wassen van bontchabrak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2

wassen van bontchabrak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:32

ik heb een vraag over het wassen van een bontchabrak. hoe wassen jullie die, met welk wasmiddel en op hoeveel graden?
als je hem in de wasmachine doe, blijftde wol dan niet in de gaatjes van de wastrommel zitten?

groetjes sanne

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:53

Wolprogramma, koud, met wasmiddel voor wol (gewoon uit de supermarkt).

Daarna in de droger, wordt hij weer mooi fluffy van, anders ligt hij 3 dagen te drogen

Amarie

Re: wassen van bontchabrak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:50

Ik was ze inderdaad op het bont programma, met speciaal wasmiddel van Kavelkade (dat werkt echt het allerbeste).
Verder stop ik ze nooit in de droger, ik zou je dit bij echt bont ook niet aanraden. Ik hang ze na het wassen over een eettafelstoel en draai ze na een paar uurtjes om en de volgende dag zijn we weer droog.

Vraag anders na bij de verkoper hoe je ze het beste kunt behandelen, als je ze verprutst en bij een echte lammy kan dat zo maar gebeuren is het zonde van je geld.

Ik heb twee lammy's , eentje al een jaar of drie en de ander nu een half jaartje en ze zien er beide na het wassen weer als nieuw uit.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 00:18

Ik was mijn schaapjes in bad, altijd met een milde schampoo en mijn schaapje is nu 7 jaar oud en in super staat !! Het is een Mattes, sinds kort heb ik ook een Christ en daar kreeg ik speciaal was spul voor, maar die hoeft nog niet in bad, dus nog niet geprobeert. Krijg ze in bad altijd keurig schoon, terwijl in de wasmachine nooit echt helemaal omdat die net wat te groot/dik was.

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:44

bedankt voor de reacties. maar op hoeveel graden moet je ze dan wassen? en gaat het bont niet tussen de gaatjes van de wastrommel zitten?

groetjes sanne

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:57

ALGEME VERZORGINGSREGELS VOOR HET WASSEN VAN LAMSVELPRODUCTEN

De artikelen moeten, indien ze vochtig of nat zijn, worden gedroogd. Het is aan te bevelen het materiaal na het drogen goed in vorm te brengen waardoor het zacht en soepel blijft. In het bijzonder de delen die in aanraking komen met transpiratievocht van het paard, hebben extra aandacht nodig. Schabrakken en andere vachtartikelen na het gebruik met de vacht naar boven laten drogen. Vermijdt warmtebronnen en direct zonlicht. Voor het volgende gebruik de vacht kort borstelen zodat gedroogd transpiratie vocht, vuil en paardenharen verwijderd worden. Dit onderhoud bespaart u vele wasbeurten en verlengt ook nog eens de levensduur van het artikel aanzienlijk.

Wasvoorschriften

• De vacht kan met de hand of in de wasmachine (wolwasprogramma) worden gewassen, daarna kort centrifugeren (laag toerental). Door het speciale looiproces is het mogelijk de vacht bij een temperatuur van maximaal 30°C te wassen.
• De vacht op een luchtige, donkere plaats hangend laten drogen. Hang de vacht nooit in de buurt van een warmtebron of in de zon (de vacht kan wel in de droger worden gedroogd bij een lage temperatuur). De vacht wordt weer luchtig en het leer blijft zacht.
• Bij het drogen dient u het product meerdere malen in vochtige toestand weer vorm te geven. De oorspronkelijke vorm en maat blijven zo behouden en het leer blijft zacht en elastisch.
• Wij adviseren de producten te wassen met een speciaal vachtwasmiddel. Dit hoog geconcentreerde product is speciaal ontwikkeld voor het wassen van vachtproducten. De vacht en het leer blijven elastisch door de speciale samenstelling die het natuurlijke vetgehalte op peil houdt.
• Wij raden u af om gewone wasmiddelen te gebruiken. Het leer kan hard worden en de vacht kan vervilten. Gewone wasmiddelen kunnen het product beschadigen. Ook wolwasmiddelen volstaan niet. Gebruik in elk geval een speciaal wasmiddel zonder alkali, bleekmiddel en kleurversterkers.
• Raadpleeg de wasvoorschriften op het artikel etiket

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:49

Nathalie84 schreef:
Wolprogramma, koud, met wasmiddel voor wol (gewoon uit de supermarkt).

Daarna in de droger, wordt hij weer mooi fluffy van, anders ligt hij 3 dagen te drogen

Hier hetzelfde!!

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:28

bedankt voor de reacties

groetjes sanne

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:48

Toch nog even: GEEN gewoon wasmiddel gebruiken. Dit tast het vetgehalte in het leer aan waardoor je dekje van mindere kwaliteit wordt. Natuurlijk zijn er mensen die het wel gebruiken (en waar het dan ook nog goed gaat) maar als je een brokkelig dekje overhoudt moet je natuurlijk niet bij de winkelier/fabrikant aankloppen voor garantie! Bij de aankoop van een (goed) bont/velproduct krijg je er een duidelijke wasinstructie bij... niet voor niets zou ik zeggen.

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:31

Waarom bont materiaal in vorm brengen, je kunt beter kwaliteit kopen dan blijft het gewoon in vorm, en verder ben ik het met GeJe eens.

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:45

ik heb een wasmiddel van christ, en dan gewoon op handwas, in de machine moet ik 3 keer opnieuw spoelen daarna centrifugeren en daarna weer fluffy wrijven bij gebrek aan een droger en dit een paar keer doen tijdens het drogen mijn christdekje blijft echt super

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:34

Niet
Hij is gewoon nog schoon en totaal niet vies