waar op te letten bij aankoop boomlooszadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

waar op te letten bij aankoop boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 20:39

hallo ik wil graag een boomlooszadel kopen voor mijn fries.
Ik wil hem daarmee inrijden om dan na een jaar rijden en wat meer bespiering een zadel aan te laten meten.
Nou wil ik graag van de boomlooszadel kenners weten waar ik op moet letten en of een boomlooszadel zoiezo geschikt is om mee in te rijden.

alvast bedankt!

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:45

zorg ervoor dat de pommel (boogje aan de voorkant) niet te krap is. je kunt bij bijvoorbeeld barefoot zadels deze verwisselen. Gebruik ook altijd een speciaal dekje! alle informatie over het passen e.d. van boomloze zadels kun je vinden op www.boomloosrijden.nl en www.buitenzinnig.nl succes!

Cookies

Re: waar op te letten bij aankoop boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:30

Zorg dat je ook een speciale pad (dekje) bij het zadel neemt. Die is noodzakelijk. Ik heb voor mijn jonge paarden een Freeform zadel. Fantastisch zadel. Zit lekker, past goed. Is aan te passen, en is heel stevig.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:49

zorg dat je eer een speciale pad bij hebt, die zorgen voor de ruggegraat vrijheid.
Zorg idd ook dat het voorboogje goed past.

Met een boomloos zadel kun je heel goed jonge paarden inrijden. Die van mij word er op dit moment mee ingereden, en het is zo fijn dat je precies aanvoelt wat je paard gaat doen (of hij ontspant of niet etc)
Je zit bovendien ook nog eens als een huis in de meeste van deze zadels (ik heb een barefoot, western model)

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:41

Ik gebruik ook een boomloos western barefoot zadel om mijn jong paard te beleren.
Je voelt goed wat het paard doet onder je.
Waar je op moet letten? Dat je er het goede dekje bij hebt, geen gewoon dekje er onder, het dekje is een aanvulling op het zadel en zorgt voor de ruggegraatvrijheid. Verder wat andere ook al schrijven dat het voorboogje ruim genoeg is.
Voor meer info verwijs ik je graag naar de site die hierboven ook al genoemd staat van boomloosrijden.nl

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 08:36

bedankt iedereen!!
ik had in de paard en sport een aanbieding gezien maar weet uit me hoofd niet meer welk merk dat was..
iemand daar een idee van?

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:26

nee helaas, heb ook geen ervaringen met andere boomloze zadels als die van barefoot. Daar heb ik wel de gewone getest (cheyenne) maar die vond ik niet zo prettig zitten.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:48

het zadel in paard en sport heet RANDOL iemand ervaring mee?

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:51

Randolls vind ik zelf 3 x niets. Ik heb m zien liggen laatst bij ons in de ruitersportzaak, maar ben niet onder de indruk. Bijna geen zit erin niet mooi afgewerkt etc. Vind de barefoot vele malen mooier.

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:53

ik heb er geen ervaringen mee, maar wat ik er van gehoord heb is dat het een namaak versie is van de eerste barefoot.
Ook worden de randols meestal zonder speciaal dekje verkocht en mis je toch een stuk ten aanzien van de ruggegraatvrijheid van je paard.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:54

ok bedankt voor je mening!
ik wil echt goed voorgelicht worden en niet zomaar dom weg een aankoop doen.
ik ben uiterst voorzichtig geworden met het kopen van zadels omdat ik genoeg problemen met mijn pony heb door een verkeerd passend zadel!

iemand nog meer tips suggesties of iets dergelijks.
het zadel is bedoeld voor een fries van bijna 5 jaar en dus nog weinig bespiering.

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:03

ik adviseer je om het testzadel van boomloosrijden.nl te proberen.
Je kunt het dan een week testen en kost je alleen de verzendkosten.
Of is je paard nog niet zadelmak?
Ik heb meerdere paarden en maar op 1 paard past het boomloos zadel niet omdat hij een erg hoge schoft heeft.
Maar op de Tinkers, fjord en Shires ligt hij perfect.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:05

nou ja zoals de meeste friezen heeft de mijne geen hoge schoft tot geen.
Hij is nog niet doorgereden en om dat nou in een week te doen..
Ik ga haar mailen om wat meer info te krijgen over de pasvorm hoe je het best kunt zien of hij goed ligt end.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:10

dan zou een randol juist wel een optie zijn die hebben een vrij smalle pommel , ligt ook een beetje aan in welke prijsklasse je zoekt , je hebt boomloos voor paar honderd tot 1500 euro

randoll gaat miss minder lang mee ziet er miss iets minder uit maar daar is de prijs ook naar

funrider is weer beter geschikt voor minder schoft en groter paard

de normale freeform vind ik persoonlijk het beste (dus niet de tijdelijke actie model met kleur al is die ook van echt kalfsleder en niet super slecht) maar dat mag ook wel voor dat geld (va 980 euro...)

de vraag is :
wat wil je max besteden
wil je m slechts voor het inrijden gebruiken(zeg 2 jr ) of ook de jaaaaaaaaren daarna ?
zorg iig voor een degelijke pad eronder en houd het zelf in de gaten of de pommel te smal word of je inlages te dik of juist erger te dun

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:11

Ha nee in een week doorrijden is idd niet zo'n goed idee.
Wat je dan wel kunt doen als hij wel zadel gewend is om een testzadel voor een weekend te pakken, kun je het toch passen en er eventueel op zitten.
Of misschien woont er iemand bij je in de buurt die eens langs wilt komen met een boomloos zodat je het eens kunt zien en eventueel passen.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:19

Erg bedankt voor alle reacties!
Ik heb nu geen passend zadel voor hem, daarom zoek ik een nieuwe die niet zo nauw komt met passen.
hij tolereert tijdelijk niks op zijn rug, het gaat nu wat beter maar een zadel aanmeten is echt geen optie.
Daarom dacht ik eigenlijk aan boomloos, er zijn wel punten waar je op moet letten maar niet zoveel as bij een "normaal" zadel.

Als het bevalt wil ik het ook mjisschien de jaren erna gebruiken.

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:28

Ik wens je heel veel suc6 met het maken van de keuze voor het zadel, zal niet gemakkelijk zijn ondanks onze tips.
Ik ben nu zelf aan het 4 de zadel bezig, na een stock zadel, western en een vz nu een boomloos en dit bevalt me het beste.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:50

Ook ik ben aan mijn 4e zadel bezig en heb nu een Barefoot Cheyenne en die bevalt me heel erg goed.
Ik rijd western maar kan er prima mee uit de voeten.

en qua tips: Tja, wat kan ik zeggen...alles is genoemd.
Een testzadel is inderdaad een goed idee .

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:10

jeeeh heb geloof ik de keus gemaakt
Ik heb heel wat rond gesurfd informatie ingewonnen , vragen gesteld en prijzen vergeleken.
Vandaag de RANDOL in het echt gezien en op gezeten.
En ik neem heel verassend de BAREFOOT CHEYENNE!
Je kunt alles in 1 keer bestellen, heeft toch een wat betere naam en het uiterlijk he..
Ik hoop dat het snel binnenkomt en dat ik het rustig aan kan gaan proberen!

iedereen bedankt voor de tips en suggesties

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:28

Ik heb ook een Randoll's en ben er best tevreden over.
De barefoot zal welliswaar wel beter ontwikkeld zijn, omdat daar steeds nieuwe ontwikkelingen aan plaatsvinden!
Zelf wil ik graag de Barefoot London uitproberen en misschien ooit kopen..
Veel plezier met je Barefoot Cheyenne!