KN bevalt niet (mij wel, maar paard niet). Alternatief???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

KN bevalt niet (mij wel, maar paard niet). Alternatief???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:09

Bijna een jaar geleden heb ik een mooie tweede hands KN gekocht. Ik zit er heerlijk op. Fijn, zacht, ondersteunt je zit goed, kortom geen probleem. Probleem is wel dat het ruggebruik van mijn paard zienderogen achteruit gaat. Na een paar weken heb ik een paard met een rug als een plank. En daar krijg ik natuurlijk ook weer pijn in de rug van. Rij ik hem dan weer een poosje met mijn Stubben springzadel, dan loopt hij weer prima. Alleen ik vind dat zadel niet fijn. Zadel zit als een plank
De KN heb ik door een goede zadelmaker goed passend laten maken voor mijn paard. Nu is mijn paard slank met een vrij hoge schoft. Het zadel ligt volgens mij niet goed. Als ik longeer met het zadel op dan wipt of schommelt het ook een beetje, terwijl het springzadel ligt als een huis.
Wie heeft een goede tip welk dressuurzadel je op een niet te vlezig paard (en dat zal hij ook niet worden) kunt gebruiken, met absoluut een zachte zit. En je moet er bij het eerste bokje niet naast liggen.
Ik ben benieuwd....

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:23

euroriding luxor?

LeO_nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:24

goh, dat is lastig zeg,
misschien moet je naar een zadelmakerij gaan en gwoon vragen en zeggen wat je nu ook verteld over het spring zadel, dat je paard fyn vind maar jij niet, en misschien als je hem lief aan kijkt mag je er een paar proberen!!
en ik ken iemand die ook een dressuur zadel heeft gekocht, en die moest een half jaar eraan wennen!!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:51

Hoe lang geleden is je zadel opgevuld? Misschien is het nu weer eens tijd om je zadel te laten onderzoeken door een zadelmaker. Misschien heeft hij weer een opvul beurt nodig.
Mijn zadel (ook een KN) wipte toendertijd ook op mijn paard. Ik heb een voorsingel in laten bouwen, waarna hij weer zat als een huis.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je paard toch een andere bespiering heeft gekregen van de training en uit je zadel 'gegroeid' is. De beste manier om dit te beoordelen is om een zadelmaker langs te laten komen.

Prestige zijn fijne zadels op niet al te ronde paarden.

Nouvel

Re: KN bevalt niet (mij wel, maar paard niet). Alternatief??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:22

Kan het zijn dat de boom van jouw KN misschien te wijd voor je paard waardoor hij niet stabiel ligt?

Dan kan het schelen als 'm (tijdelijk) even smaller maakt door met een bontje onder je zadel te rijden.

Ik zou er sowieso even een zadelmaker naar laten kijken en die evt ook wat andere zadels mee laten nemen zodat je kunt vergelijken.
Want op deze manier blijven rijden lijkt me voor jou en je paard niet echt prettig...

Succes!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 09:41

Dierfysio, de euroriding luxor heb ik opgezocht en is volgens mij ook (ik weet niet hoe je het technisch omschrijft) een wat hoog/dik zadel. Ik denk dat je dan weer hetzelfde krijgt als bij de KN of heb je andere ervaringen?

Voor ik twee weken geleden weer met het dressuurzadel ben begonnen heeft de zadelmaker hem net opgevuld. Goede zadelmaker en is thuis wezen kijken, dus ik ga ervan uit dat het zo goed mogelijk is.

De tip van de prestige dat hoor ik graag. Vvalar, heb je zelf ervaring daarmee op een niet te rond paard?

Een bontonderlegger heb ik ook geprobeerd, maar dat maakt het probleem alleen maar groter. Nog hoger en instabieler, zeg maar.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:45

Ik zou gewoon een goede zadelmaker laten komen! Niet dezelfde als vorige keer, blijkbaar is het toch niet helemaal goed gegaan. Of is het al zo lang geleden dat je paard qua bouw erg veranderd is?

