bontonderlegger vs gelpad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loeske87

bontonderlegger vs gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:12

Hier zijn vast al meer topics over geweest, maar ik kon niet vinden wat ik zocht.

Wat vinden jullie? Verdient een bontonderlegger de veurkeur, of juist de gelpad en waarom. Eventuele sites met informatie hierover zijn altijd welkom. (denk aan fysiotherapeut oid )

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:38

ik heb ooit in de Bit gelegen dat een bontonderlegger beter was voor de rug.
Geloof ik iig.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:56

klopt, in een editie van BIT is dat toen uitgebreid onderzocht en daar kwam wel een oplossing uit. weet alleen zo niet wat de beste was uit mijn hoofd.
had te maken met de drukwerking van die dingen geloof ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:26

Het ademde het best.

loeske87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 23:54

ik heb even op de bitsite gezocht.... Editienummer 93, Jaargang 2003, pagina 30 t/m 39

Is wel lang geleden. Ik geloof niet dat iemand deze nog heeft

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:28

het komt erop neer dat de gele gelpad het beste is en de zwarten kun je beter niet dan wel gebruiken zo slecht. Lamsvel is het beste drukverdelend en ademend. De gelpads geven druk op de schoft maar de gele action heeft als eigenschap dat het de druk iets naar binnen verplaatst ofzo, waardoor de rugspieren goed worden getraind, dus net naast de ruggengraat en goed worden verwarmd. dit is goed stond in de bit. lamsvel is het beste dus en een action pad ook. de rest, zoals alpha, global ed is allemaal rotzooi en NIET goed voor de rug. succes. mvg

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:53

ik zit er aan te denken om ook een bontonderlegger te kopen, maar welke is goed? ik zat te denken aan christ... maar die zijn errg duur (goedkoopste was bij piaffe voor 79,95) weet iemand waar je hem nog goedkoper kunt krijgen (christ)?

loeske87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:13

tisje schreef:
ik zit er aan te denken om ook een bontonderlegger te kopen, maar welke is goed? ik zat te denken aan christ... maar die zijn errg duur (goedkoopste was bij piaffe voor 79,95) weet iemand waar je hem nog goedkoper kunt krijgen (christ)?

svp wel on-topic blijven

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:05

Volgens mij had lamsvel idd de extra eigenschap dat het adement is.

@ tisje: kijk eens bij verschillende ruitersportzaken of op internet, ik heb de mijne in de aanbieding gekocht voor 65,- maar veel goedkoper kan je ze niet krijgen. Of je moet een nepperd nemen maar die zakken helemaal in en zijn slecht voor de rug (waardoor je er dus beter niets onder kan leggen).

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:04

ik rij dus al jaren zonder klachten met een gelpad. Hmmm maar nu begin ik toch ook te denken aan een bontje.
Vraag me alleen af hoe het met schoonhouden gaat. Trekt er dan geen zweet in en gaat het materiaal niet klonteren als je het vaker wast?
groetjes

Amarie

Re: bontonderlegger vs gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:14

Wij hebben vijf paarden te berijden en maken gebruik van zowel een gelpad (action) als een bontje (echt lam).
Ik moet zeggen beide bevalt goed.
We maken het meeste gebruik van een bontje en dan tussen het dekje en het zadel.
De gelpad ligt in een hoes rechtstreeks op de rug.

De gelpad gebruiken we bij een van de paarden die wat gevoelig is op de rug. De bontjes bij de overige paarden, dit met name omdat we onze zadels op meerdere paarden gebruiken.
Nu is het niet zo dat de zadels niet goed liggen, maar eigenlijk met het moto voorkomen is beter dan genezen.

De hoes van de gelpad gaat samen met de dekjes in de was en de bontjes was ik apart (is niet zo heel vaak nodig omdat ze niet rechtstreeks op de rug liggen) met speciale shampoo van Kavelkade (gele knijpfles), gewoon aan de lucht laten drogen en dat gaat prima.

Moet wel zeggen dat mijn mening bij de bontjes is: goedkoop is vaak duurkoop. Een goedkoop bontje loopt snel terug van dikte en wordt stug. De dure bontjes blijven prima.

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:24

ik gebruik mijn gelpad ook onder het motto voorkomen is beter als genezen en het ligt tussen zadel en shabrak.
Als ik een bontje koop zal ik goed letten op de kwaliteit en met de juiste middelen wassen. Altijd handig, zulke tips!!!

Manou

Re: bontonderlegger vs gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:17

Ik heb dat oude nummer van bit nog wel, het ligt alleen bij mijn ouders en daar kom ik de komende weken niet. maar bij interesse kan ik het opzoeken.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:58

Ik gebruik liever een bontje dan een gelpad, maar een bontje is alleen een noodoplossing. Ik gebruik alleen een bontje als mijn zadel niet lekker ligt en dan bel ik nog zo snel mogelijk de zadelmaker.

Een gelpad knelt heel erg snel op de schoft. Mijn ervaring is dat die dingen altijd naar beneden zakken en dan op de rug knellen. Verder ademen ze natuurlijk helemaal niet.

Ik ga dus voor een bontje, maar dan wel een echte en niet zo'n flutding. Ook niet een met een rand achterlangs, je moet hem tussen je paard en je dekje doen wil je dat het effect heeft.