dressuurzadel {KN, Prestige, Euroriding, Ainsley}

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

dressuurzadel {KN, Prestige, Euroriding, Ainsley}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:14

jaja, ik weer op zoek , naar al 4 maanden, een nieuw dressuurzadel....
deze blijkt achteraf niet goed te zijn, zit steeds te schuifen, herzit steeds naar achter....
been moeilijk stilhouden.....
pfff....lastig hoor
nou zoek ik dus een nieuw zadel, en ik heb soms moeite met benen stil houden, jah eventjes niet als ik net herzig heb zeg maar, naar achteren...dan kan ik mijn been netjes aanhouden.....
dus nu vraag ik me af om wat tips, of wat voor zadel dan eventueel goed bij mij zou passen....
tuurlijk zou ik wel moeten passen op Bijou, maar wat tips van andere mensen en aanraders graag.....

KN zijn veel mensen over te spreken, Euroriding luxor/diamant ?
Ainsley zadels en prestige...
dus ben benieuwd....

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:29

kn is een goed zadel, blijft ook lang mooi. euroriding lxor is echt een topzadel!

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:31

KN is ook een favorietje van mij, alleen past niet op mijn paard, ik heb een euroriding diamant gekocht, en dat is echt het perfecte zadel voor mij en mijn paard misschien ook voor jou?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:33

Kn is ook mijn favoriet.
Hij ligt op veel paarden echt goed en hij zit fijn, gaat lang mee.
(een vriendin rijd ongeveer 10 paarden op een dag met KN.. (zweet, regen, sneeuw, modder) en nu 3 jaar later ziet hij er nog goed uit.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:53

Ik heb sinds december een ER Luxor, door de wrongen die op het zweetblad zijn bevestigd is het gemakkelijk om je been lang te houden. Ik kwam destijds van een Ainsley Vanguard af, en het verschil is duidelijk te merken. De Ainsley heeft vrij weinig kniewrong en over de kwaliteit bestaan heel uiteenlopende meningen. Het model Vanguard is in de loop der tijd -tig keer aangepast en het kwaliteitsverschil in de verschillende uitvoeringen heeft daarmee te maken. Mijn Ainsley had na 4,5 jaar niet meer de boommaat die erin gestanst stond (2 maar was opgerekt tot een 3). Best vervelend als je weet dat je paard een 2 nodig heeft....

Mijn advies wat zadels betreft is veelal hetzelfde: vraag van kennissen, vrienden en bekenden welk zadel zij hebben en of je het eens mag uitproberen. Als de zadelmaker aan huis komt met nieuwe zadels is het gevoel toch anders. Probeer veel en maak op grond van je eigen gevoel de keuze, succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:40

Als je naar achter zakt met je been, kan ik je geen Prestige TopDressage aanraden, die hebben een vrij dikke wrong van voren. Ik denk dat jij dan alleen maar meer naar achter zakt.

De Venus heeft een wat gecentreerdere zit, misschien is dat een optie? Alleen moet je wel zoeken met een kaarsje naar een 2-dehandse. Runningkawa heeft een Venus, vraag het haar eens!

nomes

Re: dressuurzadel {KN, Prestige, Euroriding, Ainsley}

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:49

Ik heb zelf een KN, ik vind het een erg prettig zadel, de kwaliteit is goed, het ligt goed op mijn paard en ik zit er lekker op. Alleen zit je op een Symphony niet opgesloten, dus je moet je been zelf stil houden. Ik vind dat wel prettig, maar ik weet van heel veel mensen dat ze dikkere kniewrongen fijner vinden.

Een vriendin van me heeft de Euroriding Luxor, zij vond de KN ook lekker zitten, maar de Luxor nog net beter, deze heeft vrij dikke wrongen waardoor je benen vrij automatisch in een bepaalde positie liggen.

Zo vindt iedereen iets anders fijn, ik sluit me bij voorgaande tip aan, probeer eens wat zadels dan kom je erachter wat jij lekker vindt zitten!

