Wel of niet bandages gebruiken? (bloedstroom beperkend)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Wel of niet bandages gebruiken? (bloedstroom beperkend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:50

Ik heb laatst met wedstrijd hele mooie bandages gewonnen. Nou denkt mijn moeder echter dat ik er beter niet mee kan rijden, omdat als het paard ze niet echt nodig heeft, ze alleen maar de bloedstroom beperken. Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-06 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:33

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je prijs! Ik zou de bandages alleen gebruiken als je ze op de juiste manier weet om te doen en waar nodig er vilten of speciale lappen onderdoen. Dan is er niets mis mee.
Als je het zelf niet zeker weet, kan je het misschien wel aan iemand vragen (instructeur ofzo).
Veel plezier met je prijs!

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:34

Gefeliciteerd.
Bandages zijn niet slecht voor de bloedstroom hoor, mits je ze goed gebruikt!

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:02

Ok dankjewel! Maar moet ik bij gewone fleece rijbandages vilt eronder dan? Ik heb wel een tijd stalbandages waarbij ik dat gebruikte maar wist niet dat dat zo ook moest..

Takkel

Re: Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:34

Bij fleecebandages gebruik ik nooit onderlappen. Dat wordt veel te dik allemaal!]

Let er wel op dat je ze niet veel te strak aantrekt.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:49

Ik gebruik wel onderlappen onder fleece bandages.
Als je bandages correct aanbrengt zijn ze zelfs beter dat peesbeschermers.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:52

Je kan die bandages gewoon gebruiken hoor.
Kijk wel uit dat ze niet te strak ziiten/afzakken.

Veel plezier met je bandages!!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:19

In de paard & sport van 20 mei (volgens mij) stond een artikel over beenbescherming. Werd ook het gebruik van bandages doorgenomen.

Zelf bandageer ik bijna altijd met onderlappen, dan kan er bijna niks gebeuren. Als je zonder onderlappen slecht bandageerd, dan heb je kans op doorbloedings problemen.
Met dikke fleece bandages laat ik soms de onderlap eronderuit, maar met van die soort katoenen rek-bandages doe ik altijd onderlappen.

@ Skitter: Dat denk ik niet.. In peesbeschermers zit speciale stof die de schok breekt, mocht ie zichzelf een peesklap slaan oid. Bij bandages gaat die klap echtwel door de bandages heen, waardoor de pees toch een flinkere klap krijgt dan met peesbeschermers om.
Bandages zijn vaak meer voor de sier, en voor de steun. Daarom moet je als je bandageerd ook altijd pas aantrekken (bij het omdoen) als je bij de voorkant van het been bent. Want als je de bandage om de pees (achterkant) hebt gedaan, en je trekt de bandage dan aan, trek je de pees bij elkaar en geeft het minder bewegingsvrijheid (Zeker als je bandages gebruikt zonder rek. Met fleece is dat niet zo'n probleem). En ook daarom, altijd onderlappen.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:42

Dankjewel voor de tips Het gaat om fleecebandages dus dat moet wel lukken dan. Heb wel een tijdje dikkere katoenen bandages gehad vanwege beenspierproblemen voor op de stal en daar had ik wel altijd onderleggers voor. Op de manege waar ik ook vaker rijd, gebruiken ze ook nooit onderleggers bij dunne fleece. Maar het zal nu wel goedkomen Jullie hebben mijn moeder overtuigd

Dushi8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:51

Toch wil ik nog even kwijt dat bandageren wel slecht is voor de pezen en spieren. Door het bandageren kan de temperatuur eronder flink oplopen, waardoor er oververhitting kan plaatsvinden. Dus als je ook gewone peesbeschermers hebt, gebruik die dan, dan voorkom je in elk geval problemen. (daar komt namelijk nog makkelijk lucht bij) Bandageren is toch vaak alleen maar voor de show.....

