Alternatief voor pessoabit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshimi

Alternatief voor pessoabit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:44

Mijn bijrijdpaard wordt momenteel met een passoa gereden, maar daar is eigenlijk geen reden voor (paard komt prima terug op je zit en is dus goed te houden.) Nu ben ik dus op zoek naar een ander bit, maar ik zou niet weten wat ik moet kiezen. Ik zat eigenlijk te denken aan een dubbelgebroken watertrens. Wat zouden jullie nemen?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-05-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Yoshimi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:22

Niemand die mij kan helpen?

Akxxx

Re: Alternatief voor passoabit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:32

ligt er aan op wat voor ring je paard altijd gereden is. Is hij/zij ook normaal te rijden op het grootste gedeelte?! In dat geval zou ik persoonlijk gaan voorhetzelfde model bit daarmee bedoel ik dezelfde dikte en gewicht maar dan zonder de extra ringen er aan. Een normale eenvoudige watertrens, met die dubbelgebroken stukjes is het alleen maar onwennig voor je paard en mijn ervaring is dat ze sneller de neiging hebben om te kantelen met het hoofd.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:20

Is heel erg van het paard afhankelijk.
Het ene paard vind dubbel gebroken prettig en het ander juist niet. Ongebroken is over het algemeen vriendelijker dan enkel gebroken. Een dik bit is ook niet voor elk paard fijn, een paard met weinig ruimte in de mond doe je meer plezier met een dunner bit

Dabo

Re: Alternatief voor passoabit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:09

Ik zou ook kiezen voor het zelfde bit, maar dan zonder de extra ringen. En.. even overleggen met de eigenaar van het paard! (ik zou het niet zo fijn vinden als mijn bijrijdster er zomaar een ander bit in zou hangen hoor)

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:21

ik heb mijn paard jaren gereden met een passoabit. Niet omdat hij met rijden zo vervelend was maar puur voor de buitenritten, voor het geval hij het in zijn bol had en er vandoor ging. Dan kon ik hem tenminste nog terug pakken.
Nu sinds enkele weken rijd ik hem op een busttrens (ikhad een hele verzameling bitten erbij gekregen en deze kwam het meest in de richting van een normaal bit. Een dubbelgebroken trens vond ik iets teveel van het goeie). Wij zijn ook begonnen met afbouwen, eerst 1 ring lichter en vervolgens helemaal op de grootste.
Hij heeft nu iets meer de neiging om te gaan 'hangen', maar hij is verder nog heel goed te rijden.
't is uiteindelijk de bedoeling om hem helemaal op een normaal bit te gaan rijden.

Ik ga mee met akxxx, een bit soortgelijk maar dan zonder de ringen.

@anouar: ongebroken is toch juist minder vriendelijk dan gebroken?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:00

Een enkel gebroken bit prikt in het gehemelte en knijpt de tong samen. Een ongebroken bit duwt op de tong ipv alleen op de lagen en prikt niet in het gehemelte en knijpt de tong niet samen.
Ongebroken is juist het meest vriendelijk.

Yoshimi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:40

Bedankt voor jullie reacties!

De laatste paar keer heb ik hem op de grootste ring gereden, maar daar pakt hij heel erg op vast en gaat hangen. Eenzelfde bit lijkt mij dus niet ideaal en ik dacht daarom aan een dubbelgebroken.
Als jullie nog meer tips of suggesties hebben, zijn ze welkom!

@Dabo: Het is overlegd hoor! Ik zou niet durven om zoiets zonder overleg te doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:42

Je zou zo'n Mylerbit kunnen proberen, met zijn extra sleufje in de D-ring, voor de bakstukken.

Ik ben overigens van een pessoa naar een watertrens gegaan, ging ook prima.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:44

Ik heb een tijdje met een myler bit gereden. Dat was echt een fijn bit.
Nu rij ik helemaal niet meer met bit

Yoshimi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:47

Ik heb net eens wat gelezen over die myler bitten en het lijkt me inderdaad een goed oplossing.. Ze zijn alleen zo duur! En dan zal je zien dat het voor mijn bijrijdpaardje weer net niks is.

@ Anouar: Welke myler had jij?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:52

Het simpelste mondstuk met ringen met sleuven. Ik had de teugels niet door de sleuven.
Het bit was niet van mij, maar van een stalgenootje, ik had hem zegmaar in bruikleen