moet zeggen , op geen enkel bit reageerde ze ook maar een beetje anders
De bitten die ik geprobeerd heb waren:
-Dikke enkelgebroken bustrens
-Dubbelgebroken watertrens , plat stukje
-Enkelgebroken voorgevormde dikke watertrens
-En nu is een dikke , dubbelgebroken (bol stukje) watertrens op komst

Tot nu toe heb ik nog geen verschil gemerkt bij mijn paard

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:42

Dus jij bent een supertester! Goed plan zeg. Goh, maar dat ze helemaal nérgens op reageert vind ik verrassend!
Ik zal ook eens even googelen of ik foto's kan vinden van de ligging van een enkel gebroken trens...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:45

Je moet gewoon kijken naar de voorkeur van je paard. Ik heb ook een paard gereden die helemaal niet graag liep op een dubbelgebroken trens.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:17

Mijn pony liep helemaal niet op een enkelgebroken bitje, ze had zelfs geen zin meer om het bit aan te nemen en spuugde hem uit bij het uitdoen van het hoofdstel.
Ik ben naar de ruitersportwinkel gegaan en kreeg een leenbitje (mylers) deze beviel gelijk erg goed, mijn pony liep er fijn op en loopt er nog steeds fijn op.

Bij mijn paard heb ik een enkelgebroken. Ik vind niet dat ze er fijn op reageerd. Na het rijden heb ik mijn hand in haar mond gelegd en ietsjes druk gegeven op de teugels, ik voelde daarbij dat de punt van het bit omhoog kantelde tegen haar gehemelte aan. Van de week weer naar de ruitersportzaak of ik een ander bitje kan proberen, eens kijken hoe dat gaat

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:12

Ik wilde laatst graag eens dubbelgebroken bitje uittesten, gewoon om te kijken hoe ze daar op liep. Meteen toen ik het bit in deed, vond ze het al leuker. Ik ging rijden... En sinds toen wilde ik nooit meer iets anders.
Eergisteren nog enkelgebroken gereden, maar ben na 1 minuut afgestapt om dat dubbelgebroken bitje er weer in te hangen.

ikke

Re: Enkel gebroken bit achterhaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:22

Nee, ik gebruik een enkel gebroken hol RVS bit. Ik had een dubbel gebroken K&K liggen, maar daar vond Morris niks aan, hij liep er constant mee te rommelen, terwijl hij met dat enkel gebroken bitje gewoon netjes liep.
Een bit is zo lomp als de hand van de ruiter, dus kijk eerst eens naar je eigen rijkunst voordat je "oplossingen" zoekt in een ander bit.......

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:07

Hier is het heel verschillend. Mijn paard heeft ook vanalles erin gehad, maar loopt het lekkerste op een dubbel gebroken K&K. De merrie loopt op enkel en dubbel gebroken lekker zolang het maar geen dik bit is en/of aurigaan is....die wil gewoon RVS

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:29

ikke schreef:
Nee, ik gebruik een enkel gebroken hol RVS bit. Ik had een dubbel gebroken K&K liggen, maar daar vond Morris niks aan, hij liep er constant mee te rommelen, terwijl hij met dat enkel gebroken bitje gewoon netjes liep.
Een bit is zo lomp als de hand van de ruiter, dus kijk eerst eens naar je eigen rijkunst voordat je "oplossingen" zoekt in een ander bit.......

De oorzaak zit lang niet altijd in de ruiterhand.
Eerst reed ik altijd op enkelgebroken en daar liep mijn paard goed op, maar in de tijd dat ze aan het wisselen was en een hangend rooster had, begon ze te protesteren.
Toen heb ik een dubbelgebroken geprobeerd omdat je dan geen notenkrakerwerking hebt.
Qua inwerking merkte ik eigenlijk geen verschil, het protest was wel over.
Sindsdien ben ik op dubbelgebroken blijven hangen.

AniqueN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:36

Ik rij op dit moment met een enkelgebroken watertrens, waar ze op zich goed op loopt. Toch wil ik een keer een dubbelgebroken proberen. Gewoon om te kijken wat het verschil is.
Hoeveel mm. zal ik dan proberen? Ik heb even gekeken bij ooteman en daar hebben ze een dubbelgebroken watertrens in 18 of 21 mm. Wat raden jullie aan? Wat is de "normale" dikte van een bit meestal?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:09

Ik heb 2,5 jaar op een enkelgebroken bustrens gereden (zo'n ding wat ook nog weinig weegt). Nooit verder over nagedacht eigenlijk, daar reed ik op de manege mee en toen ik mijn eigen paard kocht heb ik dat dús ook gekozen.
Recentelijk ben ik in overleg met mijn instructrice en na uittesten van een en ander overgestapt op ongebroken en stuk zwaarder bit. Géén stang, het heeft géén hefboomwerking. En nee dit bit heb ik niet omdat ik mijn paard in de krul moet rukken, niet omdat ik niet kan rijden, niet omdat ik mijn handen niet stil kan houden, niet omdat ik weet ik het wat (jullie merken al dat ik al van alles naar mij hoofd heb gehad ) maar omdat zij dit bit super aanneemt, ze ontspant hier gelijk op. In plaats van een half uur haar rug weg te drukken, met haar hoofd te zwabberen etc. neemt ze direct een ontspannen houding aan. De tijd die wij nu rijden is vanaf het begin effectief met gebruik van de juiste spieren i.p.v. eerst een tijd te klooien waarbij ik haar er echt doorheen moest rijden. Ik bereik met haar nu in een kortere training op een ontspannen manier hetzelfde als voorheen met hangen, wurgen en klieren in een langere training. Voor ons is dit een prima keuze dus.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:12

Elke paardenmond is anders, dus elk bit zal anders (scherper of minder scherp inwerken) er is denk ik geen absolutie te verkrijgen voor zoiets persoonlijks.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:33

Brr... heb een Myler-demonstratie meegemaakt, ik ga dus echt NOOIT meer rijden met een enkelgebroken bit. Ik geloof ook niet meer dat dit bit heus wel geschikt is voor een "bepaald" paard (met betrekking tot "elke paardenmond is anders").
Dus wat mijn mening betreft: 100% waar . Maar blijft een interessante discussie.

Jaimyliefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:46

wat werd daar dan verteld als ik vragen mag??

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:53

jaah, inderdaad ; wat is daar verteld??

ik rijd zelf dubbelgebroken, bolrond middenstukje, aurigan.
loopt ze super op, ( op een enkelgebroken is ze heel erg gevoelig)
terwijl een paard waar ik weleens op rijd super op n enkelgebroken loopt.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:55

.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:55

astridastrid schreef:
Brr... heb een Myler-demonstratie meegemaakt, ik ga dus echt NOOIT meer rijden met een enkelgebroken bit. Ik geloof ook niet meer dat dit bit heus wel geschikt is voor een "bepaald" paard (met betrekking tot "elke paardenmond is anders").
Dus wat mijn mening betreft: 100% waar . Maar blijft een interessante discussie.

Hoe gek is het dan dat er honderden, nee, duizenden paarden wél lekker lopen op een enkelgebroken bitje?

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:56

Qimm schreef:
astridastrid schreef:

Hoe gek is het dan dat er honderden, nee, duizenden paarden wél lekker lopen op een enkelgebroken bitje?

inderdaad qimm!

Jaimyliefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:57

ik rijd ook met een dubbelgebroken bitje met bol tussenstukje, maar ik heb haar in het begin (lees, een maandje ) ook met enkelgebroken gereden, op dubbelgebroken loopt ze wel gemakkelijk ontspannen maar verder merk ik niet heel erg veel verschil.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:15

Monday schreef:
Ik heb 2,5 jaar op een enkelgebroken bustrens gereden (zo'n ding wat ook nog weinig weegt). Nooit verder over nagedacht eigenlijk, daar reed ik op de manege mee en toen ik mijn eigen paard kocht heb ik dat dús ook gekozen.
Recentelijk ben ik in overleg met mijn instructrice en na uittesten van een en ander overgestapt op ongebroken en stuk zwaarder bit. Géén stang, het heeft géén hefboomwerking. En nee dit bit heb ik niet omdat ik mijn paard in de krul moet rukken, niet omdat ik niet kan rijden, niet omdat ik mijn handen niet stil kan houden, niet omdat ik weet ik het wat (jullie merken al dat ik al van alles naar mij hoofd heb gehad ) maar omdat zij dit bit super aanneemt, ze ontspant hier gelijk op. In plaats van een half uur haar rug weg te drukken, met haar hoofd te zwabberen etc. neemt ze direct een ontspannen houding aan. De tijd die wij nu rijden is vanaf het begin effectief met gebruik van de juiste spieren i.p.v. eerst een tijd te klooien waarbij ik haar er echt doorheen moest rijden. Ik bereik met haar nu in een kortere training op een ontspannen manier hetzelfde als voorheen met hangen, wurgen en klieren in een langere training. Voor ons is dit een prima keuze dus.

interessant!
Een ongebroken trens (heet wel degelijk stang overigens) is een heel zacht bit.
Ik zou hem best weleens uit willen proberen maar daar koop je zo'n ding niet voor, en mijn tinker heeft niet echt een standaard maat (14,5 cm).

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:05

beantsje schreef:
Een ongebroken trens (heet wel degelijk stang overigens)

Een stang heeft hefboomwerking. Een ongebroken trens heeft dat niet. Dat is dus geen stang.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:50

astridastrid schreef:

Tuurlijk maken die reclame voor hun eigen zaakjes Je moet niet zomaar alles geloven wat je hoort, maar ook gewoon met gezond verstand rondkijken naar de paarden zelf en ZELF durven oordelen

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:14

Wat Mylers betreft ben ik helemaal om...
Als je echt van A tot Z de werking van deze bitten en van de 'ouderwetse' bitten weet dan is het allemaal ook heel logisch.
Ik rijd nu ongeveer 4 maanden met Myler..eerst een comfort snaffle en nu sinds 3 weken gepromofeerd naar een 1-handige shank!
ben echt enorm snel vooruit gegaan sinds ik Mylers heb.

Ik wil (en durf) niet meer anders...

(mijn paard reageerde echt heel slecht op enkelgebroken, na lang zoeken ben ik dus bij Myler uitgekomen)

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:34

beantsje schreef:
interessant!
Een ongebroken trens (heet wel degelijk stang overigens) is een heel zacht bit.
Ik zou hem best weleens uit willen proberen maar daar koop je zo'n ding niet voor, en mijn tinker heeft niet echt een standaard maat (14,5 cm).

Mijn Gelder heeft van een gebroken bit ook maat 14,5. De bitmaten van ongebroken liggen anders, op de een of andere wijze gaan die tot 13 en die heeft ze nu ook. Bit past echt perfect. Overigens zijn ze gewoon te verkrijgen in de ruitersport zaak. Die van mij is van IR en was 20 euro (het is gewoon rvs). Ik zou als ik jou was wel even onder begeleiding zoiets proberen (tenzij je echt weet waar je mee bezig bent ). Bij ongebroken is het nog meer van belang dat je evenveel druk houdt op beide handen en dat je beide handen ook even hoog houdt. Als je weet dat je daar bijv. niet zo sterk in bent zou ik het je niet aanraden.