Verkeert zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Verkeert zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 20:13

Hallo bokkers!

Ik zit met een ernstig probleem. Ik heb een verzorgpaardje een haflinger en de eigenaresse heeft een zadel gehaald. Een haflinger zadel. Maar het ligt niet goed.

Op het momend dat je begind te draven schuift het zadel naar voren. Ze is 4 en zit nu dus in haar leergierige fase. Ze protesteert vraak met rijden maar de eigenaresse wil niet toegeven dat het zadel te klein is. Het ligt ook i.p.v. op haar schoft op haar schouders.
Ik zit er over te denken om een eigen zadel te halen, wand ik ga binnenkort ook met haar lessen en de eigenaressen is ook vaak niet thuis. Dus als ik in de toekomst met haar ga lessen is dat erg lastig.
Het was eerst ook zo met het hooftstel. Het bitje wat te klein en ze wou dat ook niet toegeven. Ze kreeg ruwe wondjes in haar mondhoeken. Daar heb ik al wel wat op bedacht. Ik had thuis een hooftstelletje lichen en heb dus een ander bitje gehaald.
De eigenaresse kan niet goed tegen kritiek maar vind het wel goed als ik me eigen hooftstel gebruik maar ik ben dus bang dat als ik me eigen zadel voor de pony koop en die er op leg dar de eigenaresse inziet dat haar zadel te klein is en jaloers word.

Weten jullie mischien wat ik heb beste kan doen?? Ik heb het bij een winkel gevraagt en die zeiden dat ik maar gewoon door moest rijden met het zadel en wachten totdat er drukplekken ondstaan. Maar dat vind ik ook zo zielig voor de pony.

Wanhopig met de handen in het haar!

Lenneke_

Re: Verkeert zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:25

girlchat11 schreef:
Weten jullie mischien wat ik heb beste kan doen?? Ik heb het bij een winkel gevraagt en die zeiden dat ik maar gewoon door moest rijden met het zadel en wachten totdat er drukplekken ondstaan. Maar dat vind ik ook zo zielig voor de pony.

Wanhopig met de handen in het haar!

Bij wat voor winkel ben je geweest Voor zadels zou ik iig nooit meer naar deze winkel gaan. Dit is toch wel het allerslechtste advies dat ze kunnen geven.

Als er echt niet met de eigenaresse over te praten is kan je er idd voor kiezen een eigen zadel te kopen. Ik vind het heel verstandig dat je hier over nadenkt en niet zomaat klakkeloos met elk zadel rijdt.
Je kan ook kijken voor een tweedehands merkzadel, die zijn vaak niet heel duur, hebben een goede kwaliteit en pasvorm en blijven hun waarde behouden.
Boomloos is misschien ook een idee, dat past op nagenoeg elk paard, dus ook als je nog eens een ander verzorgpaard of een eigen paard krijgt.

Maar een goed passend zadel is echt van groot belang

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:37

je titel is ook een beetje verkeerd geschreven Maargoed, daar gaat het niet om.

Belachelijk dat ze zo in de winkel reageren! Lastig dat het niet doordringt bij de eigenaar dat het zadel te klein is. Misschien kan je een zadel van iemand lenen, gewoon voor een keertje, en hiermee rijden als de eigenaar er zeker weten is, en let dan op zijn/haar reactie. Misschien krijgt ie dan toch door dat jij het noodzakelijk vind om het zadel aan te passen, of in te ruilen. Hopelijk komt`het goed, want dit is natuurlijk hardstikke slecht, zeker als de pony in protest gaat. Als een passend zadel moeilijk te vinden is voor deze pony, probeer dan eens een boomloos zadel.

Succes ermee!

lovin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:26

lastig zo'n situatie.... als je gaat rijden gewoon even de eigenaresse erbij halen om te laten zien wat het probleem is....zodat ze er niet zo makkelijk meer onderuit kan.. want een eigen zadel....dat kost best wat hoor...

is het trouwens een nieuw of tweedehands zadel ?? die ze heeft gekocht want als ie nieuw is moet er toch nog wel wat te regelen zijn met ruilen of iets dergelijks toch ??

en kijk even hoe het zadel ligt met opzadelen dus op de plek waar ie hoort te liggen ...als ie dan goed ligt ....dan zou een staartriem misschien een oplossing zijn...

succes ermee !!

