Welke kalkoenen en wat kalkoenen vraagjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yustin

Welke kalkoenen en wat kalkoenen vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:48

Ik heb absoluut geen ervaring met kalkoenen. Mijn paard heeft nu voor het eerst ijzers voor kalkoenen en we starten binnenkort op gras.

Ik zit op internet te kijken naar een setje en kan er uit 2 kiezen:

Imperial Riding Kalkoen Set:

Meer grip voor het paard en pony door deze complete kalkoen set in een zeer handige verpakking. Makkelijk mee te nemen op concours.

De set bestaat uit;

8 hoge kalkoenen met widia

8 lage kalkoenen met widia

metalen en rubber stobjes

kalkoengat reiniger

kalkoentap en sleutel

1 imbussleutel

Deze kost 19,50

Of deze:

TACX Kalkoenenset
De uniek gevormde Tacx kalkoen is extreem sterk door het geharde staal. De inkeping in het schroefdraad werkt zelfreinigend. Verwijder het ergste vuil uit het kalkoengat met de reinigingsstift; het vooraf optappen is overbodig. Draai vervolgens de kalkoen snel en makkelijk vast met de ratelsleutel

Deze kost 45, 95

Welke zouden jullie kiezen/mij aanraden?
Wat is aftappen? Is het vervelend werk?
En waarvoor zijn stobjes? Waarom zitten die niet bij die duurdere set? enz enz

Ik hoop op wat info van jullie! Thanxx

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:53

'Normaal' maak je eerst de gaten schoon met een pinnetje, beetje wroeten, en/of een borsteltje. Daarna moet je de gaten optappen met een tap, en ja da's pokkewerk. (ik had 'm er van t weekend vast in zitten, rotding) Dan kun je de proppen erin draaien. Met de 2e set kan je t tappen overslaan, dat lijkt me wel handig. In principe zorg je er door te tappen voor dat de gaten bruikbaar blijven. Stobjes heb je niet nodig, die kun je in de gaten doen als je geen proppen in hebt, zodat ze schoon blijven. Maar die krengen hebben de gewoonte er uit te vallen én er niet uit te willen wanneer het moet, kan een heel gepeuter zijn.

Yustin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:57

okey dus als ik het goed begrijp kan ik beter voor setje 2 gaan.
Is tappen een soort schoonmaken ofzo?

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:06

Yustin schreef:
okey dus als ik het goed begrijp kan ik beter voor setje 2 gaan.
Is tappen een soort schoonmaken ofzo?

Dat vraag ik me ook af... Moet je áltijd dat tap- ding gebruiken, elke keer voor je die stiften indraait...? Ik dacht alleen als je schroefdraad niet meer zo goed wil/ werkt...?
kan het mishebben, want k ben ook nog een 'kalkoen- leek'

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:17

een nog goedkopere oplossing is om er gewoon bouten in te draaien.

het tappen is idd het schoonmaken van het schroefdraad en dat is geen leuk werk, 1 paard gaat nog wel, bij 4 krijg je last van je rug en bij 10 ben je bijna versleten (zo voelt dat)

bij het verrichtingsonderzoek in ermelo had ik bij de tuigpaarden ook altijd weer het probleem.. veel verschillende stallen, veel verschillende maten, en je loopt de hele dag te prutsen om die paarden vierkant op scherp te zetten.

ik doe vaak de avond voordat ik ze nodig heb de gaten schoon maken, dan watten of schuimrubber oid in de gaten proppen met een hoevenkrabber, soms met wat olie erbij.
dan de dag zelf de proppen eruit halen en de kalkoenen/stiften/bouten erin draaien.

pas bij hele dunne ijzers wel op dat je het ijzer niet los draaid.

Yustin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:37

dank je voor de goede tips!
Ik ben voor de dure set gegaan. Ik hou jullie op de hoogte over hoe ze bevallen okey?