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:44

Dushi8 schreef:
Toch wil ik nog even kwijt dat bandageren wel slecht is voor de pezen en spieren. Door het bandageren kan de temperatuur eronder flink oplopen, waardoor er oververhitting kan plaatsvinden. Dus als je ook gewone peesbeschermers hebt, gebruik die dan, dan voorkom je in elk geval problemen. (daar komt namelijk nog makkelijk lucht bij) Bandageren is toch vaak alleen maar voor de show.....

mee eens!
is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan waar dit uitkwam.

bandages geven trouwens geen steun, peesbeschermers ook niet.
hoeft ook niet, want i.t.t. mensen hebben paarden geen spieren in hun onderbenen, dus hoef je ook niks te ondersteunen.
gips ondersteunt een paardenbeen, de rest niet. maar om nou met gips om te gaan sporten....

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:45

Als je ze goed gebruikt, en niet te strak doet. en geen uren omhoud, dan kunnen ze absoluut geen kwaad.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:54

voor een keertje kan niet zoveel kwaad inderdaad, mits je je houdt aan wat Karoliefje_ zegt.

veel mensen gebruiken ze echter verkeerd, veel te vaak, te lang, en da's toch echt niet zo fijn voor die paardenpootjes.

maar het is een hekel onderwerp. snap ook wel dat het hip is om "setjes" te maken
heel schooljuffig van me: denk er gewoon goed bij na als je ze toch wilt gebruiken.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:59

Dushi8 schreef:

Peesbeschemrers luchtig?
Echt niet he. Ik zie vaker bij peesbeschermers de schuim er onderuit lopen dan bij bandages..ja lekker luchtig dan. Dit is altijd weer hetzelfde verhaal, en het is gewoon niet waar!
Als een bandage warm is/wordt, zijn peesbeschermers net zo of zelfs warmer!
Plastic en neopreen luchting? I dont think so.
Sorry hoor, er is echt nooit bewezen dat bandageren slecht is voor een paard zijn benen, en in mijn ervaring zijn ze echt wel beter.

@Angeliek; goh hoe doen die paarden in de natuur dat dan, met al die schokingen die niet breken?
En een bandage geeft geen steun.

Een bandage is een minimale bescherming en verder niets. Daarom gebruik ik ze ook. Paard loopt lekker op eigen benen. Tikken? Moet ie maar opletten! Nee, voor mij alleen bandages, paarden doen het net zo goed zonder in de ring. Al jaren lang.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:19

Ik geloof er heilig in dat als een paard eenmaal gewend is aan bandages en dan een keer zonder beenbescherming aan de kletter gaat, dat ie zich sneller een blessure heeft dan een paard dat peesbeschermers draagt.

Ik gebruik ook bandages, maar niet heel vaak. Meestal alleen als mijn paarden hard moeten werken, zoals in de les oid.

Ik ben helemaal niet vies van beenbescherming, vooral Torro heeft ALTIJD bescherming aan, onder het werken, in de wei, altijd.
Maar ik geloof wel dat bandages steun geven, maar dat ligt er ook aan hoe je ze bevestigd. Zoals ik al uitlegde, als je de bandage aantrekt bij de pees, beneem je de pezen meer bewegingsvrijheid. Dus ook meer ondersteuning. Bandages draai je om het been heen, en trek je altijd aan, anders zakken ze af. Peesbeschermers zijn gewoon een huls/kap om het been.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:55

Ik geloof idd niet dat mijn kapjes zo luchtig zijn Ik heb ook wel vaker gezien dat het schuim eronderuit kwam! En met kapjes op de wei ben ik ook niet zo tevreden.. ik heb wel eens paarden gezien waarbij er modder tussen was gekomen en dat vervolgens was gaan schuren.. Weet niet of die kapjes te los hebben gezeten, maar dat worden wonden hoor.
Maar waarom zou je eigenlijk dan wél bandages aandoen ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:36

dierfysio schreef:
Dushi8 schreef:

mee eens!
is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan waar dit uitkwam.

bandages geven trouwens geen steun, peesbeschermers ook niet.
hoeft ook niet, want i.t.t. mensen hebben paarden geen spieren in hun onderbenen, dus hoef je ook niks te ondersteunen.
gips ondersteunt een paardenbeen, de rest niet. maar om nou met gips om te gaan sporten....

