Zadel past niet meer door bespiering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Zadel past niet meer door bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 14:32

Hoi!

Ik heb een 3 jarige merrie die nu net een paar maand onder het zadel is. Bij het zadelmak maken gebruikte ik een oud Kieffer zadeltje, maar dat was niet meer echt bruikbaar voor het rijden. Nu ligt er sinds een maand of 4 een Stubben vzhzadel op, maar ze krijgt ontzettend veel bespiering. Nou heb ik het gevoel dat door de bespiering bij haar schoft het zadel niet meer lekker ligt, of kan dat niet? En als ik een ander zadel koop, is het dan verstandig om eerst een goedkoop zadel aan te schaffen, omdat ze daar over een paar maand ook weer "uitgegroeid" zal zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:50

Hmm. ja , daar heb je volgens mij wel gelijk in, dat je dus na een paar maanden weer een nieuwe ( andere) aan dient te schaffen.
Jonge paarden groeien als kool, als je er wat mee gaat doen, dus ik denk dat je idd gewoon weer opzoek moet naar een ander maatje, maar je kan het ook aan je zadelmaker vragen, misschien is er het een en ander te doen met de vulling?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:09

Tja, iig nu niet verder rijden met een niet passend zadel, daar verpest je zó veel mee, zeker met een jong paard.
En heb jij het idee dat het paard nog veel bespiering krijgt zou ik misschien naar een goed tweedehandszadel kijken, en als hij dan in zijn uiteindelijke vorm is een definitief zadel aanschaffen.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:00

deze is niet opvulbaar, is ook vrij oud. ik weet zeker dat ze nog heel veel gaat groeien, want het wordt alleen maar meer!
Zo was ze in februari:
Afbeelding

En twee maand later zo:
Afbeelding
Afbeelding

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:53

Als je een goed zadel koopt en dat natuurlijk goed is aangemeten zul je bij een volgroeid paard in zijn skelet bouw geen problemen hebben met de maatvoering van de boom van je zadel. Aangaande de verandering in de bespiering zul je dan voldoende hebben in het aanpassen van de kussens op gezette tijden door een goede vakman. Let wel dit is de regelmaat en er zullen altijd uitzonderingen zijn.

Echter wat je vaak ziet is dat er zadels uit voorraad verkocht worden door zadel handelaren die op dat moment met de kussens redelijk liggen maar als je goed kijkt blijkt op dat moment de boom al aan de kleine kant te zijn. Staat het paard in het werk dan blijkt zo'n zadel in het geheel niet meer te passen en ook niet meer goed aan te passen........ jammer geld dus. koopje blijkt dan een miskoopje.

Ik raad dan ook altijd aan om goed te kijken of je paard echt uitgegroeid is voor je een zadel koopt en je een paard echt in het werk zet. Laat vanaf het begin een zadel goed aanmeten door een vakman (ook bij 2e hands) en laat in alle gevallen de kussens pas maken op je paard (liefst ter plaatse zodat je direct kunt zien wat ze doen en je direct kunt passen). laat na 3 maanden nog eens kijken naar je zadel door een goede zadelmaker en herhaal dit geregeld als je je paard in het werk zet en de bespiering sterk veranderd. Bij wol gevulde kussens is het zeker raadzaam om er jaarlijks door de vakman naar te laten kijken.

Dit verhaal geldt voor zowel een duur als een goedkoop zadel want het is een behoud van je paard.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:14

Zoals Micha het weergeeft is eigenlijk het enige juiste antwoord (mijn bescheiden mening).

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:08

Laat echt een goede zadelmaker komen, zeker bij een jong paard.
Ik heb voor mijn 3-jarige in maart een zadel laten aanmeten. Ik heb de zadelmaker gevraagd of dit al kon bij een jong paard en volgens hem kon dit al wel, maar wel zou ik zeker de eerste tijd elke 3 maanden het zadel moeten laten controleren omdat een jong paard toch nog veel veranderd.
De zadelmaker heeft mijn paard opgemeten, een medium boom zou volgens hem volstaan en blijven volstaan (31, stubben Meastoso). Maar met de kussens zou er veel aangepast moeten worden. Hij heeft de ruimte voor de wervelkolom heel breed gemaakt (mijn paard is daar heel breed, brede wervelkolom volgens de zadelmaker), de standaardkussens zaten veel te dicht op elkaar. Verder zijn de kussens aangepast aan mijn paard. Er zit nog geen keil in, maar dat zou waarschijnlijk wel nodig worden omdat mijn paard een behoorlijke schoft heeft.
We zijn nu dus 2 maanden verder en het zadel ligt al minder goed dan eerst. Ik moet binnenkort weer een afspraak maken om het zadel aan te laten passen. Dit zit bij de aanschafsprijs in, en ook een keer erop en nog een keer.
Een goed zadel is echt het geld waard.

Was ik gewoon naar een normale ruitersportzaak gegaan, dan had ik dus een zadel gehad dat te smal was.

Fantast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:17

Voor een goede zadelmaker zou ik je naar van Triest in Meppel sturen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:08

Ik heb vorig jaar voor onze 3 jarige ook een nieuw aangepast zadel gekocht. De zadelmaker past het zadel gewoon keer op keer aan zonder extra kosten. Ook een jong paard verdiend een goed passend zadel, je wilt toch zeker niet dat het paard slechte ervaring opdoet met een niet goed passend zadel?