Wel of geen slofteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wel of geen slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:37

Hallo bokkers,

Om mijn pony beter te laten lopen, heb ik van stal uit de tip gekregen om hem ook regelmatig intensief te gaan longeren.
Ik krijg daarbij hulp van een van de instructrices en zij raad mij aan om oa. ook een slofteugel te kopen.

Nu hoor ik heel vaak, dat dat helemaal niet goed is dus vandaar dat ik graag jullie mening zou willen willen vragen over het gebruik van een slofteugel.

Bedankt.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:47

Bij goed en kundig gebruik kan het een hele goede hulpteugel zijn. gebruik hem al jaren af en toe bij het rijden en bij het longeren. Maar in onkundige handen kan het een martelwerktuig worden

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:17

ik zou liever een gogue gebruiken of een pessoateugel...slof ben ik niet zo fan van mits het in zeer goede handen ligt

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:19

Ik zelf rij af en toe met mijn slofteugel als mijn pony er net niet helemaal doorheen loopt. Ik vind het persoonlijk een erg goed hulpmiddel, als je er maar goed mee omgaat.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:11

De slofteugel heeft een slechte naam omdat hij vaak misbruikt wordt. Ruiters zoeken niet meer bij zichzelf of naar een echt probleem, nee die rijden dagelijks met slof en trekken hun paarden letterlijk in de krul. Ga je er goed mee om en gebruik je hem niet te vaak (mijn mening) dan is er niks mee. Momenteel rij ik er ook mee, meer voor een hulp voor mij omdat ik een ontstoken zenuwen in mijn schouder heb en mijn haf momenteel dressuurmatig (van de DA) gereden moet worden. Maar zodra mijn schouder weer in orde is gaat de slof weer lekker de kast in. Moet wel zeggen dat mijn haf er super ontspannen mee loopt!!!

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:14

ik vind ook dat je een slof wel goed moet gebruiken. doen mensen dit dat is het een hele fijne hulpteugel. k gebruik hem ook regelmatig, zowel met rijden als met longeren. (longeer alleen niet zo heel veel omdat mijn paard dan sneller haar rug wegdrukt)

beb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:24

het is inderdaad wel een hulpmiddel waar je mee overweg moet kunnen. als je eer nog nooit mee gereden heb doe dit dan de eerste keren met je instructrice zij kan jou er mee helpen en leren te rijden dan weet je precies waar je op moet letten en leert ze je voelen wat wel en niet goed is!!!!!!!!!!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:26

Ik zou het niet doen, Mijn instructie heeft het mij sterk afgewezen. Je gaat te snel te veel op de slof rijden. En vergeet dat je je paard van achteren naar voren moet rijden.

beb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:31

daarom moet je er ook iemand bij hebben staan als je er niet mee overweg kan want als je paard nageeflijk loopt en jij je slof gewoon los hebt hangen op dat moment is er niks aan de hand dan kan je gewoon goed van voor naar achter door komen maar dat is wel het gevaar van een slofteugel als je dat niet doet

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:28

klomp schreef:
ik zou liever een gogue gebruiken of een pessoateugel...slof ben ik niet zo fan van mits het in zeer goede handen ligt

Ik ga mee met klomp
Ikzelf ben ook absoluut geen fan van de slof, mits het in zeer goede handen ligt!
Mijn voorkeur zou ook eerder uitgaan naar een pessoateugel tijdens het longeren.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:39

Ik rij nu ook met slof, als veiligheidsgordel, zeg maar. Hij hangt slap en als ze af en toe toch omhoog komt dan helpt het mij. Ook voor het wijken komt ze af en toe omhoog en gaat er dan keihard vandoor(is al nagekeken door fysio). Nu lukt dat niet meer.

De 2e half uur gaat de slof er trouwens af.

Maar gebruik hem wel onder begeleiding, en trek je paard niet in de krul.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:40

ik zou liever eerst kijken voor eenpessoateugel. dan voor een slof

Vogel

Re: Wel of geen slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:44

Ik zou eerder een gogue of een chambon kopen. deze zorgt er voor dat een paard beter nagefelijk gaat lopen, terwijl een slofteugel er snel voor zorgt dat een paard opgekropt gaat lopen. en door de hals heeft ook niks te maken met nagefelijk zijn.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:49

Ik longeer zelf met een slof, ik moet zeg dat ik het beter vind dan een bijzetteugel, want daar gaat ze ophangen.
Zo lang je hem niet te strak doet, en de achterhand goed actief houdt, is er niets aan de hand hoor...

Afbeelding

Ik maak de slof zo vast, dat als m'n paardje op de juiste hoogte loopt, dat er maar licht contact is. (op de foto zag ze net een ander paard in de padock gek springen, vandaar dat ze zo raar kijkt )

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:52

Ik ben absoluut tegen slof. Paarden gaan er snel op hangen en vrijwel alle ruiters vergeten van achteren naar voren te rijden. Ik ben van mening dat als je een slof goed kan gebruiken, je hem niet meer nodig hebt.
Met andere woorden, voordat je veilig met de slof kan rijden, krijg je je paard al aan het werk zonder slof.

Xanthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:40

Kylan schreef:
Ik ben absoluut tegen slof. Paarden gaan er snel op hangen en vrijwel alle ruiters vergeten van achteren naar voren te rijden. Ik ben van mening dat als je een slof goed kan gebruiken, je hem niet meer nodig hebt.
Met andere woorden, voordat je veilig met de slof kan rijden, krijg je je paard al aan het werk zonder slof.

Helemaal mee eens

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:34

Kylan schreef:

Ik zou ongeveer ook dit zeggen.
Een spreekwijze die ik ooit es heb gelezen:
Een slof is enkel nuttig in handen van goede, bekwame ruiters, maar die hebben ze niet nodig.

Met andere woorden, kijk eerst naar jezelf, voordat je er allerlei onnodige hulpmiddelen aan gaat hangen

woppiedoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:47

Een slof is een zeer fijn en correct hulpmiddel MITS!! in correcte handen.

Wil je hiermee je paard in de krul trekken, zowel onder het rijden als met longeren, NIET gebruiken dan.

Ik heb menigpaard naar de knoppen zien gaan, gewoon door verkeerd gebruik van de slof.

Zelf ook een aantal keer met de slof gereden, vind het een zeer fijn hulpmiddel, maar ik ben gewoon zelf 'bang' dat ik m'n paard verkeerd ga rijden.

Zorg dus dat er met rijden cg longeren iemand bij is die er ook echt verstand van heeft, echt doe dit anders help je (welliswaar over een tijdje) je paard naar de knoppen.

x woppiedoppie