zadel-koop-tips gevraagd (kwaliteit, pasvorm en verkooppunt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

zadel-koop-tips gevraagd (kwaliteit, pasvorm en verkooppunt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 08:07

Hoi allemaal,

We krijgen uitbreiding! Onze nieuwe merrie komt morgen en als ze goedgekeurd wordt mag ze bij ons blijven. Klein nadeeltje is dat we er niets bij krijgen (althans dat vonden wij te duur ). Nu dus op zoek naar een goed passend, betaalbaar maar ook degelijk zadel. Mag tweedehands zijn.

We hebben er zelf niet zoveel kijk op hoe een zadel "hoort" te liggen. Ja recht, zonder te schuiven of te klappen en zonder sjabrak een handbreedte boven de schoft dat snap ik nog, maar hoe we nou precies kunnen beoordelen of het goed is? Hebben jullie tips voor ons? Ik ben heel bang om haar rug te beschadigen bij een verkeerd oordeel.

We zijn ook benieuwd of er in de buurt van Eindhoven mensen zijn die er kijk op hebben en 2e hands zadels aan huis komen passen, danwel winkels die bv Wintec 500 zadels verkopen voor niet al teveel. En is dat een goede oplossing voor ons, een zadel met verwisselbare boom? Paard is nu nl veel te dik want heeft lang stilgestaan...

Oftewel: help!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:21

niemand tips..?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:41

Ik ben heel erg tevreden over mijn Kentaur zadel. Wel duurder als wintec maar dat voel je.
Nieuwprijs is rond de 850 euro kaal. Maar tweedehands zijn ze nog voor leuke prijsjes te vinden.
Ik heb zelf goede ervarigen met Kees van de heimolen. Hij zit alleen in Heerle niet echt naast de deur.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:03

De punten die je noemde , en dan daarbij vooral ook opletten dat het midden van het zadel ook goed meegaat met de ronding van de rug van je paard. Dat was bij mijn paardje altijd het probleem , zadel leek aan alle kanten heel erg mooi te liggen , maar als je er dan goed onderdoor keek zag je dat de kussens onder het midden van het zadel haar rug niet raakten. Haar rug was dus holler dan de ronding van de kussens , en het zadel zou dan alleen aan de voor- en achterkant dragen , en niet in het midden.....niet zo prettig. Ik was het hele zadel-gedoe en de onzekerheid of een zadel wel echt goed past (niemand kan je immers die garantie geven , iedereen kan inschattingsfouten maken en vorm van paard kan veranderen.....) op een gegeven moment zat en ben toen overgegaan op een boomloos zadel. Nu weet ik tenminste zeker dat het mijn gewicht op de juiste plaats draagt en nergens gemeen klemt ofzo. En ik zit veel lekkerder , paardje is duidelijk veel blijer ermee , je hebt veel meer contact met je paard....dus voor mij komt er geen normaal zadel-met-boom meer in

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:06

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 07:24

Dankjulliewel voor de tips! Ik ga meteen op de site kijken. Midden op de rug, daar had ik ook nog niet aan gedacht. We willen er sowieso nog iemand naar laten kijken maar omdat we hier nog niet zo lang wonen en niet veel ervaringen met zadelmakers cq verkopers hebben, wil ik zelf ook in staat zijn het (ongeveer) te beoordelen en kritische vragen te stellen.

Boomloos hebben we overwogen maar ik lees ook dat dat niet zo aardig is voor je paard als de ruiter wat zwaarder is (>85 kg) en gaat lichtrijden (dan komt er heel veel druk op een klein stukje rug ineens). En aangezien mijn 2m lange "ventje" er ook op gaat rijden...