Coating van Zaldi zadel laat los

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Coating van Zaldi zadel laat los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:43

Sinds vorig jaar rij ik een paard van een ander met een Zaldi New Kent dressuurzadel. Heerlijk zadel, goede pasvorm, mooi leer, goede zit, enz. De prijs van zo'n zadel ligt in de middenklasse (890 euro), maar ik vind eigenlijk dat die zadels veel beter zijn dan Kentaur, Rossner, JC of andere B-merken. Ze blijven veel langer mooi vind ik en de pasvorm is ook beter. Ik ben dan ook erg te spreken over Zaldi.

Maar goed, vorig jaar heb ik een paar wedstrijden in de stromende regen gereden. 1 wedstrijd was het zo erg dat halverwege de eerste proef de wedstrijd is stilgelegd omdat het ook nog eens onweerde. Na afloop van de 2 proeven stond het water in m'n rijlaarzen.
Het zadel was voor de wedstrijd netjes gepoetst (het zadel is altijd netjes gepoetst, ik heb een hekel aan smerige spullen), na de wedstrijd was het zadel op sommige plaatsen grijs geworden.
Thuis gekomen bleek dat op de zweetbladen de coating van het leer afwas.
Nu zag je eigenlijk niet dat er een coating op het leer zat, maar door de regen was het vocht overal in het leer gekomen. Je kon een velletje van laagje bij de beugelriemen van het zweetblad aftrekken. Het leek heel erg lelijk en in eerste instantie was het de bedoeling om er mee terug te gaan.
Maar nadat het zadel 3 dagen in de garage te tijd gekregen had om te drogen, en hierna ingevet was zag het er minder erg uit.
Wel was het zo dat je na het invetten altijd precies kon zien waar het vet in het leer trok en waar het vet op het leer bleef liggen. Na het uitpoetsen leek het zadel dan weer mooi egaal. Uiteindelijk maar berust in het feit dat er wat coating af was, maar het zadel zag er gepoetst nog goed uit (je kon wel zien dat het gebruikt was, maar niet versleten of wat dan ook), dus maar zo gelaten.

Hierna toch wel geregeld in de regen getraind. De coating bleef verder gewoon zitten.
Tot gisteravond. Een wedstrijd in de stromende regen. Ik was weer doorweekt. Het zadel dus ook.
En nu laat de coating op de rokjes los.
Het leer zelf lijkt er niet van te lijden te hebben.
MOet je hier nu nog mee teruggaan? Het zadel was in februari 1 jaar oud, is dus nu net ietsje ouder dan een jaar. En kan het kwaad? Zodra er vocht onder de coating komt laat deze los. Een zadel moet toch tegen de regen kunnen? Het zadel wordt verder goed onderhouden.
Het leer waar de coating af is lijkt het eigenlijk alleen maar beter te doen, het kan nu gevoed worden, en het lijkt niet extra te slijten. Enige nadeel: je ziet dus als je goed kijkt wel dat de coating op sommige plaatsen van het zweetblad af is, je ziet dus dat het zadel gebruikt is, de volledige nieuwstaat is er af.

Voor alle duidelijkheid: Een stubben Siegfried zadel die onder dezelfde omstandigheden onderhouden, gebruikt is en wordt, heeft geen last van loslatende coating (zit er niet op), het zadel ziet er nog als nieuw uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:51

Ik heb vanuit een ander topic begrepen dat coating op leer wordt gedaan, als de leerkwaliteit niet topkwaliteit is, dus een soort van beschermlaagje, om het op te leuken.

Dus als het bij jou loslaat, komt het leer bloot te liggen, en lijkt mij dan, dat het dus dan sneller slijt.
Mijns inziens zou ik terug gaan, ondanks dat het geen stubben-prijs was, heb je er wel genoeg voor betaald, en je verwacht ook dat het zeker een jaar of 10 goed meegaat, als het na een jaar al loslaat, mag/moet je zeker terug gaan.
Uiteraard heb je garantie, ook als het ouder is als een jaar, de zaak waar je het gekocht hebt, ws een jaar garantie, maar Zaldie misschien op bepaalde onderdelen ( boom / leer / ijzerwerk) langer dan een jaar.

Ik zou gewoon informeren als ik jou was.