ervaring met dynamic RS bit van KK

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

ervaring met dynamic RS bit van KK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 12:11

Wie heeft er al ervaring met dit nieuwe bit van KK. Het zou de oplossing zijn voor paarden met aanleuningsproblemen.

Afbeelding

Afbeelding

miky

Re: ervaring met dynamic RS bit van KK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:24

Neej..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 04:14

Ik heb er wel ervaring mee. Maar de aanleuning ligt niet aan het bit, wel aan de ruiter.

een kk bit werkt anders in, die kantelt wat meer als de teugels aangenomen worden zodat het paard sneller in de juiste houding gaat lopen, maar de juiste houding hoeft niet altijd goed te zijn, en de juiste houding is vaak ook niet aan de teugel!

Als de mensen die dit bit gebruiken voor de aanleuning een gaan kijken naar hun eigen aanleuning met een gewoon bit, dat zal veel paarden een stugge mond besparen.

Zoals ik al zij, dit bit kantelt, door het kantelen heeft die ook een scherpere inwerking, dit bit word dus gebruikt voor een beter aanleuning, helaas vaak ook door ruiters met een scherpe incorrecte hand.

Ik heb met dit bit een keer op het paard van me tante gereden, ik merk inderdaad verschil, het gaat erom dat je paard soepeler in je hand word. bij het juiste gebruik van dit bit zal het absoluut wel werken, maar ik ben er absoluut geen fan van. Dit bit is bij veel mensen, op verschillende stallen erg in, vaak gaat het ohh probeer dat bit eens werkt goed etc, de juiste inwerking, maar zo komt het dus ook bij de "verkeerde" mensen in handen.

Helaas ik ben geen fan van dit bit en zal het ook nooit worden, geef mij maar gewoon een enkel of een dubbel gebroken dik bit.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:34

navidad... hoe kan een bit kantelen als de teugels nergens aan het bit vast zit. die schuift gewoon mee hoor! de D is alleen om het bit stiller in de mond te laten liggen.

mijn merrie loopt er in ieder geval geweldig op

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 03:29

Dat midden stuk, dat kantelt zowiezo al. Voor een beter ligging in de mond. Met verkeerd gebruik, lees met verkeerd gebruik kan dit bit ontzettend scherp inwerken.

leg dit bit maar eens in je hand, bekijk de vorm is goed en draai aan het midden stuk, dit midden stuk kan je bekant 90 graden draaien.

De buiten stukken liggen ook meer naar binnen toe in je paard zijn mond.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:34

RT-P --> HAR

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:44

Het valt mij juist op dat mijn pony dit bit meer aanpakt dan de andere K&K, daar kroop ze nog wel eens achter. Ook zie ik het in de mond niet kantelen, wat ik met een ander bit wel heel duidelijk had..
Ik ben er dus erg blij mee

Lin4LifeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:41

Ik heb mijn paard ook op dit bit lopen. Mijn paard loopt een stuk fijner op deze. Ze is zo rustiger in de aanleuning en gaat minder snel iets achter de loodlijn duiken. ik vind het een superbitje!

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:45

Ook ik rij mijn paard met dit bit. Het bevalt mij en mijn paard prima.

Aanleuningsproblemen moet je rijtechnisch oplossen. Dat komt niet alleen door een bit. Dit kan natuurlijk wel dat kleine beetje hulp geven. Mijn paard pakt het bit in ieder geval veel beter en is fijner te rijden.

Lin4LifeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:54

het bit heeft er wel invloed op, als je paard een beetje wisselend in de aanleuning is dan kan je bijvoorbeeld beter een dtrens of een bustrens hebben dan een watertrens, want een watertrens kan zelf ook mee bewegen omdat de ringen los zitten waardoor het een nog onrustig gevoel geeft in de paardenmond

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:57

Idem hier, ze was al super in de aanleuning met de K&K Ultra en nu nog steeds, heb toch voor de Dynamic gekozen omdat ie juist vriendelijker is en stiller ligt.

En Navidad, met élk bit kun je onwijs scherp inwerken als je wilt, dit bit is echt niet scherper omdat het middenstuk gedraaid is. Dat is juist om meer op de tong in te werken en minder op de lagen. Daarnaast heb je met dit bit geen notenkraker effect wat je met een enkelgebroken bit wel hebt, en hij ligt stabieler dan een 'gewoon' dubbelgebroken bitje.

