Paard wordt wat sterk met springen, mex. neusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard wordt wat sterk met springen, mex. neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 15:47

Ik spring nu weer regelmatig met mijn paard, maar ze vindt het allemaal erg leuk waardoor ze soms wat te enthousiast wordt en te sterk wordt. Niet echt heel onbenullig, maar ik krijg haar dan niet meer in een mooi gelijk tempo bij de hindernis. Overigens is ze dressuurmatig goed genoeg voor elkaar (loopt met mij nu L2, is M1+13 geweest), ik zie iig in de B en L wel paarden springen die een stuk minder fijn zijn. Vaak wordt Orien wat fanatieker als we een sprongetje of 3 hebben gehad Ik ben natuurlijk ook wel gewoon 'rijtechnisch' bezig om haar tussen de sprongen beter te krijgen.
Ik wil er geen ander bit in, maar zou een mexicaanse neusriem iets kunnen helpen met dat drammerige? Ik rij trouwens zonder martingaal oid en dat bevalt me wel goed, die hoef ik er niet zo nodig aan.

knollebol

Re: Paard wordt wat sterk met springen, mex. neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:52

ik heb ook hetzelfde probleem, alleen het verschil is dat ie van jow nog wel te houden is en die van mij TOTAAL NIET!!
het ligt zeker neit aan mijn springervaring oid. mijn paard moet en zal gewoon HARD over die sprong

ben benieuwd wat hier tegen kan helpen

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:07

De mijne was eerst ook een ongeleid projectiel hoor, maar dat is dus gelukkig al een heel eind verbeterd.
Zet jij m wel eens stil voor de sprong? Dat wil ook wel helpen, op het moment dat je voelt dat ie gaat op de rem zetten, volte rijden (en dan wel echt eraan blijven rijden, niet gewoon rondje sturen) en opnieuw. Op een gegeven moment gaan ze dan wel meer wachten op je.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:27

Ik heb er ook zo een
Mexicaanse neusriem hebben we geprobeerd, helpt echt niets
We zijn nog hard aan het proberen wat wel lukt

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:08

Mijn instructeur zegt dan juist: neusriem er af.
Met aansnoeren bereik je niets.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:34

ik heb ook zo'n paard Vreselijk vervelend. Ik heb een hoofdstel gekocht met mexicaanse neusriem, alleen heb ik hem nog maar 3 keer gebruikt, dus of hij nou echt werkt weet ik nog niet.
Mijn paard blijft nu steeds rustiger voor de sprong, dus ik gebruik hem nu niet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:49

germie schreef:
Mijn instructeur zegt dan juist: neusriem er af.
Met aansnoeren bereik je niets.

Idd, sperriem eraf of alles wat losser wil ook nog weleens helpen.

Ik rij mijn paard met een mexicaanse neusriem, maar ik merk dus echt geen verschil met een africhtingsneusriem. Wel met een gecombineerde, maar dat heeft niets met sterk worden te maken, maar met hoofdschudden(liep precies over zijn kiezen heen en dat vond hij niet fijn)

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:03

Zoals Concorde als zei wachtoefeningen doen, zowel voor als na de sprong.
Maar wat heb je tegen een martingaal? Deze werkt alleen als het nodig is. Het kan soms wel helpen zodat je paardje wat makkelijker begrijpt dat ie ook in een beheerst tempo kan springen.
Ook kan je wat drafbalkjes voor de sprong neerleggen (en een galopbalkje erachter)

Wat bij mij ook werkt is om door te zitten, dan heb ik net wat meer te zeggen over t tempo.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:06

Ik denk idd dat je dit beter rijtechnisch op kunt lossen dan met het grijpen naar hulpmiddelen.

Je kunt ook oefenen met een wisselend aantal galopsprongen tussen hindernissen door. Dus de ene keer 5 sprongen en de andere keer 7 sprongen. Daardoor kan je ze ook veel beter controleren, na verloop van tijd.
Of idd gewoon stop zetten, wanneer ze echt gaan drammen. Een goede muur wil hierbij ook wel eens helpen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:26

Waarom wil je er geen ander bit in?
Een vriendin van me had het ook en die rijdt nu met een pessoabitje..

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 21:07

Ik weet dat 3/4 nederland met een pessoa rijdt, maar ik vind het niet nodig om die erin te doen, heb er wel één liggen hoor, maar dat staat me niet aan. Heb de neusriem nooit strak, sperriem eraf maakt niet uit. Martingaal heeft ook niet veel te betekenen omdat ze niet met haar hoofd gooit, houdt 'm niet veel te hoog, en ze hoeft van mij, vooral als er echt een sprongetje staat, niet in de krul, ze mag best meekijken. Als ze maar wél onder mij blijft.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:52

Ik heb ook zo'n 'één. Hindernis is kop erop en gas.
Is al en stuk beter geworden maar ik heb nu wel een mexicaanse neusriem en een doordnormale kneveltrens erin. En het gaat stukken beter. pessoa zou ik er ook niet 123 inhangen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:57

hey
ik geloof niet dat een andere neusriem of ander bit de oplossing is voor zo'n probleem. Ik zou gewoon wachtoefeningen doen. Net zolang dat je paard rustig en gecontroleerd springt. Ik zou hem ook niet stilzetten voor de sprong, zo leer je sommige te weigeren.
Ik zou gewoon een aantal sprongetjes zetten in de bak, dresuur rijden er tussen in, en dan af en toe ene sprongetje meenemen. Gaat er één goed, rij je verder naar de tweede, wordt ze op weg daar naartoe te sterk, dan ga je op een volte, en rij je weer wat dressuurmatige oefeningen. Voltes vergroten en verkleinen, veel achten, een paar pasjes wijken, enz.
Je zegt zelf dat je paard dressuurmatig goed onder controle is, dus maak daar gebruik van!
Ik gebruik deze methode ook bij mijn vierjarige, die - als ze vanuit rechtergalop moet springen - ook overenthousiast kan worden. Bij haar helpt het prima. Je hoeft geen 50 sprongen te nemen, soms doe ik er zelfs maar 2 of 3 op het half uur training. Hangt af van paard tot paard.
Veel succes!
xxx

Lin4LifeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:07

Heel erg veel oefenen met balken galoperen denk ik en dan verschillende afstanden willen rjden zodat je een goed grondtempo krijgt waarin je kan verruimen en verkorten.
Ik rij zelf met springen ook met mexicaanse neusriem maar eigenlijk vooral omdat mijn paard zijn tong snel over het bit wil gooien en door de mex. neusriem dit minder amkkelijk gaat. want zodra hij zijn mond open wil doen komt de neusriem strakker te zitten. Verder heb ik niet het gevoel dat die heel erg veel minder hard kan gaan.
Je moet het denk ik met rust bij jezelf oplossen en veel trainen ipv met andere spullen.