ankypad --> rugproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

ankypad --> rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:46

Even een lang verhaal kort maken:

Mijn paard is in februari behandeld aan zijn rugspieren (massage). Daarna ging het erg bergopwaarts met hem, hij liep ontspannen en we maakte echt vorderingen.

Ik rij vanaf februari altijd met ankypads. Nu merkte ik zondag dat hij onder het poetsen weer last kreeg van een kant aan zijn rugspier, rijden ging ook niet meer zoals gewend, de ontspanning was ver te zoeken.

Nu zag ik dat de pijnlijke plek precies daar is waar een beetje schuurplekken zat en wat blijkt nou? de ankypads liggen daar. Ik gisteren alleen met een bontonderlegger gereden (dus geen dekje). En het ging alweer stukken beter.

Volgende week komt hopelijk iemand naar mijn zadel kijken om te kijken of het daar zeker niet aan ligt (zadel is 2 maanden geleden nog gecontroleerd).

Hebben meer mensen hier ervaringen/problemen mee?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:48

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.. Die anky pads zijn de zachtste dekjes die ik heb, en denk jij dat het dan door het schuren is o.i.d? Die dekjes kunnen toch amper wat belasten?

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:54

Ze liggen ook vrij strak op de rug van mijn paard hoe hoog ik ze ook in de kamer trek, ze trekken vaak toch strak onder het rijden.

Ik heb het vermoeden als het niet aan het zadel ligt dat het aan de dekjes ligt, zou anders niet weten waar het van komt, jullie?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:58

Ik heb zelf nooit problemen met de dekjes gehad, ze blijven perfect liggen. Maar als je het vermoed, zou ik toch andere dekjes zoeken, je weet het nooit! En daarbij inderdaad nog een keer je zadel controleren..

Nouvel

Re: ankypad --> rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:04

Als ze inderdaad bij jou paard helemaal strak op de rug liggen zal dat niet zo prettig zijn voor hem...

Maar of ze daar nou echt rugproblemen van krijgen, geen idee...
Zou inderdaad de fysio eens laten kijken en haar mening hierover laten geven, ik ben wel benieuwd...

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:05

Ik vind van de Anky dekjes dat ze veel te strak op de rug komen te liggen en heel vaak schuurplekken achter het zadel veroorzaken.

Ik heb er daarom (hoe mooi ik ze ook vind) geen één.
De PK alcapad trekt niet op de schoft, dus daarom weet ik dat het niet aan mij ligt.

De Anky ligt op een gegeven moment gewoon zó strak, dat het bij het paard in het vel snijdt (bij de gevallen die ik gezien heb).

Of de rugproblemen daardoor veroorzaakt worden waag ik echter te betwijfelen. Slim dat je je zadel laat controleren!
Dus probeer het een tijdje met wat anders, en maak anders een lus oid aan het dekje, zodat het niet meer naar onder kan schuiven, dan zijn het perfecte dekjes!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:11

Ik heb geen problemen met de Ankypads blijven goed zitten in de kamer. Geen schuurplekken oid. Misschien als je even los gestapt bent dat je nog een gaatje kan aansingelen, misschien helpt dat.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:19

Bedankt voor jullie reacties

Tequiro: Ik moet altijd meerdere keren aansingel (2 keer na opstappen) want hij blaast zich een beetje op.

Ik ga het inderdaad nu een week proberen met 'gewone' dekjes kijken of het probleem langszaam weg gaat of niet. In principe zou het zadel gewoon moeten passen, zeker omdat het nog pas nagekeken is. Maar wil het zekere voor het onzekere nemen en toch door een andere zadelmaker na laten kijken. Gewoon een tweede mening erbij halen.

Het valt me gewoon op, dat als ik alleen met bontonderlegger rij, dat hij wel durft te ontspannen.

Mijn paard is waarschijnlijk gevoelig in zijn rug, massage sloeg ook super aan. Maar ik werd er op geattendeerd dat het terug zou komen bij foute druk.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:36

Ik heb zelf onder m'n Anky's een nepbont onderlegger liggen, en ik moet zeggen dat ze daardoor beter liggen.
Ze drukken niet meer op de schoft, en de bontonderlegger komt tot de achterkant van het pad, zodat ze ook geen schuurplekken achter krijgt.