Uiteraard ben ik het er helemaal mee eens dat aanleuningsproblemen bij de ruiter gezocht moeten worden, maar een bit dat bij je paard past helpt daar ook bij, aanleuning bestaat uit meerdere factoren. Ik geloof het ook meteeen als mensen zeggen dat hun paard op dit bit juist minder loopt, het blijft per paard verschillend. Maar ik ben positief

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:18

euhmzz kan het zijn dat ik twee bitten even door mekaar haal?? Hoeveel bitten zijn er van kk? zie nu ook ultra etc staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:23

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:49

Afbeelding

Het gaat mij inderdaad om de ultra.

Met die bovenste heb ik geen ervaring mee.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:10

volgens mij heeft niet een van die bitten een hefboom werking(kan ook helemaal niet) en zijn ze juist zo mooi naar de paardenmond gevormd dat ze juist vriendelijk zijn.En 90 graden draaien doet dat middenstukje niet hoor,45 graden.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:35

Dat zag ik zelf ook. maar nee dit bit is niks voor mij ik hou het gewoon bij een normaal bitje aanleuning ligt toch aan de ruiter en helemaal niet aan het bit.

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:55

Navidad schreef:
Dat zag ik zelf ook. maar nee dit bit is niks voor mij ik hou het gewoon bij een normaal bitje aanleuning ligt toch aan de ruiter en helemaal niet aan het bit.

dat is waar ,maar het is ook prettig als het bit past bij de mond van het desbetreffend paard en die simpele bitjes van bijv HH zijn lang niet zo naar de paardenmond gevormd en is lang niet zo lang over nagedacht als bij die bitten van bijv K&K.Ook sommige uitvoergin van Myler bit vind ik erg fijn,met name door de tongboog en dat de linker en rechtkant van het bit onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen,Het bit moet ook prettig zitten voor een paard,daar mag wel eens wat langer over worden nagedacht want veel mensen kopen een bit zonder er eigenlijk eens goed overna te denken en eens echt goed naar d emond van hun paard te kijken. Dan zelf eens op zoek naar wat meer info over verschillende bitten.Want nu hangen veel mensen zonder er verder echt over na te denken( lees: verder kijken dan hun neus lang is en niet als een kip zonder kop een bit aanschaffen omdat half nederland daar mee rijdt) een simpel en dik bit in,terwijl voor heel veel paarden een dik bit helemaal niet beter/zachter is voor hun mond gewoonweg omdat veel paarden helemaal niet voldoende ruimte in hun mond hebben voor een bit van 23mm.PLus dat die bitten ook totaal niet anatomisch naar de paardenmond gevormd zijn

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:15

Citaat:
Want nu hangen veel mensen zonder er verder echt over na te denken( lees: verder kijken dan hun neus lang is en niet als een kip zonder kop een bit aanschaffen omdat half nederland daar mee rijdt) een simpel en dik bit in,terwijl voor heel veel paarden een dik bit helemaal niet beter/zachter is voor hun mond gewoonweg omdat veel paarden helemaal niet voldoende ruimte in hun mond hebben voor een bit van 23mm.

Hier kan ik me wel in vinden. Sinds kort rijd ik met een ander bit dan voorheen, om het uit te proberen heb ik het geleend. Het is iets dunner, omdat de kans zeer aanwezig is dat ze te weinig ruimte heeft voor zo´n groot bit. Mijn paard is veel rustiger in haar hoofd en houding geworden en werkt weer met plezier. En niet te vergeten, ik rijd weer met plezier!

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:00

Ik rijd al jaren met eigenlijk de simpelste bitten (lees enkel en dubbelgebroken watertrensen), maar toch wilde mijn paard maar geen goede aanleuning nemen. Ik gaf altijd de schuld aan mezelf, dat vind ik wel zo eerlijk.
Totdat ik van mijn ruitersportzaak de Dynamic Rs mocht uitproberen en dat verbeterde mijn aanleuning zo ontzettend veel dat ik er een gekocht heb.
Ik heb al vele paarden naar de M/Z dressuur en springen gereden en altijd simpele bitjes. Voor concours met springen wel eens een keer een pessoa, kneveltrens of pelham maar niet!