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:10

KN! Echt een heerlijk zadel. Heeft een niet al te diepe zit.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 03:28

dat wil ik ook ff weten
wil wel een euroriding of prestige of kn wel met een dipe zachte zit

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:22

Euroriding Diamant, heerlijk zadel!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:09

ER Luxor en een Hulsebos, SUPER fijne zadels, je zit als een huis!

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:22

Ik heb een prestige (5 jaar oud) en een KN (3 weken oud) , de KN zit voor mij echt veel beter, ik zit er stiller op, qua pasvorm bij mijn paarden zitten ze beide goed.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:22

Ook ik heb de ER Luxor. Ik vind hem heerlijk zitten, daarbij was het ook het zadel wat het beste op mijn paard lag van alle zadels die we getest hebben. KN lag ook behoorlijk goed, maar de Luxor net beter en lekkerder.

Hiervoor had ik een Ainsley Vanguard en ik merk echt dat mijn paard nu meer bewegingsvrijheid heeft in haar rug en op mijn Ainsley had ik meer de neiging voorover te gaan zitten. Iets wat ik van veel Ainsley eigenaren hoor...

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:45

PriscaZ schreef:
Ook ik heb de ER Luxor. Ik vind hem heerlijk zitten, daarbij was het ook het zadel wat het beste op mijn paard lag van alle zadels die we getest hebben. KN lag ook behoorlijk goed, maar de Luxor net beter en lekkerder.

Hiervoor had ik een Ainsley Vanguard en ik merk echt dat mijn paard nu meer bewegingsvrijheid heeft in haar rug en op mijn Ainsley had ik meer de neiging voorover te gaan zitten. Iets wat ik van veel Ainsley eigenaren hoor...

Klopt helemaal, hoor je heel vaak, en Ainsley heeft een vrij smalle kamer waar de lengtebuiging ten koste van gaat, daardoor zal je het verschil in bewegingsvrijheid inderdaad wel duidelijk merken nu bij je paard.
Naast de Luxor en de Hulsebos heb ik ook een Passier Grand Gilbert, die heeft niet zo veel wrong en is wat vlakker maar vind ik daardoor fijn bij paarden die nog helemaal uit balans lopen en nog veel versnellen en duizenden taktfouten maken, dan kan je het net iets makkelijker volgen, maar hij zit absoluut veel harder en het is niet fijn om er een heel uur op door te moeten zitten als je het mij vraagt, maar voor die jonkies is het wel fijn.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:04

ik rij zelf al jaren op een ainsley maar heb nooit de neiging gehad om voorover te gaan zitten hoor. Helaas past het niet meer op mijn paard maar vond het een erg fijn zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:28

Ik had op mijn eigen paard een County, echt een superfijn zadel!
er hangt alleen wel een prijskaartje aan als je 'm nieuw wilt kopen...

Nu heb ik op de merrie die ik rijd een KN, moest er na de County wel even aan wennen, maar dat vind ik toch eigenlijk ook wel een heel fijn zadel!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:50

Ja, die zijn ook echt superfijn, van het laatste type dan, het oude type is veel minder fijn, maar die zijn ook erg duur ja, ze hebben mij verteld dat county nu naar de 3000,- wil gaan en daardoor zullen waarschijnlijk een hoop zaken geen county's meer gaan verkopen, want dat wordt natuurlijk wel erg gek!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:09

Heey Hannah!
Ik heb ook een KN, echt een gewelig zadel, ook als je je benen niet zo goed stil kan houden
Ik krijg altijd allemaal complimentjes over mn beenligging terwijl die met mn springzadel ook niet al te best is

En ik weet niet of je weer een nieuwe in het bruin wilt? want de bruine versie van KN is keimooi

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:56

dank jullie voor de reacties!
KN is wel een favoriet lees ik zo, zal eens kijken....
en marrepar, idd weer bruin...

