Hoofdstel weer bruikbaar maken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zns

Hoofdstel weer bruikbaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:49

Ik ben bezig een wat ouder hoofdstel dat helemaal uitgedroogd is weer bruikbaar te maken.
Gewone lederdressing (van rapide) heb ik gebruikt maar dat werkt niet echt.

Ik heb wel eens gehoord dat een olie "badje" schijnt te helpen.
Maar kan ik daarvoor gewoon zonnebloemolie gebruiken?

Nouvel

Re: Hoofdstel weer bruikbaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:44

Ik doe hoofdstellen die echt hard zijn meestal flink met lederolie met een kwastje, en dan een aantal keren.
Maar erin leggen schijnt ook te kunnen...

Ik zou wel even goed nakijken of het leer niet zo droog is dat er echt barsten inzitten...

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:56

Van olie wordt het leer snel verzadigd en dus slap. Ik zou gewoon flink invetten met blanke vet. Gewoon elke keer als het ingetrokken is een nieuw laagje.

Inderdaad ff checken of er niet al barsten inzitten enzo, want dat is gevaarlijk!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:12

Lekker een nachtje in de olie leggen dan worden ze weer als nieuw. Goed laten opdrogen en dan invetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:15

In een emmer warm water. Er uit halen, niet laten drogen! Wel een beetje dat het ergste water er af is maar niet laten uitdrogen. Keertje olie er over en dan vet of zoiets er over. Klinkt raar maar zolang je het water niet laat opdrogen is het niet slecht voor het leer.

Eventueel nog even goed schoonmaken met zadelzeep.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:30

heel lang invetten.
Had een oud beschimmeld hoofdstel, keihard meegenomen, werd anders weggegooid. Maar het was wel een 'mooi' hoofdstel opzich.
Dus ik nam hem mee met het idee; als ik hem niet mooi schoon krijg, gooi ik hem dan zelf wel weer weg.
Maar heb hem gehouden. Is een heel mooi hoofdstel geworden.
Gewoon veel invetten, helemaal uit elkaar halen en dan de tijd nemen om het goed in te vetten!
gewoon een aantal keer lekker goed invetten, je ziet het vanzelf mooier worden!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:06

idd goed invetten, heb ook wel eens gehoord, dat mensen bij een nieuw hoofdstel ze hem eerst gewoon paar uud of nacht in de olie leggen, en daarna zijn ze zo soepel als wat....

edit: maar of het kwaad kan weet ik niet

wel heb je dan haast als je het gebruikt en je knijpt erin dat de olie er haast uit komt zetten

maar zijn echt heerlijk soepel dan
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 17-05-06 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:07

Nachtje in zonnebloemolie, goed uit laten lekken en dan goed uitpoetsen

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:17

Zonnebloem olie schijnt niet zo goed te zijn, weet niet precies waarom.

Als ik een nieuw hoofdstel heb leg ik die altijd een nachtje in een badje vloeibare bijenwas van kieffer. Dan even lekker in laten trekken en uitwrijven, dan nog even een dagje laten hangen en dan gebruik ik hem pas.

Vanaf dan vet ik hem eigelijk vrij weinig in, regelmatig even schoonmaken met zadelzeep en 1x in de zoveel tijd krijgen alle hoofdstellen en andere dingen die van leer zijn een vet beurt. Heb een hoofdstel die al minstens 20 jaar oud is, en dat is het soepelste hoofdstel van allemaal.

Moet wel erbij zeggen dat het ook wel aan de kwaliteit leer ligt, heb een pagony neusriem en die blijft toch stugger als mijn (dure) ijslander hoofdstel.

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:25

Ik had mijn oude hoofdstel ook een nachtig in een emmer met leder olie gelecht en daarna Heel goed uitpoetsen en dan had ik gewoon leder vet erop gesmeerd daar gaat ie mooi van glansen
Xx

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:27

judith_cloud schreef:
In een emmer warm water. Er uit halen, niet laten drogen! Wel een beetje dat het ergste water er af is maar niet laten uitdrogen. Keertje olie er over en dan vet of zoiets er over. Klinkt raar maar zolang je het water niet laat opdrogen is het niet slecht voor het leer.

Eventueel nog even goed schoonmaken met zadelzeep.

Klopt...want wat droog is maak je nat...zo simpel is het eigenlijk. Door er direct een laagje olie overheen te doen sluit je het vocht, dus de hydratatie op in het leer en wordt het weer soepel!

Ik heb deze tip tijdens mijn cursus leerbewerking gekregen.