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 08:43

Het is een nieuw zadel. Maar het ligt ook niet lekker als het op de goede plek ligt.

Ik ben al aan het kijken voor een 2e hans zadel op internet en heb er al een gevonden. De prijs valt reuze mee. maar 155 euro met alles er op en er aan.

Ik vond het zelf ook een beetje raar advies van die verkoopster in die winkel. Het was een gewoone ruitershop waar ik mijn probleem heb uitgelecht. Ik had zelfs mijn dekje mee genomen. Ik was met iemand anders gaan rijden en had "stiekem" mijn eigen dekje er onder gelecht. om te kijken hoe de drukking was. En die heb ik dus meegenomen naar die ruitershop. De pony heeft een half jaar stil getaan en ze zeiden ook dat de bespiering voor een deel weg was gegaan. Maar dan zou het zadel nu tog tegrood moeten zijn? of beter passen?

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:43

sorry voor de spellingsfouten
Ik heb dislextie :S

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:44

girlchat11 schreef:
De eigenaresse kan niet goed tegen kritiek maar vind het wel goed als ik me eigen hooftstel gebruik maar ik ben dus bang dat als ik me eigen zadel voor de pony koop en die er op leg dar de eigenaresse inziet dat haar zadel te klein is en jaloers word.

Je moet ff vragen aan de eigenaresse of ze straks bereidt is om veel fysio-kosten te maken....want dat gaat er gebeuren als je met dit zadel blijft doorrijden.
Gaat ze het dier (als ze zelf gaat rijden) ook mega op zijn donder geven als het staakt door pijn???

En...wat een enorm waardeloze winkel!!!

Ik vind jou wel heeeel top!!

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:03

Nou zal ik jullie eens wat vertellen?

Ze is bang voor haar paard en rijd zelf ook niet echt gewelig. Ik moet haar paard als het waren "manieren" leren. Maar dat gaat niet werken met een verkeer harnachement. Ik zie haar dus ook niet met een zweep iedere keer de pony een lel voor zijn kont geven omdat het zich niet gedraagt.

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:05

Het valt trouwens wel mee dat het een waardelose winkel is maar ze hebben gewoon geen verstand van paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:42

girlchat11 schreef:
Het valt trouwens wel mee dat het een waardelose winkel is maar ze hebben gewoon geen verstand van paarden.

das toch wel lastig als je een ruitersportzaak hebt...

' hallo, ik kom voor een bit' , ' oke, nou die hebben we, dat zijn dit soort dingen toch ? '( loopt naar het rek van de borstels),' nou, niet echt', 'oke, maar hoe zit het er dan uit' , ( loopt naar de bitten) . ' oh , oke, dacht al, wat moet ik met al die riemsluitingen, maar dat is zijn bitten '! 'en waarvoor dienen die precies, is dat voor in de boormachine'' ?

(sorry, enorm offtopic..)

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:22

hahaha
Ik lig hier helemaal dubbel van het lachen Ik kan me dat dus levendig voorstellen

En ik bedoel wat goed is voor paarden. Ze weten wel wat het verscil is tussen een boortje en een bit

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:11

Ik neem aan dat de winkelier bedoelde : je kunt er weinig aan veranderen zolang de eigenaar niet met eigen ogen ziet dat het zadel niet past. En veel mensen "zien" het pas als het paard duidelijke verwondingen krijgt.....

Als je van de eigenaar niks kunt verwachten , probeer dan nog eens uit te leggen waarom een ander zadel beter zou zijn , en als dat ook nog niks uithaalt stel dan voor dat je een eigen zadel gaat gebruiken. Dat zou ik doen. Met een verkeerd zadel door blijven tuffen heeft geen enkel nut , daar kun je niet mee verder komen...

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:32

Maar die boomloze zadel van Barefoot zijn zo duur.

Dus ik denk dat dat wel een oplossing is maar ik heb daar nou net weer ff niet het geld voor.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:15

Ik vind de barefoots juist wel meevallen. Je kan wel goedkopere (boom)zadels krijgen, maar meestal is de kwaliteit en pasvorm dan om te huilen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:20

Als het een bijrijdpaardje is...waarom koop je dan geen wintec zadeltje? Mocht je ooit stoppen met dit hafje, dan zit je niet met een zadel wat op een andere pony niet meer past....

