Is een bit nou goe of slecht??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veer209

Is een bit nou goe of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 10:55

[b][i]

Is een bit nou goed of slecht voor een paard???Ik heb zelf een half jaar (af en toe)bitloos gereden, dat is heel leuk om te doen, maar dan geef je tog ook druk ergens op (op de neus). Ik snap best dat een heel scherp bit slecht is, maar een gewoon bit is tog nog niet zo erg of wel??

xxx-jes veer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:35

Het ligt eraan, een bit kan slecht zijn maar ook goed. Als jij aan dat bit gaat lopen raggen in de mond van het paard is zelfs het zachtste bit slecht. Maar als je een zachte hand hebt en rustig met het bit in je handen omgaat kan zelfs een scherp bit goed zijn. Ik vind wel dat je met een hele goede reden moet komen om met een scherp bit te rijden, dat geldt ook voor hulpteugels. Maar ik ben er niet tegen mits goed gebruik.

Bij bitloos oefen je idd druk uit op de neus, daarvoor moet je ook eerst goed kunnen rijden voordat je met aan hackamore of iets anders bitloos aan de slag gaat.

(Dit hoort hier trouwens niet, ik zal even temmen om het te laten verplaatsen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:53

MA --> HAR

Jaimyliefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:29

een bit is net zo vriendelijk als de hand van de ruiter... dus het ligt er helemaal aan hoe een bit wordt gebruikt of het 'slecht' is.