voorlichting tuigage van winkelier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

harnessmaker

voorlichting tuigage van winkelier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:13

Ik krijg zeer veel vragen over het onderhoud van met name zadels.
Op zich geen probleem uiteraard maar het kost mij veel tijd.
Wat ik mij nou afvraag is eigenlijk heel simpel.

Als je een zadel koopt wordt je dan ook verteld hoe je je nieuwe aanschaf dient te onderhouden?

Andersom geld dat natuurlijk ook...: vragen jullie je leverancier hoe te onderhouden, wat hij doet met je zadel als hij dient te worden gevuld etc.
Met andere woorden: weet je wat er met je zadel gebeurt als je hem wegbrengt ter reparatie of onderhoud?

Laatste vraag is eigenlijk simpel: wat verwacht je eigenlijk van je zadelmaker of zadeleverancier?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:30

mijn zadelmaker vult ter plekke op. Ik kan er bij blijven of even rond neuzen in de winkel.

wat verwacht ik van hem.... kundig advies en vakwerk. Kort gezegd: mijn zadel moet netjes op mijn paard liggen als hij m voor mij heeft aangepast!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:49

Lijkt me duidelijk. Maar verteld hij je ook waarom hij iets doet en met welk doel?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:08

harnessmaker schreef:
Lijkt me duidelijk. Maar verteld hij je ook waarom hij iets doet en met welk doel?

Dat neem ik aan van wel. Ik had zelf t idee dat mijn zadel iets achter over begon te liggen( heb t zadel nu ruim half jaar, tweedehands gekocht) maar wilde graag de mening horen van iemand met meer verstand van zadels dan ik. Ben dus met mijn paard er naar toe gereden om hem te laten kijken. Hij heeft laten zijn dat mijn zadel verder perfect ligt en hoe de kussens achter zoude nmoeten liggen. Er kon dus vulling bij en nu is ie helemaal toppie. Het was dus geen ramp geweest als ik pas over een half jaar met mijn zadel was gegaan. Zo daramatische verandering was dus niet nodig. maar omdat mijn paard nog in de groei is wil ik graag regelmatig mijn zadel laten nakijken of hij nog steeds zo goed past al sik denk dat ie doet. Mijn paardje krijgt toch meer of andere bespiering waardoor de pasvrom van mijn zadel niet meer zo goed zou kunnen zijn voor mijn paard. Voor mij was de uitleg die ik deze keer heb gekregen van mijn zadel maker voor mij dus eignlijk alleen maar een bevestiging van wat ik zelf dacht. Maar wel fijn om te weten dat ie nu weer helemaal goed ligt.

SkyMarian

Re: voorlichting tuigage van winkelier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:59

harnessmaker schreef:
Als je een zadel koopt wordt je dan ook verteld hoe je je nieuwe aanschaf dient te onderhouden?

Jep werd uitgebreid, tot aan het neerleggen van het zadel aan toe, uitgelegd en je krijgt het ook op papier mee. En de eerste spullen voor het volledig onderhoud krijg je mee als extra'tje.

Citaat:
Andersom geld dat natuurlijk ook...: vragen jullie je leverancier hoe te onderhouden, wat hij doet met je zadel als hij dient te worden gevuld etc.
Met andere woorden: weet je wat er met je zadel gebeurt als je hem wegbrengt ter reparatie of onderhoud?

Ook ja. Ik wil graag weten wat er met mijn zadel gebeurd. Nu is de maker en de vuller 1 en de zelfde persoon. Zijn werkplaats zit vast aan de winkel en is ook gewoon open. Je kunt je paard naar hem toebrengen of hij komt (tegen reiskostenvergoeding) bij je langs om het zadel te controleren op de ligging. Bij het opmeten legt hij overrigens al uitgebreid uit hoe hij zijn zadels aanmeet en opbouwt en er ip ook in voorziet dat het zadel ook op latere leeftijd van hetzelfde paard nog passend gemaakt kan worden.

Citaat:
Laatste vraag is eigenlijk simpel: wat verwacht je eigenlijk van je zadelmaker of zadeleverancier?