Deze zijn op marktplaats voor leuke bedragen te koop!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:21

Wintec's passen absoluut niet op elk paard, ook niet met verwisselbare boom. Mijn paard heeft een behoorlijk rugprobleem gehad door een wintec

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:16

Dat zeg ik ook niet, geloof ook wel dat een wintec niet op alles past...

Maar doordat je kan spelen met de boom heb je denk ik wel meer marges.

Wel ongelofelijk **** dat je pony door een wintec rugproblemen heeft.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:04

Wintecjes zijn geweldig leuke zadeltjes , het nadeel ervan is alleen dat mensen door de verwisselbare kamerbeugel denken dat ze een echt totaal aanpasbaar zadel hebben....en dat is niet zo. Je kunt de breedte van de voorkant aanpassen en dat is hartstikke leuk , maar de vorm van de boom en de kussens verander je er niet mee , en die moeten ook goed aansluiten , niet dat het zadel aan de voorkant en achterkant (het deel dat je kunt zien en dus controleren) goed ligt , en dat het zadel in het midden de rug van je paard niet eens raakt.... dat is het gevaar , veel mensen denken daar niet aan maar kijken alleen naar die voorkant of ze wel het juiste kamerbeugeltje hebben.

Bij de boomloze zadels is dan weer het nadeel dat sommige mensen zeggen dat ze altijd passen , maar ook dat is niet waar. Of dat mensen het belang niet zien van een degelijk dekje met goede kwaliteit inlages....

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:03

Kortom: je moet dus altijd kijken of het voor je eigen beestje ook past.

Dat lijkt mij een logische stap!

Was het maar zo'n feest dat als je een wintec kocht hij altijd pas gemaakt kon worden....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:11

Op zich kun je aardig wat aanpassen , maar dat gaat dan ook wel wat kosten als het niet zo makkelijk gaat

Rena heeft meestal een wat te holle rug voor Wintecs....de kussens zijn dan wat te recht voor haar rug. Erg jammer want ik ben al heel lang fan van Wintec

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:13

Mja..ik vind ze hemels zitten....en mijn kont wil ook wat natuurlijk.

Onze paardjes lopen er gelukkig goed onder en ze passen goed.

Ik heb dus 'geluk'...maar als dat niet zo was geweest had ik gewoon doorgezocht!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:18

Ik was ook altijd hartstikke gek met Wintecs , heerlijke zit , fijn materiaal.... totdat ik boomloos ging , nu is zelfs een Wintec een raar onhandig gevormde harde dromedarisbult onder je kont

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:19

je zit in een moeilijke situatie, maar kan het niet zijn dat het zadel schuift omdat de pony niet of nauwelijks een schoft heeft? een haflingerzadel is over het algemeen breed genoeg.. probeer er eens een bontje onder te doen en dan een staartriem, dan heb je de kans dat het zadel goed blijft zitten.. en als het zadel echt niet past zou ik het toch overleggen met de eigenaar. maar ik denk dat je met een bontje en staartriem een heel eind komt

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:55

Sja...ben te 'groot' voor een boomloos zadel. Als je 80+ weegt moet je dat gewoon niet willen. Dan heb ik dus liever een wintecje...of een podium zadel. Die zijn ook ok!

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:46

Het zadel is gewoon echt teklein. Het is te smal voor haar schouders. en het ligt ook op haar schouders. En die moeten juist vrij zijn. anders kan ze niet fatsoenlijk lopen. Ze maakt in draf ook kleine pasjes als ik op haar rij. Maar met longeren heeft ze een heel mooie ruime draf. En dat zie de eigenaresse dan wel weer dat ze dan kleinere passen zet.

Ik ga volgende week zaderdag naar een andere ruitersportzaak waar ze veel zadels hebben en heel goedkoop zijn. Maar tog goede kwaliteid. Ik mag de zadels ook passen en anders ruilen of mijn geld trug. Dus eens even kijken of ik daar wat kan vinden. Ze hebben daar nu ook sinds kort een colectie brede en extra brede zadels dus dat moet lukken