[WN] op welke leeftijd een zadel laten aanmeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appaatje

op welke leeftijd een zadel laten aanmeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:01

als je met 3 jaar begint met inrijden doe je dat dan met gelijk een aangemeten zadel
of is het verstandig om eerst een goedkop zadel te beginnen
i v m nog wat door groeien mischien
wil een zadel waarmee ik jaren door kan
en vind het dan zonde als het na een jaar niet meer zou passen vandaar

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:58

Het hangt niet zo zeer van de leeftijd af dan wel van hoe ver je paard al ontwikkeld is. 'Af' issie op z'n derde zowiezo nog niet, maar sommige paarden, laatbloeiers, zijn duidelijk nog echt vérre van uitontwikkeld, terwijl anderen al behoorlijk hun volwassen uiterlijk hebben en alleen nog maar een klein beetje in hoogte/breedte groeien. Zeker weten in welke fase van ontwikkeling je paard zit doe je natuurlijk nooit, maar vaak kun je wel een inschatting maken.
Wil je 'safe' zijn, dan kun je beter wachten tot je paard 4 is en het eerste jaar met een goed passend tweede hands zadel ofzo starten.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:12

Ik heb Pluis zo'n 3 weken voor z'n "echte" 3e verjaardag in laten meten, maar ik heb de zadelmaker wel eerst laten kijken of dat al kon, ofwel, of hij al "volwassen" genoeg van bouw was.

In de tussentijd is hij gereden met een Bob Marshall boomloos zadel. Dat vind ik persoonlijk een goede tussenoplossing en er is altijd wel een koper voor een BM te vinden

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:53

Dat zou ik niet doen een 3 jarige een zadel op maat laten maken die groeien nog qua spieren

karim

Re: op welke leeftijd een zadel laten aanmeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:49

Mijn hafje had met 3 jr en een paar maanden een zadel, die paste. Helaas paar maandjes later niet meer. Ze was gewoon gegroeid in de breedte. Heb nu een lekker 2e handsje. Wie weet volgend jaar of daarna wil ik er eentje laten aanmeten. Ze groeit nu nl. nog steeds

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:55

Mijn paardje is in de tussentijd ook meer dan behoorlijk gegroeid qua spieren, maar het zadel ligt nog steeds perfect. Dat is denk ik het verschil tussen een "standaard" zadel waarvan je niet met een kale boom hebt kunnen passen en een goed aangemeten boom.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:04

Ja idd hoor... een perfect aangemeten boom zal ook na wat spierontwikkeling nog passen
Kijk voor de grap maar es naar de foto's in m'n profiel..
Die 'showy' foto die gemaakt is bij de laatste groomdemo is een week voor het inmeten gemaakt.
De foto's van't longeren en rijden enzo zijn gemaakt vlak voor en nadat Louis voor de zekerheid nog een keer is komen passen.
Ik denk dat Dot in dat tussenligende jaar (zit ook bijna precies een jaar tussen de eerste en tweede keer passen) misschien wel 100kg zwaarder is geworden en in íeder geval héél wat ronder... en toch lag de boom die een jaar geleden uitgezocht was nog net zo perfect als een jaar geleden.
Dat zadels binnen een paar maanden niet meer passen is meestal een teken dat'ie bij voorbaat al niet echt goed lag...