Mijn verwachting was dat de zadelmaker/ leverancier een expert is in zijn vakgebied. Na een handvol zadels passen en mijn paard elke keer een poos weg te kunnen zetten in de wei vanwege een pijnlijke rug en echt behoorlijk staakgedrag (geheel terecht ) tijdens het rijden was het ook wel duidelijk om er maar niet meer helemaal er vanuit te gaan dat álle zadelmakers er kaas van gegeten hebben.
Ik ben me er zelf wat meer in gaan verdiepen en ik zie nu iets beter of zadels passen ja of nee. Hiermee absoluut geen expert, maar hopelijk spaar ik mijn eigen paard er mee door zelf ook goed wakker te blijven.
Maar alle lof komt eigenlijk vooral Daaleman toe. Hij heeft goed gekeken, fijn geluisterd en een heerlijk zadel aangemeten voor mijn paard. Nu is het tijd dat het zadel opgevuld gaat worden en ik zal hem daar zeker weer voor bellen, ondanks dat ik praktisch hier om de hoek een andere leverancier heb zitten.
Wel weet ik zeker dat uit mijn oude zadel tijdens de opvulbeurt ook heel veel troep is gekomen. Helaas heb ik het zelf nooit gezien.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:43

Dat is wat ik bedoel met een vakman. Daaleman produceert een produkt waar zij trots op zijn en dat dragen zij uit.
Van een produkt waar je trots op bent wil je ook dat het met liefde word gebruikt en verzorgd.
Dit is wat ik vaak mis bij winkeliers die alleen leveren.

of sla ik nou de plank mis?

Wel grappig dat ik na drie regels gelezen te hebben wist wie je bedoelde, maar dat terzijde

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:50

Is er volgens mij ook maar 1 nog in nederland die het op deze manier doet
Ik ben echt heel erg blij met mijn zadel. Het is het eerste zadel naast mijn oude waar mijn paard goed onder loopt. Hij gaf ook gelijk bij aankomst aan dat hij verwacht had dat hij een minder brede schoft zou hebben. We hadden het wel over smal en breed gehad, maar dat de schoft zo breed zou zijn voor een kwpner had hij niet verwacht en zei ook eerlijk dat hij geen kant en klaar zadel mee had wat hem goed zou liggen. En dat hoor ik zoveel liever als dat kan wel, moet inzakken, is even wennen. Ik heb toen ook niet met een zadel gereden alleen gezeten om te voelen hoe de verschillende modellen zitten. Daarvoor hebben we het zadel kort op een onjuiste plek gelegd zodat het iig recht ligt. Snel gevoeld en er weer af.
Daarna heeft hij met verschillende bomen laten zien waar ze naar kijken en wat betreft die kale boom de raakvlakken zijn en waarom een boomverbreden niet correct is.
Ik heb er echt heel veel aan gehad en een nieuw zadel komt ook zeker weer uit zijn werkplaats. Ze zijn niet duurder dan een gemiddeld zadel van bijv stubben. En ze worden echt vanaf de boom gemaakt.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:17

sjakie schreef:
Is er volgens mij ook maar 1 nog in nederland die het op deze manier doet

Dat is ook het probleem.
Zij bouwen echt een zadel naar het paard en niet naar de portemoaie....
Ik kom zo veel slecht passende zadels tegen dat je er verdrietig van zou worden!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:28

Nou volgens mij niet. ALs je er niet om vraagd wordt het vaak niet gezegd, meestal gaan ze er vanuit dt je het wel weet.... (is mijn ervaring dan, en als je eht vraagd staan ze te kijen van goh weet je dat niet?????)

Wet je wat er met je zadel gebeurt als je hem wegbrengt ter reparatie of onderhoud?

Dat weet ik wel altijd, ik ben dan gewoon erg benieuwd naar wat er vervangen moet worden, waarom en hoe te voorkomen dat het nog een keer moet gebeuren.

wat verwacht je eigenlijk van je zadelmaker of zadeleverancier?