Edit: ik zie het al, een jaar geleden.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:46

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:50

Heb enkele jaren geleden mijn KN zadel vervangen door een Euroriding Diamant op advies van Dierenarts en Fysio.
Paard en amazone zijn nu weer gelukkig

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:04

Euroriding staat wel bekent om zijn vrij goede pasvorm,ook bij paarden met een niet zo standaard rug.Een van de paarden die ik rijdt heeft echt zon hoge schoft en dan een hele diepe bijna holle rug,daar lag niets goed op ,duurtste van de duurste merken lagen niet goed.Alleen Euroriding diamant en Luxor paste goed.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:11

Ik heb een smal paard met een steile hoge schoft, dus misschien wel vergelijkbaar met jouw paard. Als dressuurzadel heb ik een Euroriding Luxor (hierboven al een keer genoemd) Dat is ook het enige zadel wat echt als een huis lag tijdens het passen. Een echte aanrader voor een paard met die bouw

Van springzadel heb ik een Prestige. Die ligt ook helemaal goed. Dressuurzadels daarvan vond ik ook niet 100% liggen, maar van springzadels heeft Prestige veel meer keuzes dan dressuurzadels.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:13

Ik hoor van vele altijd dat hun Euroriding zadel goed ligt op hun paard, en ze zitten zelf ook heerlijk!
Ik heb ook een Euroriding, alleen dan de Jade.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:58

ik had hiervoor een KN, heel fijn, maar na m'n rugoperaties niet meer.
heb het idee dat m'n luxor ook m'n paard beter past.
zit wel vrij opgesloten, moet je van houden.
tip: ga eens wat proberen!
succes hoor, 't is toch een hele uitgave....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:01

Ik heb zelf een Kn op een paard met smalle rug liggen, maar die is voor het mooie ook eigenlijk te wijd...
Hij is nu goed opgevuld en met een bontje ertussen kan het voorlopig wel even.
Mocht ze niet breder op de rug worden moet ik ook naar een andere oplossing gaan zoeken...

Mijn fysio (voor de paarden) had ook goede ervaringen met Euroriding zadels.

MontyRulezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:05

Wat ik weet van de Euroriding Diamant is dat het een verende boom heeft waardoor het bijzonder geschikt is voor paarden met rugproblemen. Het schijnt voor mensen met rugproblemen ook heel goed te werken....

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:31

Alle Euroridings hebben een verende boom in het zadel.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:33

Mijn paard heeft een enorme schoft en een beetje een holle maar ook smalle rug. Ik rijdt hem met een county dressuurzadel, zit ook erg lekker.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:49

Ik kom ook van een KN af. Voor mij ideaal, maar voor mijn paard minder. Heb het zadel 15 jaar gehad, dus baalde er stevig van dat ik hem weg moest doen.

Ik heb nu een WOW zadel. Ideaal moet ik zeggen. Ik merk echt aan het paard dat hij hier een stuk blijer van wordt. Voor meer info: www.zadelmakerijboer.nl

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:19

Dank je wel allemaal voor de tips. De meeste mensen zijn toch erg te spreken over de euroriding. Wellicht dat ik toch die richting uit moet zoeken.
Ik vind het wel heel moeilijk want je merkt pas na een poosje wat het met de rug van je paard doet. Plus dat het natuurlijk een forse investering is......

Hoe liggen de Passiers trouwens op niet al te ronde paarden? Iemand ervaring....

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:21

Ik heb een county competator zadel, en die ligt echt super op mijn smalle meissie. Het was even zoeken, maar nu heb ik een goed passend zadel.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:15

Ahumm schreef:
Dank je wel allemaal voor de tips. De meeste mensen zijn toch erg te spreken over de euroriding. Wellicht dat ik toch die richting uit moet zoeken.
Ik vind het wel heel moeilijk want je merkt pas na een poosje wat het met de rug van je paard doet. Plus dat het natuurlijk een forse investering is......

Hoe liggen de Passiers trouwens op niet al te ronde paarden? Iemand ervaring....

Voor ons was de Euroriding echt een schot in de roos!!!
Suc-6