zadel voor verzorgpaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda22

zadel voor verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:43

Wat vinden jullie ervan als iemand een eigen zadel koopt voor een verzorgpaard? Ik heb namelijk al een jaar een verzorgpaard, maar vind het huidige zadel niet fijn en ligt volgens mij ook niet goed.

Ik zat eraan te denken om een 2de hands zadel te kopen. Heb een tijdje een zadel van iemand geleend, een Wintec 2000 en dat is echt een fijn zadel. Is het dan mogelijk om een zadelmaker te bellen en dan eventueel de boom te laten vervangen? Weet ook iemand wat dit ongeveer kost? (omgeving Utrecht)

kelly007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:44

Je kan altijd bij een zadelmaker gaan om de boom te vervangen denk dat dit zadel nieuw rond de 500 euro kost ik heb een wintec 500 vz en deze kost nieuw rond de 350 euro. anders eens op marktplaats enz rondkijken

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:45

Ik zou het eerst maar eens overleggen met de eigenaar van het paard

Wiesje

Re: zadel voor verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:47

Als jij vermoed dat het zadeln iet goed ligt op het paard, dan moet je dat met de eigenaar van het dier aankaarten.
Persoonlijk vind ik het een weggegooide investering. Wat doe je als je het paard niet meer verzorgt? dan zit je met een zadel te kijken wat mogelijk op een volgend (verzorg-)paard niet past.

Ik zou dit dus nooit doen.
Los van het feit wat de eigenaar van het dier ervan vindt. Ik zou het niet op prijs stellen als een eventuele verzorger ineens met een zadel aan kwam wandelen waarvan hij/zij denkt dat het goed ligt op mijn paard. dit is nog altijd een beslissing die de eigenaar moet nemen. Je kunt eventueel wel voorstellen om mee te betalen aan een nieuw zadel als dat nodig zou blijken te zijn (spreek dan wel af dan wanneer je stopt met het paard dat de eigenaar jou het geld teruggeeft!! )

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:57

De eigenaar heeft nog veel aan haar hoofd, prive omstandigheden. Ze weet dat het zadel niet goed ligt en laat er ook iemand naar kijken (geen zadelmaker), waarschijnlijk is de boom gebroken.

Het paard heeft ook last van zijn rug en zelf vind ik het ook geen fijn zadel.

Bovendien hoor ik van veel mensen dat een Wintec op veel paarden/pony's kunnen als het maar wordt aangepast.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:30

Ik heb een verzorgpaard en ik heb zelf een zadel 'moeten' kopen wilde ik erop rijden. Ik heb eerst een wintec dressuur gehad, en nu een tweedehands stubben waar naar gekeken is
Een wintec kan heel goed en ik vind dat nogsteeds het fijnste zadel (op mijn huidige stubben na).
Het is zowiezo belangrijk dat een zadel past.

De keuze is denk ik aan jou.
In principe is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar van de andere kant: jij wil erop kunnen rijden (niet vekeerd bedoeld).
Ik heb er zelf voor gekozen om een zadel te kopen en er hopelijk nog lang plezier van te hebben.
Je kunt ook geen ander zadel kopen, met het risico dat het alsmaar slechter gaat met de rug van het paard.

Denk er goed over na En mocht je het toch een té grote investering vinden o.i.d. ga dan in overleg met de eigenaar.
Een wintec is inderdaad een zadel wat mede door de verwisselbare voorboom of veel paarden past, maar ook dit geeft geen garantie.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:27

Ik heb ook een zadel voor mijn verzorgpaard. Normaal zou ik dit ook nooit doen, maar ik ben de enige die haar rijd, ze staat op een fokstal. Vind het wel prima zo, kon zelf een zadel zoeken dat ik zelf fijn vond zitten.

Ik zou in ieder geval even overleggen met de eigenaresse en er een zadelmaker bij halen. Als het paard nu al rugpijn heeft is dit toch wel een serieuze zaak waar iets aan gedaan moet worden.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:30

ik heb het zadel van de eigenaresse overgekocht. Zij reed liever op een ander zadel, wat een stuk goedkoper was in aanschaf dan het originele zadel (waar ik heel fijn op rijdt) dus hebben we gewoon geruild.
ik heb het nieuwe (goedkopere) zadel gekocht voor haar en daarbij het oudere (duurdere) zadel gekregen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:31

linda22 schreef:
De eigenaar heeft nog veel aan haar hoofd, prive omstandigheden. Ze weet dat het zadel niet goed ligt en laat er ook iemand naar kijken (geen zadelmaker), waarschijnlijk is de boom gebroken.

Bovendien hoor ik van veel mensen dat een Wintec op veel paarden/pony's kunnen als het maar wordt aangepast.

Als de eigenaresse het goed vindt en jij hebt er geen moeite mee om het te betalen kun je het toch gewoon doen? Je kunt hem altijd nog verkopen als het niet bevalt. En als je er plezier van hebt gehad is het nooit weg gegooid geld.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:18

linda22 schreef:

En dan rijd jij rustig door, dat laat je niet eerst even controleren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 01:09

Ik heb ook een zadel gekocht voor mijn verzorgpaard..
2 keer.

Maar dat was omdat ik anders geen zadel had.
(Ja,een kinderwesternzadeltje..Maar die knop zat zo in de weg met dat bokken. )

Ik zou er alleen een kopen als het echt nodig is..

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:33

Ik werd gevraagd om een paard te rijden voor een eigenaar die zelf alleen aangespannen reed. Voorwaarde van mijn kant was dat er een goedpassend zadel aanwezig was, hij wilde immers dat zijn paard gereden werd?

Als de eigenaar er geen belang bij hebt dat jij gaat rijden, dan kan ik me voorstellen dat je zelf een zadel aanschaft. Denk goed na over het merk e.d., sommige merken is altijd vraag naar!

Succes

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:36

@ sronnie, zoals je kunt lezen wist zij zelf ook dat het zadel niet goed lag. En ik vraag niet om commentaar maar om de mening van een ander en of er meer mensen zijn die een eigen zadel hebben voor hun verzorgpaard!

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:40

Ja dat begrijp ik, maar daar zal ik waarschijnlijk anders in handelen.
Wanneer je weet dat het zadel niet goed is, en je zelfs het vermoeden hebt dat de boom gebroken is, zou ik meteen contact opnemen met de eigenaresse en een zadelmaker langs laten komen.
En ja, ik heb ook wel eens geweigerd om met een niet passend zadel te rijden, ik vind de rug van een paard (ook al is het een verzorgpaard) belangrijker dan te rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:42

@ linda ik heb ook een zadel gekocht voor mijn verzorgpaard. ik heb je ook even een pb gestuurd!