Welk bit is handig voor buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Welk bit is handig voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 06:39

Hallo allemaal.
Ik rij met mijn tuigpaard jersey vrijwel elke dag buiten in het bos,aangezien wij geen bak bij stal hebben.
Nu zit ik met het probleem dat Jersey buiten soms moeilijk te houden is,ze gaat er niet vandoor maar ze is gewoon heel sterk,en behoorlijk enthousiast.
Ik reed haar eerst met een bustrens buiten,maar dat ging niet helemaal,Daarna heb ik een tijdje met een pessoa gereden maar dan vindt ik nog dat ze er teveel doorheen loopt,en dat als ik haar terug moet krijgen,teveel druk in de mond moet geven.
Ik heb nu ongeveer 4x een pelham geprobeert,maar dat is dan weer teveel inwerking.
Ik zoek een bit waar we allebei fijn mee kunnen rijden,zonder dat ik teveel druk moet geven.
In de les (in de bak) rijd ik haar trouwens op een dubbelgebroken watertrens,en daar loopt ze goed op.
Heeft iemand advies voor mij?
Groetjes Simone

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:40

Misschien eens bitloos proberen , en op die druk op de neus goed opvoeden ?

Rena knalde ook overal doorheen toen ik haar kocht , echt irritant was dat , ik rij graag met weinig teugelcontact buiten maar moest dan om te remmen elke keer enorm hard inkomen en dat vond ik absoluut niet fijn Diertje had gewoonweg al geleerd dat ze erdoorheen kon lopen , en eer dat ze doorheeft dat het nieuwe baasje dat echt niet wil , ben je heel wat weken flinke rukken en plukken verder , dat wilde ik niet

Dus heb er een hackamoortje omheen gedaan , eerst alleen stap goed geoefend , ik reed toch al voornamelijk op stem en zit en dat ging prima. Reageerde ze niet op mijn stem om langzamer te gaan , dan pakte ik de teugel van de hack even op. Dat gevoel was nieuw voor haar en van begin af aan heeft ze dus heel vriendelijk en duidelijk geleerd dat dat echt de REM was , accepteerde het ook volledig. Als als ze eens ergens van weg wilde rennen ofzo dan kon de rem er stevig opzetten , en maakte dat ook genoeg indruk , simpelweg omdat ze op dat rem-gevoel goed opgevoed was en niet had geleerd dat ze er doorheen kon drammen. Ook geen schudden met de kop of nog meer onrust daarna , zoals met een bit flink remmen wel het geval was. Veel mensen doen altijd zo paniekerig over een hack maar het is echt wel veel vriendelijker dan een bit....als je hem goed gebruikt en alleen aanneemt op de belangrijkste momenten , als correctie.

Is het paard braaf dan heb je er totaal geen druk op , en heeft het dier ook geen bit in dat bekkie , dus extra veel vrijheid , en dat waarderen ze ook enorm. Dus goed gedrag wordt bitloos dubbel beloond

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:56

ja ik denk ook bitloos

Tin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 11:38

Bedankt voor de reactie's
Ik heb een hackamore ook geprobeert,ze reageerde er wel redelijk op,maar ik heb zelf het idee dat ze hier alsnog doorheen loopt.
Misschien dat ik het nog een paar keer moet proberen,kijken hoe het dan gaat.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:29

Zaak is dat je er direct goed mee oefent , dat ze van begin af aan duidelijk leert dat je rem echt serieus genomen dient te worden.

Anders krijg je dezelfde gewoonte als nu met het bit , van het niet serieus nemen en gewoon door douwen

BonBon

Re: Welk bit is handig voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:42

Jordy schreef:
In de les (in de bak) rijd ik haar trouwens op een dubbelgebroken watertrens,en daar loopt ze goed op.
Heeft iemand advies voor mij?
Groetjes Simone

Heb je dit bitje buiten al geprobeerd? Als hij daar lekker op loopt in de bak, vind hij dit misschien ook wel het fijnste buiten, tenslotte reageert hij er in de bak goed op.

Jellie

Re: Welk bit is handig voor buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:44

BonBon schreef:
Heb je dit bitje buiten al geprobeerd? Als hij daar lekker op loopt in de bak, vind hij dit misschien ook wel het fijnste buiten, tenslotte reageert hij er in de bak goed op.

Zelfde vraag..

Ik rij buiten met gewone enkelgebroken watertrens.

Tin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:30

Ik heb haar wel eens gereden met dit bit buiten maar dat was ook geen succes.
Ik weet zelf niet zo goed waar ze het beste op zou lopen,en ik wil haar ook niet verpesten door allerlei bitten erin te hangen.
Maandag heb ik weer les,dus ga ik m'n instructrice even om hulp vragen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:22

Ik heb een tijdje een rolletjesbit voor buiten gehad.. Mss is dat aan te raden?