peesbescherming, zwakt spieren af??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

peesbescherming, zwakt spieren af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:32

Hoi,

Mijn vriendin vertelde me overlaatst dat iemand tegen haar gezegd had dat je beter geen peesbescherming aandoet ipv wel. Het zou namelijk de pezen enzo verzwakken.

Het klinkt mij nogal raar in de oren, dit klopt toch niet??

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:36

Hhmm.. ik vind het een beetje hetzelfde als dekens, als je een paard een deken omdoet, past de huid zich daaraan aan. (De hoeveelhijd vet enzo). Zo kan je paard na een tijdje niet meer goed zonder, en wordt dan snel ziek.
Als je peesbeschermers omdoet, geven die steun aan de pezen, dus hoeven die zelf minder te doen als het ware. Ik ben er niet tegen verder, omdat peesblessures erg vervelend kunnen zijn!

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:37

Gewone hard peesbeschermers niet. Bandages geven steun, als je paard de steun niet nodig heeft is het eigelijk niet handig omdat je de benen ook niet traint.
Bij peesbescherming + bandages moet je wel altijd oppassen dat ze niet knellen, dat verminderd de bloedsomloop en kan tot schade leiden aan de benen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:38

peesbeschermers geven geen steun, zijn enkel ter bescherming tegen klappen/ strijken van buiten af.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:33

Zowel peesbeschermers als bandages geven geen steun, alleen medische bandages in lichte mate.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:24

Onzin

Zeker al niet voor dat uurtje per dag.

Van bandages wordt het wel eens beweerd, of dat waar is?

Bij peesbeschermers zeker niet.
Al is het nie goed als je die met elatiek helemaal strak aantrekt.
Gewoon net vast, is vast genoeg en dan doen ze niet anders als wat de naam zeg, de pezen bechermen.

Ook heb ik nog geen zieke paarden meegemaakt door een deken.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:27

Sluit me aan bij runningkawa

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:54

Nee dat bedoelde ik ook zo niet, maar als je een paard met deken buitenzet, in de winter, wordt zijn weerstand tegen kou wel minder. Dan krijgt hij een minder dikke vacht.. logisch toch

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:03

Bandages bieden geen enkele steun. Bandages zijn meer voor het mooi. Peesbeschermers ook niet, vooral de strijkjes niet.

Van paard die 's winters dekens gewend is en de volgende winter geen deken op krijgt worden klopt idd dat ze meer vatbaar zijn voor verkoudheid e.d.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:41

Dat ben ik niet met je eens Juultj. Strijklappen beschermen het been voor klappen, dat geldt ook voor peesbeschermers. Peesjes geven wel wat steun, zodat het minder snel overbelast raakt bij inspanning, strijklappen inderdaad niet.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:41

peesbeschermers en bandages geven geen steun: hoe wil je een been waar 1/4 van 600 of 700kg op rust steunen? (en dan heb ik het nog niet over de krachten die er tijdens werk op komen)
zie verder wat runningkawa zegt over het elastiek.
onder bandages worden paardenbenen eigenlijk te snel te warm->kan gevaarlijk zijn en schade veroorzaken. de meeste mensen gebruiken ze alleen omdat ze zo leuk bij het dekje kleuren
het enige wat steun geeft aan een paardenbeen is gips!
maar waarom wil je een been steunen? er zitten geen spieren in hun onderbenen (zoals wel bij ons mensen het geval is), dus wat wil je dan ondersteunen?
pezen worden ook niet zwakker van peeskappen. wel kunnen ze schade ondervinden van de hitte onder dikke inpakking tijdens werk (bandages bijv.).
hoop dat het je nu wat duidelijker is. succes!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:11

Ze geven geen steun hoor. Bandages ook niet.. Jouw sokken geven je toch ook geen steun?

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:15

dierfysio schreef:
onder bandages worden paardenbenen eigenlijk te snel te warm->kan gevaarlijk zijn en schade veroorzaken.

Geldt dat ook voor peesbeschermers en van die 3-in-1 gevallen?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:15

peesbeschermers geven geen steun en daar zijn ze ook niet bedoeld. Die zijn puur om evt. klappen van achterbenen enzo op te vangen.

pijpkousen zijn daar wel voor steun bedoeld maar of ze het doen, is heel twijfelachtig. en idd als je elastiek erin hebt, doe je ze gauw te strak, waardoor je wel schade kunt krijgen. Ik vind ze persoonlijk dus niet zo zinvol. het is niet zoals bijv een bandage voor een mensenenkel, dat je een gewricht steun geeft.

overigens moet je idd bij peesjes ook uitkijken dat je ze niet te strak doet, vooral met elastiek. En natuurlijk niet vergeten af te doen.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:21

Niseyra schreef:
dierfysio schreef:
onder bandages worden paardenbenen eigenlijk te snel te warm->kan gevaarlijk zijn en schade veroorzaken.

Geldt dat ook voor peesbeschermers en van die 3-in-1 gevallen?

minder->3-in-1 hebben vaak een gelinlage (die van mij van Indra wel!) wat de boel van koelt. peesbeschermers zitten niet rondom, dus kan de hitte weg.
maar voor alles geldt wel: niet te lang omdoen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:43

Mijn ex-bijrijdpaard had ook strijklappen omdat hij met achterbeen langs elkaar wreef dus het heeft wel zeker nut!!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:01

maar daar zijn ze ook voor

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:18

Vroeger was ik allergisch aan alles wat met bescherming te maken had , ik vond dat je paard daar dus zwakker van werd.

Maar sinds mijn instructeur mij vertelt heeft dat je elke les weer iets nieuw van je paard vraagt en hij zich daarbij kan bezeren ben ik gaan rijden met bandages.
Op mijn jong paard doe ik alleen peesjes of bandages voor , achter kan ze niet verdragen