van rubber bit overschakelen op ander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

van rubber bit overschakelen op ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:01

Hoi,

Ik ken een paardje die al sinds ze werd ingereden op een dik enkelgebroken rubber bit loopt. ( zo dik dat ze met moeite haar mond kan dichtdoen, dus niet echt geschikt. )
Ze is nu 5 jaar geworden en wordt dus al 2 jaar met dat bit gereden.

Ik heb 2 maanden geleden of zo ( toen ik haar even bijreed voor de eigenares ) een dubbel gebroken dunner trensje ingestoken maar ze reageerde er heel pinning op. Ze bokte af en toe, wat ze anders nooit doet en het voelde niet fijn. Er zaten ook goeie momenten tussen dat ze er lekker begon op te kauwen en te ontspannen maar dan kwam er weer zo'n gemene bok. Tja.

Ik begrijp het wel, ze is altijd met een dik rubber bit gereden ( waardoor ik echt het gevoel heb dat ik met een klomp in de mond zit, ik heb echt geen goeie feeling met haar mondje ) en dan opeens een gewoon enkelgebroken trensje.

Ik vroeg me af wat voor bitje ik dan het best gebruik? En hoe maak je die overgang van 2 jaar dik rubber bit naar een ander bitje?

Tips zijn zeker welkom.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:11

Als je dubbel gebroken goed past en nergens pijn kan doen ofzo (velletjes van lip tussen de ringen ?) , dan denk ik dat het een kwestie van wennen is. En zou ik een tijdje alleen met jouw bit rijden. Niet maar een paar keer of steeds omschakelen , maar echt met dat nieuwe bitje rijden zodat het dier er goed aan kan wennen en er goed vertrouwd mee kan raken.

Ook natuurlijk zelf opletten , misschien heb je het niet in de gaten maar kom je met dit andere bitje een stuk scherper door , moet je nog wat voorzichtiger zijn met je handen.
Kan best zijn dat dit bitje snel wat feller inwerkt en dat het dier daartegen protesteerd met die vuile bok.

ellepel

Re: van rubber bit overschakelen op ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:24

ik zou zeker geen te dun bit proberen, zet haar er anders eerst een paar keer los mee in de bak of wei, zo kan ze zelf makkelijker wennen aan het nieuwe bit voor je ermee gaat rijden

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:37

dankjulliewel voor de tips