Ik ben het er trouwens ook mee eens dat die hele dikke bitten lang niet altijd zo fijn zijn als men vroeger beweerde....

Sprenger doet genoeg onderzoek (naar mijn inziens het beste) om het juiste bit voor ieder paard of probleem te vinden.

kelly007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:19

Ik zoek ook zo'n bit maar heeft niemand zo eentje dat ik eens zo kunnen lenen want zo het dan toch niet passen voor mijn paard heb ik veel geld voor niets vergooit

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 00:23

kelly007 schreef:
Ik zoek ook zo'n bit maar heeft niemand zo eentje dat ik eens zo kunnen lenen want zo het dan toch niet passen voor mijn paard heb ik veel geld voor niets vergooit

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik mocht het bit een keer van het Drunens ruiterhuis uitproberen. Wat ik ook deze week gedaan heb. Het werkt bij mijn paard een stuk beter dan de dubbelgebroken watertrens die ik had. Wanneer ze nu haar onderhals uitdrukt heb ik haar sneller weer in de aanleuning plus dat ze veel meer schuimt. Ook kan ik haar langer in de aanleuning houden en wanneer ze er vandoor gaat luistert ze beter. Volgens sprenger heeft het door de vorm een drukverdeling in de mond van mondhoek tot mondhoek en kan je je paard hierdoor beter in de aanleuning houden. De vorm van het bit (dubbelgebroken etc.) is juist voor de paardenmond vriendelijk. Bij meer teugeldruk en wanneer het paard uit de aanleuning komt kantel het bit en werkt wat scherper in. Maar is lang niet zo scherp als menig bit. Wel is het belangrijk dat het ANWB (aannemen nageven en weerstand bieden in de hand) principe goed wordt toegepast. Mijn ervaring tot nu toe is positief

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:42

Maar ik begrijp niet dat je van bit gaat veranderen voor de aanleuning?
Als het goed is, komt de aanleuning vanzelf d.m.v. correcte houding, training etc.

Verder ben ik het met QueJira eens over dat vele mensen het bit gebruiken wat ze het meeste zien, helaas hebben paarden verschillende monden (anders was het allemaal wel erg simpel geworden) en zal de ene een wat dikker bit nodig hebben, en de volgende een dunnere.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 01:59

Ik zit er ook aan te denken om dit bit aan te schaffen, heb er geen ervaring mee maar lees aandachtig mee

@ sronnie (dit is natuurlijk een andere discussie) maar het kan heel positief werken om van bit te veranderen. Zoals bij mijn paard ben ik er achter gekomen juist door het veranderen van bit dat ze op een bustrens veel beter loopt dan op een watertrens. Omdat dit voor ieder paard verschillends is, is het ook niet verkeerd om (op een juiste manier) te expirimenteren welk bit het beste bij jullie beide past.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 22:56

sronnie schreef:
Maar ik begrijp niet dat je van bit gaat veranderen voor de aanleuning?
Als het goed is, komt de aanleuning vanzelf d.m.v. correcte houding, training etc.

Verder ben ik het met QueJira eens over dat vele mensen het bit gebruiken wat ze het meeste zien, helaas hebben paarden verschillende monden (anders was het allemaal wel erg simpel geworden) en zal de ene een wat dikker bit nodig hebben, en de volgende een dunnere.

Dit is het derde bit dat ik bij haar gebruik en heb eerst advies gevraagd bij het ruiterhuis (mocht het ook een keer proberen). Ze neemt dit bit veel beter aan en schuimt ook veel meer. Ze heeft net als haar moeder een wat lager gehemelte. Doordat dit bit dunner is er helemaal rond in de mond ligt denk ik dat het voor haar ook een stuk comfortabeler is. Ze heeft voor de helft tuigpaardenbloed en is dus een ontzettend sterk paard (ook van karakter) en met dit bit luistert ze beter. Ze kan haar hals bijna vertikaal brengen en heeft een zware boven en onderhals. En dat laatste maakt haar zo sterk. Onderhals opzetten en weg is ze. Ik heb twee hele aparte paarden (moeder en dochter) met een eigenzinnig karakter en een aparte bloedvoering hackney, gelders, duits en volbloed.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:47

ik heb hem ook besteld vandaag bij ooteman...hopelijk duurt het niet te lang voordat ik hem binnen krijg.! ben erg nieuwshierig