@Dierfysio
Heb je voor mij dat onderzoek svp? Ik heb het nl. geinformeerd bij mijn veearts en bij mijn vriend (die dr. is in de biochemie) hoe het in elkaar zit en die zeggen dat het onzin is, dat de eiwitten in de pezen pas muteren bij een temperatuur waarvan je eerst de brandplekken op de huid zou hebben. Dus ik zou graag dat onderzoek eens na laten kijken.

Dushi8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:07

Ik dacht dat ik een artikel in Bit had gelezen, maar het kan ook een ander blad zijn geweest. Zodra ik het vind, lezen jullie het.
Tevens komt het schuimen bij de kapjes door de wrijving van zweet of ander vocht (regen). Dat schuimen zie je toch ook wel eens in de bilspleet of op de hals bij de teugels?
Verder is het ook zeker van belang om je kapje goed schoon en droog te houden, want modder en zand kan inderdaad wonden veroorzaken!
Ik zeg verder ook niet dat je absoluut kappen moet gebruiken. Kappen heb je puur en alleen nodig voor de bescherming van de benen en niet voor stevigheid. Bandageren is daarom naar mijn idee een minder goed idee!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:27

heb urielle per pm geantwoord.
onderzoek ws. wel te vinden op PubMed, maar nu niet voorhanden. het is er wel!
verder ga ik wat het zweet-verhaal betreft mee met Dushi8: heb je wel eens onder je sjabrak gekeken na een stevig ritje? moet je die dan ook niet gebruiken?
peeskappen zitten niet rondom, dus de hitte vanuit de binnenkant vh been (wrijvingswarmte vd pezen tijdens werk) kan wel beter weg dan wanneer je het hele pootje inpakt.
3-in-1 beschermers met gelinlage koelen iets, dus zijn minder warm dan bandages.
ik denk dat de meeste mensen de mist ingaan door huidtemperatuur en temperatuur binnenin het been te vergelijken->dat zijn 2 verschillende dingen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:07

Ik merk zelf bij peesbeschermers dat ik na het rijden zit met een warm, dik, nat en licht opgezwollen been. Bij het bandageren blijven ze droog tot licht vochtig en zwellen ze niet op. Drie-in-eens heb ik nog nooit gebruikt dus dat weet ik niet uit eigen ervaring. Hoe kijk jij daar tegenaan dierfysio? (had het ook al via PB gedaan, maar omdat ik denk dat het toch een interessant onderwerp is, gezien de regelmaat dat het terugkomt op Bokt: ook even hier dus)

Overigens slaat de Bit de plank regelmatig mis in hun amateuristische onderzoeken dus dat zie ik meer als interessant lezersvoer ipv een onderzoek. Het echte onderzoek ben ik wel in geinteresseerd natuurlijk. Ik heb destijds de typen eiwitten bij mijn veearts opgevraagd, immers: eiwitten muteren vanaf ongeveer 40 graden maar er zijn verschillende typen. Het type eiwitten dat volgens mij veearts in de pezen zit, muteert pas vanaf een graad of 60. En die temperatuur wordt niet onder bandages gehaald.
Aangezien ik altijd met bandages rijd vind ik het heel interessant om te weten hoe het in elkaar zit en ik neem aan dat het echte onderzoek ook spreekt over de typen eiwitten in de pezen. Wie weet zat mijn veearts fout maar dat zie ik dan wel graag terugkomen in een onderzoek.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:27

ik rijd zelf mer Indra 3-in-1 beschermers. daar zit een gelinlage in, die het been iets koelt. als ze in de was zitten, rijd ik met eskadron-peeskappen. nooit (meer) met bandages, vanwege het warmte-effect. ik zal m'n best doen dat wetenschappelijk onderzoek op te snorren. vind het zelf ook wel interessant om te hebben

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:44

Hoe kom je erbij dat die gelinlage koelt? Komen die dingen dan rechtstreeks uit de koelkast . Mijn ervaringen met de 3-1 beschermers is juist dat die nog warmer worden door het neopreen, of er nou een gelinlage in zit of niet.