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:53

Stubben of passier. Euroriding ook wel.. Let vooral goed op hoe de beugelriemhaak bevestigd is en of het diepste punt juist meer naar voren, achteren of in het middel ligt en wat jij dan kwa steun meer nodig denkt te hebben. Bij kentaur en barnsby bijvoorbeeld is deze ten opzichte van het diepste punt van de zit te ver naar voren geplaatst waardoor je neigt naar stoelzit. Doordat de beugelriem te ver tegen de wrong aanzit ga je als je met wat langere beugels rijdt met je benen heen en weer. Let er ook vooral op met passen dat de wrong op de juiste afstand zit. Het ene zadel is het andere niet. Het moet zowel bij de bouw van je paard als bij jouw bouw passen. Succes.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:57

maar als je zadel niet goed past waaromlaat je het zadel dan niet op maat maken?dan schuift het zadel ook niet meer,en kan jij je been stil ook stil houden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:53

ik ben ook een benenbungelaar

ik heb KN gehad en die beviel goed
Ik heb nu nog een daaleman maar die heeft voor mij te weinig wrong

op jumping heb ik vele zadels getest en kwam ik op 1 voormij perfect zadel uit..Euroriding titanII..kan niet wachten tot mijn merrie wat uitgegroeid is en ik het zadel kan gaan kopen

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:00

Ik heb een Euroriding Diamant. Ik heb destijds meerdere zadels gepast met de zadelmaker, waaronder een KN. Deze lag zo slecht op mijn paard z'n rug dat we na een rondje al half op de hals lagen. Hierna hebben we de Diamant geprobeerd en die lag helemaal goed. Voor de gein hebben we nog even de Passier Grand Gilbert erop gelegd, maar (gelukkig ook voor de portemonnee) was de Diamant voor mij en mijn paard beter.

Zoals je ziet, zijn sommige idolaat van KN, op die van mij past het niet. Ik ben heel tevreden over de Diamant, maar wellicht dat dat voor jouw paard niet geschikt is. Wat ik je zou willen aanraden is om gewoon een afspraak te maken met de zadelmaker en verschillende zadels passen, dan kom je er snel genoeg achter.

ladylay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:41

@ lorelei, ga ik ook eerst doen, een zadelmaker naar laten kijken.....
heb nu een jc dressuurzadel, merk weet ikn iet zo 123...en kijkik het eerst even aan......

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:48

Zo, ik had dit hele kletsverhaal al een keer geplaatst, maar als een verkeerde reactie op een verkeerd plekje hier op bokt. Dus met wat knip en plakwerk staat het nu hier en hoop ik dat je er wat aan hebt... Ik ben me ervan bewust dat je andere merken in je titel hebt staan, maar deze wil ik je gewoon zeker niet onthouden....

Ik heb een Fryso van het Tweespan in Boornbergum (zoiets, bij Drachten, FRL). Heb mijn zadel al 6 jaar en ben er héél tevreden mee.
Deze zadels zijn echt niet alleen voor gebruik op Friese paarden. Mijn paard is een kwpn-er en daar ligt hij geweldig op.

Een Fryso zadel kan helemaal aan je paard (en aan jou) aangepast worden en je wordt voorzien van zeer deskundig advies. (Ze komen ook aan huis trouwens, mocht je Friesland te ver vinden..)
Een groot voordeel vind ik dat een Fryso zadel de rugwervels van een paard vrijer laat dan andere zadels. De dierenarts/manueel therapeut van mijn paard is onder andere om voorgenoemde reden ook een groot voorstander van deze zadels.

Een kennis van mij heeft onlangs een tijdje met mijn zadel gereden en het is echt opvallend hoe veel beter haar paard onder mijn zadel loopt dan onder haar eigen. Hetzelfde geldt voor mijn eigen paard en voor het paard van een andere vriendin van mij. Haar zadel is speciaal gemaakt voor haar en voor haar (apart gebouwde) paard. Het is écht een wereld van verschil.

Prijs-kwaliteit is ook erg goed. Kijk voor plaatje op de de website: www.tweespan.com