[WN] Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 16:47

Hoi,

3 maanden geleden heb ik mijn eerste Myler bit aangeschaft.
Omdat ik er na jaren pas achter kwam dat het probleem echt bij het bit moest liggen, ze reageerd gewoon heel slecht op een enkel gebroken snaffle omdat waneer ze nageeft het scharnierpunt naar boven gaat staan...dubbelgebroken werkte ook niet...en een stang..tja, daar ben ik dan weer niet aan toe.
Ik heb me goed laten adviseren en met met een Low Port Comfort Snaffle with Dee rings level 2 thuis gekomen.
Ik heb de laatste 3 maand dus met dit bit getraind en ben echt dramatisch snel vooruit gegaan.

Nu ben ik in korte tijd al zo ver dat ik op 1 hand verder kan.
Gister heb ik daarom een nieuwe Myler gekocht...weer veel advies gevraagd en nu heb ik een Forward Tilt ported Barrel with 7" Flat Shanks level 2-3.
Ik heb nu 2 keer met dit bit gereden (op 1 hand natuurlijk) en het gaat buitengewoon fantastisch!

Nu vraag ik me af of meer mensen zo dramatisch vooruit zijn gegaan in training dankzij de Mylers...

Even ter verduidelijking...deze had ik (maar dan met Dee rings)
Afbeelding

En deze heb ik nu...
Afbeelding

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:03

Die scharen heb ik ook aan mijn shank snaffle zitten maar mijn mond stuk is anders

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:29

Ik heb met Fly héél wat bitten afgezocht, overal lenen enzo om te zien waar ze nou het best op zou lopen (ze moest naar een bit toe vanwege haar leeftijd, maar alles 'met bewegin' viel eigenlijk al af omdat ze een hekel heeft aan losse onderdelen in d'r mond).
Na heel lang zoeken kwam ik uiteindelijk op de MB 16: Medium Port Wide met flat shanks en daar deed ze't perfect op.

Dot heeft een paar keer een dubbelgebroken snaffeltje in gehad maar bleef erg 'schichtig' voor't bit, totdat ik eindelijk m'n Comfort Snaffel met Wide barrel binnen had... dat accepteerde ze direct.

Voor mij geen andere bitten meer...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:40

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:45

Masada

Re: Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:53

Ik heb ook eens een tijdje een myler geprobeerd level 2 bustrens.
Ook de level 1 even geprobeerd maar daar liep mijn dressuurpaard helemaal niet op.
Level 2 vond ik in eerste instantie goed aanvoelen maar rechts durfde mijn paard het bit niet aan te nemen.
Ik had wel enorm veel controle bij mijn hete paard.
Maar eigenlijk was het bit gewoon te scherp voor haar en was ze als de dood voor het bit.
Ik heb er 2 weken mee gereden op proef en weer lekker teurg naar de winkel gebracht.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de reguliere bitten over het algemeen te dik zijn voor een paardenmond maar deze myler werken toch erg scherp in.
Daarbij kreeg mijn paard van de mylers kapotte wangen.
De ringen schuurden langs de huid.
Geen succes dus voor mijn paard

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:59

De comfort snaffle's zijn niet scherp hoor die met het poortje en een kinriempje zijn wel scherper

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:24

MSQuincyTE schreef:
De comfort snaffle's zijn niet scherp hoor die met het poortje en een kinriempje zijn wel scherper

Toch was mijn paard er erg bang van.
Het scheelt misschien dat je in de dressuur vanaf de M klasse je paard meer opgericht rijdt en je altijd een lichte druk met de mond hebt.
Mijn paard wilde steeds achter het bit kruipen om onder de druk uit te komen. Ze was wel op 2 vingers te rijden omdat ze het bit niet goed aan durfde te nemen maar ik had er toch geen goed gevoel bij.
Maar bij iemand anders werkt het misschien wel.
Ik rijd nu gewoon op een dubbelgebroken watertrens en dat voelt toch beter.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:30

En wij rijden dus western met een myler dus daar zit een heel verschil in natuurlijk

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:36

MSQuincyTE schreef:
En wij rijden dus western met een myler dus daar zit een heel verschil in natuurlijk

Daar zit inderdaad een heel verschil in

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:41

En in de western myler zitten 3 soorten metaal en dat heb je bij de engels myler weer niet omdat dat niet mag

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:17

Ik rijd er gewoon dressuurwedstrijden mee.
Bij mijn paard was er inderdaad een mega verbetering. Maar dat had ermee te maken omdat hij simpelweg geen ander bit kán hebben. Ik reed altijd met een K&K dubbelgebroken bit totdat ik erachter kwam dat zijn haaktanden op zo'n rotplek zaten dat het bit er telkens achter vastzat met alle gevolgen van dien. Dus hij kan alleen maar ongebroken hebben of zoiets als een myler.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:30

Leuk om te lezen dat veel mensen er baat bij hebben...ik moet zeggen, nu ik de werking van de Myler precies weet durf ik niet meer terug op een 'gewone' snaffle...

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:36

Jel wil ongeveer iedere 2 jaar een ander bit, zo ben ik nu met het derde bit bezig, ook een myler. Hij is ook gigantisch vooruit gegaan, neemt het bit veel makkelijker aan, en is een stuk rustiger geworden in zijn hoofd-hals-houding. Ik zweer er (op het moment) bij, ik hoop maar dat Jel het ook nog even volhoud

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:39

De rustige houding staat zelfs op mijn coupons 'paard is mooi stil in de aanleuning' en dat soort opmerkingen ( maar ja niet zo gek als er voorheen een bit inhing dat zat te wringen enzo)

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:02

Precies...nu je er op terug kijkt is dat eigenlijk vrij logisch..

Maar mijn paard gaat op dezelfde punten enorm vooruit!! Ben zo blij met mijn Mylers! het gaat gewoon geweldig!

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:26

MSQuincyTE schreef:
En in de western myler zitten 3 soorten metaal en dat heb je bij de engels myler weer niet omdat dat niet mag

Ik heb van een Myler verkoper begrepen dat die discussie loopt. Veel engelse ruiters gebruiken deze bitten nml ook en ze bevallen prima.
Is er trouwens een bit controle bij KNHS wedstrijden? Ik heb ze nog niet gezien?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:48

De regels zijn veranderd bij de dressuur, ook mondstukken van meerdere metalen zijn toegestaan.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:04

Maar niet die wij met het westernrijden gebruiken

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:11

Welke bedoel je dan?
Koper met metaal is gewoon toegestaan.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:56

Dat roestige laagje (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) mag niet in de engelse sport van een of andere federatie of zo

Margee

Re: Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:50

Dus koper met ander metaal mag wel, mits goed gepoetst???

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:48

Het wordt vanzelf roestig...althans bij de mylers wel..
Poetsen helpt niet....

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:52

Ik heb vorig jaar of dat jaar daarvoor zelf (schaam, ik weet het niet eens meer ) een Myler gekocht. En deze beviel meteen heel goed.
http://www.toklat.com/myler/mbits_04.html
Deze heb ik, met Dee Ring w/Hooks

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:12

MSQuincyTE schreef:
Dat roestige laagje (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) mag niet in de engelse sport van een of andere federatie of zo

Dat roestige laagje komt vaak van het koper(legering) en dat is gewoon toegestaan.