En haal je dan zélf niet de temperatuur van de huid en binnenkant van het been door de war? Aangezien je zegt dat de gelinlage koelt, en je met stromend koud water al minstens 10min moet spuiten voor je enig koelend effect van binnen verkrijgt! Lijkt me sterk dat zo'n beetje gel ervoor zorgt dat het binnenste van het been (want daar gaat het in feite allemaal om), minder warm wordt. Neemt niet weg dat het een heel goed bedacht verkoopspraatje is

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:04

@ remember: nou, als ik na het rijden voel aan die gel, dan voelt dat niet warm aan. dus het is niet zo dat die gel meewarmt met het been (blijkbaar).
zonder die inlage heb je denk ik wel een vergelijkbare situatie als met bandages->warm.
en nee, ik verwar heus zelf geen binnen- en buitentemperatuur

vind je manier van reageren op mij trouwens vrij aanvallend; niet erg aardig, want ik probeer alleen maar uitleg te geven aan mensen die me daarom vroegen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:10

Het is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar alle beenbescherming is qua temperatuur 1 pot nat. Het wordt onder alles warm (is wat anders dan 'gevaarlijk heet'), ik vind de mate van opwarmen niet opwegen tegen het risico van beschadigingen, dus gebruik ik altijd bescherming.

En die gelinlage zal dan misschien niet mee opwarmen, maar waar moet die warmte uit het been dan heen? Warmte is niks meer dan energie en energie kan niet zomaar verdwijnen, juist doordat de gel op zou warmen zou die warmte uit het been weg kunnen. Als je met je hand een glas koud drinken vast hebt, verplaatst de warmte (energie) zich vanuit je hand naar het glas tot dezelfde temperatuur is bereikt, gevolg is dat je hand afkoelt, en je glas opwarmt. Jij geeft aan dat je beschermer koel is na het gebruik, heeft dus geen warmte opgenomen, m.a.w. heeft goed geïsoleerd.

Vandaar mij reactie of het misschien uit de koelkast kwam, dan zat er nog enigszins logica in, ook al was het dan ook zeer snel uitgewerkt en zou het alleen een oppervlakkige werking hebben (op de huid).

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:17

Remember schreef:
Het is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar alle beenbescherming is qua temperatuur 1 pot nat. Het wordt onder alles warm (is wat anders dan 'gevaarlijk heet'), ik vind de mate van opwarmen niet opwegen tegen het risico van beschadigingen, dus gebruik ik altijd bescherming.

Ik ben hier helemaal mee eens!
Voor mij is nog steeds niet duidelijk hoe een paar lappen stof warmer kan zijn dan neopreen en plastic.
Door dat open stukje aan de voor kant. Ja dat is zeker heel lucthig......

Tevens @ Angeliek; hoe kom je hier nou bij?
Een bandage geeft geen enkel steun of iets dergelijks. Het is gewoon een stukje stof! Als een stukje stof een paard omhoog moest houden..... En waarom jij je paarden alleen bandageert als hij hard moet werken snap ik ook niet echt. Het geeft echt alleen een minimale bescherming. Punt.

Nee maar serious, het is gewoon stof, biedt geen stuen, gewoon een lichte bescherming, en meer echt niet. Ik ken genoeg paarden die vanaf dat ze aangrereden werden elke dag vierkant in de bandages komen en doen het net zo goed zonder in de ring.
Elk paard, of hij nou gebandageert wordt, of gewoon peesbeschermers aankrijgt, heeft een hogere risico voor blessures als die aan de kletter raakt. Zou niet weten waarom het gebandageerde paard het eerder zou krijgen.
Het lijkt mij juist niet, juist omdat bandages verder niks bieden dan een minimale bescherming, paardje loopt juist op eigen benen dan.