Zadel bontje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Zadel bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:13

Ik weet de goeie benaming niet maar ik noem het een zadel bontje; een bontje tussen je sjabrak en zadel. Is dit om de druk te van het zadel te verdelen over de rug van het paard?
En stel dat ik zo'n bontje wil kopen, moet ik dan ook letten op een bepaalde maat of zijn die bontjes universeel kwa maat?

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:32

een bontonderlegger bedoel je denk ik!
die heb je in verschillende maten, full, of cob, maar je heb ook onderleggers die gaan in s, m , en l.

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:41

Ja volgens mij hebben we het hier over een bontonderlegger

Misteryke

Re: Zadel bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:27

ik denk dat veel mensen dit gewoon hebben omdat het mooi is, toch opletten dat je zadel niet gaat klemmen omdat er ineens veel meer tussen diezelfde boom moet om het zo te zeggen, ikzelf gebruik het bij een paard die anders 2 hele dikke onderleggers moet hebben omdat hij anders wonden krijgt aan zijn schoft (en ja, het zadel is op maat gemaakt voor dit paard maar heeft gewoon een verschrikkelijk gevoelige schoft en met 2 dikke doeken eronder heeft hij nooit wondjes), die 2 doeken vond ikzelf niet mooi (daar heb je het natuurlijk weer) staan en daarom doe ik er nu een dikke zadeldoek onder en zo een bontje. Wat het nut er anders voor is zou ik eigenlijk niet weten, misschien dat het oorspronkelijk de bedoeling was met die wolletjes dat je het rechtstreeks op de paardenrug legde en dat het gewoon zachter was, maar tussen zadel en zadeldoek zou ik het eigenlijk niet weten welk nut het echt heeft.

Let dus op dat het zadel niet gaat spannen met zo een extra wolletje ertussen, er zijn idd ook verschillende maten, afhankelijk van de maat van je zadel. Mijn wolletje is maat M en het zadel waar het onder ligt is denk ik 17 inch ofzo maar dat is pure gok want het is niet mijn zadel of mijn paard.

Whoopi32

Re: Zadel bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:48

volgens mij gebruiken veel mensen hem gewoon omdat ze het leuk vinden en mooi vinden staan.