Welk S&T bit combinatie en hoe vaak rijden jullie ermee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Welk S&T bit combinatie en hoe vaak rijden jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:08

Eindelijk na veel tegenslagen het Z bereikt, dus de S&T komt in zicht.

Mijn vraag is wat voor stang en trensbitten hebben jullie en waarom?

En rijden jullie er altijd mee of alleen een paar dagen voor concour?

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-06 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel en bericht verduidelijkt

Bayja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:56

Ik rij met een S&T combinatie van K&K met dubbele tongvrijheid. (foto in mijn profiel van hoofdstel). Mijn paard heeft snel de neiging zijn tong over het bit te gooien wanneer er teveel druk op zijn tong komt. Vandaar deze combinatie. Stang en trens dienen van het zelfde materiaal te zijn gemaakt.

Afbeelding
ik heb blijkbaar een paard met een dure smaak

Ik rij 2 keer per week met s&t, beide keren in de les. De rest van de week train ik hem op trens. Hierdoor "went" hij niet aan de extra druk die je kan rijden en kan ik hem op trens ook blijven rijden. Daardoor kan ik hem net iets aanvullen en blijft het fijn te rijden.

Succes in de Z!

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:20

ik heb beide bitten van k&k. een onderlegtrens dubbelgebroken.
en een simpele stang recht maar wel met tongvrijheid. 18 mm dik en gewone lengte scharen.

orsini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:24

je kan evt ook nog gewoon met trens doorstartten hoor als hij het daar goed op doet. S&T is niet verplicht nl. Veel mensen denken van wel, maar dat is niet zo.
Als je het wel wil, dan moet je goed op de grootte van de mond van je paard letten, klein mondje --> dunnere stang, anders kunnen ze hun mond niet meer goed sluiten. Ik heb gewoon een stang van RVS met kleine tongboog met een dubbel gebroken bit eronder.

Zal als ik jou was eerst gewoon RVS proberen, argentaan is vrij duur en niet bij alle paarden nodig.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:08

Bedankt voor de reacties! Wat voor trens hadden jullie tot het Z?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:33

Deze bitten heb ik in bestelling bij Cornelie, helaas zit het nogal tegen dus heb ik ze nog niet binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Wilde expres geen hoge tongboog, omdat die toch wat scherper inwerken. Tegen de tijd dat alles binnen is kijk ik is hoe ze op de S&T reageert, mijn 1e winstpunt in het Z ga ik in ieder geval op een trensje halen (soort doelstelling van mijzelf ), daarna kijk ik wel of ik op trens blijf starten of op S&T. In de training zal ik 'm alleen gebruiken op dagen dat ik les heb of wat proefgerichter wil rijden, de basistrainingen (loswerken, scherp maken, gymnastiseren) kan ook makkelijk op trens.

Bayja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:54

MiEpPrInZ schreef:
Bedankt voor de reacties! Wat voor trens hadden jullie tot het Z?

Ik reed met een correctiebit

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:46

Ik heb tot nu toe met een mylerbit gereden. Sinds kort rij ik ook wel eens met s en t. Vindt het erg moeilijk de juiste combi te vinden. Qua ondrlegtrens wordt het iig dubbelgebroken. Ben er nog niet uit of het bus of watertrens wordt.

Zijn er dubbelgebroken bustrensjes (onderleg!) die NIET van sprenger zijn? Die dingen kosten gewoon 90 eurie, beetje veel om een keer te proberen.

Ik heb nu 2 stangen, 1 k&k aurigan met dubbele tongvrijheid en een rvs met lichte tongboog. Mijn vermoeden is dat ze op de rvs beter loopt, deze heb ik nu ook in aurigan gekocht (2e hands).

Mijn planning is om in het winterseizoen Z te gaan starten (ben nu M2+6) en ik probeer er wel een paar dagen achter elkaar mee te rijden steeds, dan krijg ik er meer gevoel mee. Ik les er ook mee want ik wil er graag goed mee leren rijden.

Ik vind trouwens dat die onderlegtrensen op de een of andere manier klein uitvallen, normaal rij ik met 12.5 nu lijkt 13.5 aan de krappe kant, ervaren jullie dat ook?

Ver2006

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:37

Ik rijd ook met S&T van KK, ook met dubbelgebroken onderlegtrens en stang met extra tong ruimte. Ik rijd ongeveer 3 dagen in de week op S&T om gewenning te voorkomen. Ook start ik regelmatig een wedstriijd op mn gewonen trens.... Blijven afwisselen is in mijn ogen niet verkeerd...

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:45

Ik heb een stang van ABMetal. Ofzoiets. De hele stang is een beetje gebogen, dus er zit niet echt een tongboog in, dus niet een heel scherpe stang.
En een onderlegtrens van ??, Staat er niet op volgens mij

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:02

En ik rij er regelmatig mee, maar ik wissel ook af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:53

Heyy gefeliciteerd!! Ik heb na dwingeloo nog niet weer gestart, dus sta nog steeds op 8! Volgend weekend mag ik weer...

Ik heb deze week net de bitten gekocht, heb eerst een keer met die van mijn juf gereden en daar liep ie heel fijn op. Nu loopt ie altijd op een dikke dubbelgebroken watertrens en heb een dubbelgebroken onderleg gekocht en een normale stang met normale tongvrijheid en scharen (was maar 19.90 euro!! Schrok ervan ) Geen gekke dingen dus. In het begin rij ik alleen in de les er maar mee denk ik, maar ff kijken hoe die het aan gaat pakken als je gaat omwisselen....

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:21

Ik heb dezelfde bitten als Remember in bestelling heeft

Maar ik denk dat ik liever een bus-onderlegtrens heb... alleen die kan ik NIET vinden in Argentan (dubbel gebroken)! Wel in Aurigan, maar dat vindt Silly niet zo fijn

Normaal rij ik met een hele simpele RVS dubbelgebroken bustrens en stiekem liever niet met mes&vork

Maar ach, voorlopig ben ik toch uitgereden, dus er wordt helemaal geen bit gebruikt op het moment

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:40

Ik heb ook dezelfde als Remember, maar dan van aurigan met RVS scharen en ringen.

Ik rijd er thuis nooit mee
Als ik op wedstrijd kom pakt ie het altijd super aan, hij loopt er super naartoe en de aanleuning is dan ook heel fijn.

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:56

Nou ik heb mede in overleg met mijn (ex) instructrice gewoon besloten simpel te beginnen met RVS. Ik wilde wel graag een dubbelgebroken onderleg, maar die is er niet in maat 15

Dus gewoon wateronderlegtrens en een 18m stang van HH. De wateronderlegtrens is trouwens wel van Sprenger (17,50) want dat was het enige niet aurigan/argentaan. Nu nog even 2 weken wachten!