zomerdeken of regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

zomerdeken of regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:46

ik moet voor mijn paard een zomerdeken hebben,voor als hij zweet(heb nu wel een katoenen zomerdeken maar wil een stevige stof hebben,zodat ik hem ook in het land op kan hebben)
maar mijn vraag is kan je hem ook gewoon een regendeken op doen?
want dat is ook niet zo dik...of is het toch gewoon beter om een zomerdeken te kopen.

graag wil ik jullie mening horen

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:10

Ligt eraan wat je met de deken wil. As je 'm alleen voor na het werk wil zou ik er gewoon een fleece zweetdeken opleggen. Een zomerdeken van katoen kan je gebruiken ivm kou, maar als je je paard buiten wil zetten zou ik er een regendeken opleggen, als het gaat regenen en de katoenen deken wordt nat loopt je paard de rest van de dag met een nat deken rond en dan weet je zeker dat 'ie daar verkouden van wordt. Je hebt ook ongevoerde regendekens dus die kan je er ook op leggen.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:14

ik heb dus een kartoenen deken voor het uitstappen enzo
en als hij op stal gaat.maar dat is zo lichte stof en als ik hem daar mee in het land zet waait het deken op....als ik al een zomerdeken zou nemen zou ik zo 1 nemen van harry horses die van katoen/canvas die zijn wat steviger.maar ik kan hem dus gewoon ook een ongevoert regendeken op doen????en dat is niet te warm ofzo?????

Nouvel

Re: zomerdeken of regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:22

Ik heb een dunne waterdichte deken en een katoenen zomerdeken (HH).

Als het droog is weer is en ze is nog iets warm na het rijden leg ik de katoenen deken erop.
Als het regent laat ik haar eerst helemaal opdrogen op stal, want onder een regendeken gaan ze alleen maar nog meer broeien en zweten...

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:28

XxSultanxX schreef:
maar ik kan hem dus gewoon ook een ongevoert regendeken op doen????en dat is niet te warm ofzo?????

ja dat kan, doe ik zelf ook. je moet er wel opletten dat je de deken er dan altijd oplegt en niet de ene keer wel en de volgende keer niet, anders wordt 'ie ziek. maar het hangt een beetje van het weer af, met 30 graden zou ik 'm niet met een deken naar buiten gooien natuurlijk

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:47

loesje688 schreef:
XxSultanxX schreef:
maar ik kan hem dus gewoon ook een ongevoert regendeken op doen????en dat is niet te warm ofzo?????

ja dat kan, doe ik zelf ook. je moet er wel opletten dat je de deken er dan altijd oplegt en niet de ene keer wel en de volgende keer niet, anders wordt 'ie ziek. maar het hangt een beetje van het weer af, met 30 graden zou ik 'm niet met een deken naar buiten gooien natuurlijk

ja dit is waar maar wat moet je dan met zo'n weer...heb ook de paarden dan wel en dan niet op echt weersafhankelijk ook..

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:24

Als het warm is en mijn paard is op adem na het rijden, dan gaat ie gewoon zonder iets het land op hoor. Ik spons dan wel even de zadelplek en singelplek etc af met lauw water en daarna kan ie op de wei spelen. Niks te veel met dekens klooien. Daar verwen je ze alleen maar onnodig mee terwijl een paard in de meeste gevallen echt zichzelf wel kan redden hoor! zo gauw het boven de 10 graden komt doen wij niks meer met dekens alleen een regendeken als we bv met hem weggaan en het regent (zodat ie niet zeiknat aankomt) en een zweetdeken als hij hard gewerkt heeft en het is toch redelijk fris buiten met veel wind (net als afgelopen week). verder mogen ze best een beetje afharden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:05

Met dit koude waaierige weer met steeds buien gooi ik een warm (bezweet) paard niet zo het land op hoor!
Eerst afkoelen op stal en dan als ze nog warm zijn met een dun dekentje naar buiten...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:02

maar mijn paard word over een maand ofzo beleerd,en dan willen we er door de week savonds mee bezig,maar dan kan ik zeker beter een zomerdeken kopen en dan hem met zomerdeken op stal zetten???of gewoon met een regendeken in het land????

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:29

Als je paard 's nachts altijd op stal gaat zou ik 'm na het werk gewoon lekker binnen zetten.
En als 'ie daar tochvrij staat hoef je er niet eens perse een deken op te leggen...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:35

wij hebben ze niet elke nacht in de zomer op stal,all1 als het niet zo mooi weer is.wij hebben van die buitenstallen(binnen stallen worden verbouwt)