Dat is lastig te zeggen. Ik weet niet hoe je het bedoelt, maar het beste kan je daar iemand naar laten kijken die daar vestand heeft.
De belangrijkste punten: - Er moet genoeg ruimte zitten tussen het zadel en de schoft. (Het zadel mag niet op de schoft drukken). - Het zadel mag niet voorover of achterover liggen - Het zadel mag geen enkele beweging van het paard belemmeren.
de maat hangt ook van het merk af. Grofweg: als je erin zit, moet je achter je kont nog een handbreedte over hebben. overigens is dat alleen voor de ruiter, niet voor het paard (al zou ik persoonlijk geen 18 inch op een c-ponytje leggen)
Verder over het passen: de schoft moet vrij liggen, 2-3 vingers tussen de schoft en de kamer moet kunnen. de schouderbladen moeten vrij liggen de kussens moeten over de hele lengte dragen het diepste punt moet in het midden liggen de achterkant moet ca 3 cm hoger zijn dan de voorboom het zadel mag niet achter de laatste rib uitkomen (heel belangrijk!) als je aangesingeld hebt, mag je het zadel niet kunnen optillen aan de achterkant
Toegevoegd aan bovengenoemde punten, een kleine test die je tevens uit kunt voeren is om je stijgbeugel naar beneden te laten hangen, deze dient kaarsrecht langs de kussens te hangen, als ze schuin naar achter gaan hangen dan keilt jouw zadel naar achteren, als ze schuin naar voren gaan dan keilt jouw zadel naar voren (grote kans dat er dan ook geen ruimte bij de kamer en schoft is en/of dat de zadel klemt).
Let ook op dat er genoeg ruimte ligt bij de ruggegraat, deze mag nergens gekneld liggen.
ehhh... misschien een idee om daar iemand voor te laten komen die daar z'n vak van heeft gemaakt? zadelpassser/zadelmaker? daar zijn die mensen toch voor? met bovenstaande regeltjes kom je een eind, maar het is erg belangrijk dat een zadel past, en als je daar niet in geoefend bent, kun je m.i. beter hulp inschakelen! succes ermee.
Nou, persoonlijk vind ik dat je op die manier iig kan zien of een zadel redelijk past, zodat je weet of je bijv. een 2dehandsje koopt of niet. Daarna laat je hem dan mooi pas maken. Maar zeg het maar als ik mis zit!
tussen redelijk passen en passen zit m.i. nogal een verschil. je wilt echt niet weten hoeveel paarden met rugproblemen agv slecht-passende zadels ik in mijn werk tegenkom. zeker als je hier geen ervaring mee hebt, kun je -zelfs met de hulpregeltjes- naar mijn idee geen goede beoordeling doen. en dan zit je straks misschien met een zadel wat niet past, zonde, toch?
nou, ik bedoel met redelijk passen natuurlijk dat een zadel dan nog wel passend gemaakt moet worden zodra je hem gekocht hebt, maar dat je ervan uit kunt gaan dat dat wel mogelijk is.
Bijvoorbeeld als een zadel te lang is, weet je gewoon zeker dat je hem niet moet kopen, want daar is gewoon niks aan te doen.