Ik verwacht dat het een vakman is die weet waar hij/zij mee bezig is! dat ze de informatie kunnne verstrekken waar ik om vraag (gericht op het zadel dan) zowel praktische als technische dingen van het zadel.
Ook verwacht ik dat ik als ik bv nieuwe singelstoten laat zetten aan een zadel, dat de stiksels niet na een week losgaan en je singel ineens niet goed meer vast zit (heeft een vriendin gehad...) Op het 1e gezicht zag je niet dat ze niet goed waren!

het moet dus een vakman zijn die weet wat die doet, en goed werk afleveren, maar dat vind ik eigenlijk gelden voor alle beroepen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:02

harnessmaker schreef:

niet meer, maar ik heb er ook al meerdere zadels gekocht. Laatst met nieuwe rijlaarzen werd er wel gewaarschuwd dat ik geen zadelzeep moest gebruiken.

Citaat:

1e dus niet, ik onderhoud al 20 jaar zadels Opvullen is nog nooit gedaan dus nvt

Citaat:

Ja, enkele keren singelstoot laten vervangen en dat leggen ze keurig uit.

Citaat:

advies welk zadel bij mij, mijn paard en het gebruiksdoel past.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:02

Wat ikzelf als heel prettig heb ervaren: men heeft naar mijn paard en mij gekeken terwijl ik reed, in alle gangen, lieten me rustig 20 minuten voorrijden en keken of ik bijvoorbeeld scheef zat, hoe het paard loopt etc.
Zadel werd erop gelegd, weer gekeken onder het zadel, aan de achterkant opgevuld (ter plekke met wol) omdat het zadel te ver naar achteren kantelde, weer erop, nog een beetje bijvullen en toen was het goed. Een goede zadelmaker is in mijn ogen pas professioneel bezig als hij/zij oog heeft voor dier EN mens en vooral geduld heeft!
De service is perfect verlopen. Ik heb het hier over Hulsbos.

_Merato_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:03

Excuus: Hulsebos

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:04

Toen ik mijn zadel kocht kreeg ik een hele waslijst mee met hoe ik hem moest onderhouden. Na 5 minuten was ik de helft alleen alweer vergeten
Toen de zadelmaker mijn zadel kwam aanmeten legde hij helemaal uit wat hij ging doen en waarom, dus ik wist wat er zou gebeuren.
Verder verwacht ik van een zadelmaker dat hij zorgt dat mijn zadel goed past en dat ik er ook op kan vertrouwen dat hij doet wat goed is.
Gelukkig doet mijn zadelmaker dit allemaal erg goed, dus ik ben tevreden met hem

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:39

Alytje schreef:
Toen ik mijn zadel kocht kreeg ik een hele waslijst mee met hoe ik hem moest onderhouden. Na 5 minuten was ik de helft alleen alweer vergeten
Toen de zadelmaker mijn zadel kwam aanmeten legde hij helemaal uit wat hij ging doen en waarom, dus ik wist wat er zou gebeuren.
Verder verwacht ik van een zadelmaker dat hij zorgt dat mijn zadel goed past en dat ik er ook op kan vertrouwen dat hij doet wat goed is.
Gelukkig doet mijn zadelmaker dit allemaal erg goed, dus ik ben tevreden met hem

Kootstra zeker?
Ik heb ook een zadel bij hem vandaan. Dit zadel is inderdaad helemaal aangepast, en ik kreeg ook allemaal uitleg mee en hij legde uit wat hij ging doen.

Maar ik heb ook nog een Zaldi zadel, gekocht bij Divoza. NIets geen uitleg gekregen, en ook niet verteld hoe je een zadle moet passen.
Maar gelukkig had ik zelf al heel wat zadels gezien en dus durfde ik het aan.
Ik had de afspraak gemaakt dat als het niet zou passen dat het terug zou kunnen.
Enige probleem waar ik nu tegenaan loop is het opvullen: Ik weet niet waar ik dat moet laten doen (ik heb je al gemaild, maar ik moet nog even uitzoeken hoe of wat).
Het laten opvullen bij Divoza durf ik niet aan, slechte ervaringen mee.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:02

germie schreef:
Alytje schreef:

Kootstra zeker?
Ik heb ook een zadel bij hem vandaan. Dit zadel is inderdaad helemaal aangepast, en ik kreeg ook allemaal uitleg mee en hij legde uit wat hij ging doen.

Het laten opvullen bij Divoza durf ik niet aan, slechte ervaringen mee.

Jep Kootstra Ik zou het opvullen bij Divoza ook niet aandurven