Ophelia

Re: Welke kalkoenen en wat kalkoenen vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:48

Ik maakte ook altijd de avond van te voren de gaten schoon (eventueel tappen, mocht de schroefdraad niet meer 100% zijn) en propte er dan watten in...Dit scheelt je zo ontzettend veel stress op de wedstrijd. Een vader van een meisje kreeg zowat een keer een rolberoerte toen hij een steentje niet verwijderd kreeg uit een schroefgat. De arme man werd helemaal paars, over zijn taalgebruik maar te zwijgen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:16

Mijn paardje krijgt donderdag ook kalkoengaten.. Maar met die watten he, moet daar dan vaseline op? (hoorde ik eens)

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:41

OemmiejO schreef:
Mijn paardje krijgt donderdag ook kalkoengaten.. Maar met die watten he, moet daar dan vaseline op? (hoorde ik eens)

het hoeft niet, kan wel. dan heb je kans dat de kalkoenen er iets makkelijker in gaan, maar ik doe het bijna nooit.

je kan ook gewoon olie gebruiken zoals scheermachine olie of zelfs leder olie wat wij dan vaak ook wel weer voor de scheermachine gebruiken
andere mensen die doen er kruipolie of smeerolie in.. je kan bijna alles gebruiken.

steentjes zijn idd niet zo fijn als die in je stiftgaten zitten. met een beetje geluk kan je ze er via de andere kant eruit duwen maar dat is helaas niet altijd het geval.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:44

Ik prop er altijd gewoon watten in blijft goed zitten.

Wij maken de schroefgaten altijd netjes schoon. Je hebt tegenwoordig ook speciale schroefjes die je er in kunt draaien, iemand hiermee misschien ervaringen?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:00

het idee van vet oid is ook niet dat de watten dan beter blijven zitten, maar dat de kalkoenen er soepeler in draaien.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:16

owja daar had ik nog helemaal niet bij nagedacht

easystift heten die dingen

Easystift kalkoengatbeschermer
(HH377.0000)
EASYSTIFT is een gepatenteerd produkt dat is ontstaan door de behoefte om het welbekende probleem van verstopte en/of beschadigde stiftgaten eindelijk eens op te lossen.
Nu zijn er produkten op de markt die zeggen de oplossing te hebben, maar ze zijn niet sterk genoeg, of blijven niet zitten, of steken uit en ga maar door.
EASYSTIFT is dé oplossing!!!!

•Door de conische vorm draait EASYSTIFT zich vast in het ijzer en hierdoor ontstaat er dus geen druk op de hoef van het paard. Het voordeel is dat je het ijzer nooit van de hoef af kunt wrikken door te enthousiast doordraaien!
•De stiftgaten worden altijd verzonken in het ijzer en daardoor valt EASYSTIFT nog dieper in de stiftgaten zodat er nog minder slijtage zal zijn!
•EASYSTIFT is gemaakt van ±90% roestvrij staal en 10% ijzer.
Door deze samenstelling zal EASYSTIFT door weersomstandigheden niet gaan roesten en dus ook niet vast gaan zitten in het ijzer!
•Om het indraaien nog verder te vergemakkelijken hebben we EASYSTIFT (qua legering) zo aangepast dat het door een magnetische schroevendraaier kan worden aangepakt, dit is niet alleen handig voor het indraaien maar zorgt er ook voor dat je ze niet verliest.
Prijs is per 20 stuks. Meer informatie? Surf naar www.easystift.nl
Afbeelding

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:19

Jaja is altijd ene gekloot met die dingen... maar ik laat ze ernu door m,e nichtje indraaien haha scheelt mij weer werk...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:24

Lenn heeft ooit van die schroefjes in d'r ijzer gedaan. Resultaat was dat die er op een gegeven moment er écht niet meer uit gingen. Zelfs toen het ijzer eraf was, kregen we dat schroefje niet meer los.
Ik ben benieuwd of easystift dan echt anders is. Want dan zou et wel ideaal zijn

esthergorzem

Re: Welke kalkoenen en wat kalkoenen vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:27

Die easystift heb ik ook wel eens gebruikt. Handig dacht ik.. Ik deed ze er na een wedstrijd direct weer in zodat ik de gaten goed schoon hield. Totdat ik twee weken later weer een wedstrijd had... was de inkeping in de easystift eruit gesleten omdat het ijzer ook wat was afgesleten, kon ik hem er dus niet meer uit halen!!!

En als je die easystift er dan voor langere tijd in laat zitten, is het wel verstandig om ze regelmatig even los en weer vast te draaien, anders komen ze vast te zitten...

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:35

esthergorzem: hoever had je de schroefjes er ingedraaid (niet fout bedoeld gewoon nieuwschierig). Want op de site van easystift zie je dat ze vrij diep erin moet gedraaid worden.

Misschien nog een vraag voor de topic starten (en een vraag die ook wil weten)

Er zijn veel verschillende soorten schroeven, want zijn nu de fijnste?
voor welk terein? wel of geen widia?