Misschien dat het ook helpt, een onderlegger onder de pads ?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:46

Kijk, en daarom rij ik niet met Anky-pads.
Ik vind ze veel en veel te dik, zijn amper in de kamer te trekken en liggen (bij mijn paarden) veel te strak.
Rugproblemen door de Anky pads kan ik mij nauwelijks voorstellen, misschien combinatie niet zo goed passende zadel? Inderdaad goed dat je je zadel laat nakijken. Zelfde categorie: Divopad, HH pufferpad, Rambopad, allen veel te dik en nauwelijks in de kamer te trekken.
Succes ermee!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:46

je schrijft dat je paard in februarie behandeld is aan z'n rug het is nu mei... 2 maand geleden is je zadel gecontroleerd dus in maart.
Als je paard beter is gaan lopen sinds februari dan zal zijn spierbouw ook veranderen en dus ook de pasvorm van je zadel kan daardoor veranderd zijn.
Tot op heden heb ik ervaren dat schuivende dekjes te wijten zijn aan niet goed passende zadels (de gevallen die ik ken)
Bij ons begonnen ze ook te schuiven, zadelmaker erbij en jawel zadel moest bijgelegd worden.... wat dat betreft vind ik de losse (= zonder lussen) dekjes goede graadmeters of de zadelmaker weer voorbij moet komen (hier komt ie minimaal 2 X per jaar voor de pony, maar verwacht vaker voor de jonge merrie)

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:08

de anky-pads zijn erg recht van vorm. kijk eens naar de rug van je paard? is die dat ook? bij een paard met een duidelijke schoft is mijn ervaring dat die anky-pads gaan schuren/drukken rondom de schoft. je kunt voor het rijden het dekje wel in de kamer trekken, maar het zakt toch weer wat naar onderen. als je probleem rondom de schoft zit, zou het dus door het dekje kunnen komen.
zit het verder naar achteren? dan zou ik die fysio weer laten komen.
wat tenslotte nog zou kunnen: als je zadel vrij krap gemeten is (boom eigenlijk iets aan de smalle kant; komt heeeel veel voor) en je legt er dan ook nog een dik dekje tussen (maakt niet uit welk type/merk), dan verhoog je de druk in dat toch al krappe gebied.
succes met zoeken naar de oorzaak en een bijbehorende oplossing van je probleem!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:16

Bedankt voor jullie reacties.

De zadelpasser is onderweg. Vandaag ging het alweer stukken beter (alleen dekje en bontonderlegger). Natuurlijk had hij nog moeite met de kant die kant zat om die lang te maken.

Ik ga natuurlijk volgende week ook vragen of het zadel past met ankypad. Mijn paard heeft een duidelijke schoft en de ankypads trokken altijd snel strak. Waarschijnlijk ga ik toch mijn ankypads verkopen en ruggevormde dekjes kopen, zal even pijn doen maar is waarschijnlijk beter voor mijn paardje.

De dekjes schuiven trouwens niet, ze trekken strak op schoft en rug en dit hebben ze eigenlijk altijd gedaan. Ik gebruikte ze alleen eerst minder dan nu, daarom twijfel ik hierover.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:25

even een tip mocht je je anky-pads vd hand doen: koop NEP anky-pads; die zijn WEL voorgevormd! zien er leuk uit, in veel kleurtjes te krijgen, minder duur dan de echte. die van PK zijn net zoiets geloof ik, dus ook een optie voor jou.
succes ermee!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:29

Ik heb inderdaad 1 nep ankypad en dit vind ik makkelijker te vormen. Ik heb al mooie andere dekjes gezien namelijk de HKM gently lijken mij super fijn (tip van een vriendin) en tevens in alle kleuren te krijgen die ik in ankykleuren heb.

Het chipse eraan is dat het gewoon van voor af aan begint, gelukkig ontspande hij vandaag alweer veel beter en kon ik hem goed over de rug rijden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:38

hmm vraag me dan alleen af waarom juist Anky dan haar naam geeft aan een dekje met zo'n slechte schnitt?
Zou je juist van haar verwachten dat ze het daar niet mee eens is en juist niet haar paarden er mee rijden.

Ik heb ook Rambopads en die zijn ook helemaal recht en liggen perfect. Daarentegen gaat de PK juist wat afstaan aan de hoeken (gaat bol staan) en dat deed de HH puffer ook...

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:47

waarschijnlijk ga ik deze eens proberen:

Afbeelding

Afbeelding

Dit model met een edel koord is bijzonders opvallend door het geruit design. Onderzijde uit hoogwaardig polarfleece zodat de vocht direct opgenomen wordt. Wasmachine bestendig tot 30 graden. Mag in de droogtrommel. Verkrijgbaar zie afbeeldingen.