sperriem in combinatie met bitringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TienekeJarig

sperriem in combinatie met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:59

Mijn hoofdstel heeft een happy-mouth bit en er zijn rubberen bitringen aan, het bit is immers net iets te groot. Nu heeft het hoofdstel een sperriem en ik vroeg me af hoe strak je die dan moet doen, in combinatie met de bitringen. Heb wel al vaak een sperriem gebruikt, maar nooit met die bitringen erbij.
Moet je hem gewoon even strak als anders aanspannen, met als gevolg dat de bitringen nogal tegen de mond worden aangeduwd?

shetlandfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:23

Als ik met bitringen rij heb ik eigenlijk altijd de sperriem even strak. Meestal doe ik de sperriem dan wel onder de bitringen door en dus niet eroverheen zodat de bitringen inderdaad tegen de mond worden aangeduwd.
Ik weet eigenlijk ook niet of hier een soort van regel van is hoe het "hoort".

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:26

Het is dus dat wat ik me afvraag Want met de sperriem erover, lijkt het me dat de ringen kunnen gaan schuren?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:34

Sperriemje tussen de mond en de ringen doen ivm schuren en beweeglijkheid van het bit cq hoofdstel. Riempje net zo strak doen als altijd.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:36

ringen aan "paardzijde" invetten met vaseline voorkomt schuren.
ik zoe de sperriem altijd zo, dat er twee vingers tussen passen.

Lies_Beuker

Re: sperriem in combinatie met bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:28

Tieneke: Mijn hoofdstel heeft een happy-mouth bit en er zijn rubberen bitringen aan, het bit is immers net iets te groot.

Een te groot bit kun je nooit kleiner maken met roosters. Want nu zal de punt van het bit nog steeds in het gehemelte prikken.... Mijn opinie is eenkleiner bit kopen.
O ja invetten zorgt ervoor dat de mondhoeken nog zachter worden.
Die bitschijven zijn echt niet nodig ! (Als je bit goed past)
Succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:03

Ik heb ook bitringen, mijn bit past prima maar er komen stukjes vel tussen het bit en de ringen vast te zitten. Ik heb mijn sperriem niet strak, hij kan niet strakker en is eigenlijk een beetje te groot voor zijn neus. Ik doe de sperriem altijd over de bitringen maar tijdens het rijden willen ze ook nog weleens over heen gaan. Merk weinig verschil in hoe het allemaal zit.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:05

Lies_Beuker schreef:
Tieneke: Mijn hoofdstel heeft een happy-mouth bit en er zijn rubberen bitringen aan, het bit is immers net iets te groot.

Een te groot bit kun je nooit kleiner maken met roosters. Want nu zal de punt van het bit nog steeds in het gehemelte prikken.... Mijn opinie is eenkleiner bit kopen.
O ja invetten zorgt ervoor dat de mondhoeken nog zachter worden.
Die bitschijven zijn echt niet nodig ! (Als je bit goed past)
Succes ermee.

roosters?!? wie heeft het over roosters? De bitringen zijn eraan omdat het bit net dak kleine beetje te lang is, daarvoor zijn bitringen op deze wereld gebracht...

Onienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:07

ik heb mijn sperriem altijd tussen de mond van het paard en de rubberen bitringen in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:53

Tieneke schreef:
roosters?!? wie heeft het over roosters? De bitringen zijn eraan omdat het bit net dak kleine beetje te lang is, daarvoor zijn bitringen op deze wereld gebracht...

Zo worden die rubberen 'bitschijven' ook wel genoemd, bitringen zijn gewoon de ringen waar je bakstuk en teugel aan vast gaat

Die bitschijven zijn helemaal niet op de markt gebracht om een niet passend bit, passend te maken. Als je bit iets te groot is, dan heb je gewoon een maatje kleiner nodig. Moet perfect kunnen, want maten gaan per halve centimeter.

Ik meen dat het originele idee achter die bitschijven was, dat het bit minder snel door de mond getrokken wordt en dat je makkelijker zou kunnen sturen. Persoonlijk vind ik het ondingen en ook nog eens nutteloze dingen. Er zijn tegenwoordig zoveel bitten op de markt dat je er altijd wel eentje kunt vinden die past.

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:59

EDIT: Ik vraag hoe ik de sperriem ermee moet aandoen, niet informatie over bitschijven. Ik vertrouw op de deskundige hulp van mijn ruitersportzaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:03

Nou, als je de deskundige hulp van sommige ruitersportzaken moet aannemen dan hangt je paard al snel vol met allerlei zogenaamd noodzakelijke tierelantijnen, haha .

Ik zou dat bit gewoon omruilen voor een halve cm kleiner en de bitschijven terugbrengen (dan houdt je nog geld over). Dan hoef je ook niet meer 'moeilijk' te doen met de sperriem. Wil je toch heel graag met bitschijven rijden, dan zou ik de sperriem eronderdoor halen, zodat die schijven erover vallen. Dat geeft de minste wrijving.

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:06

De mensen hier weten zelf wel waar ze over spreken en ze kennen mijn paard zelf. Ze zal nooit iemand aanraden iets te kopen als ze er zelf niet tevreden over zijn.
Die laatste zin uit je reactie is dus de enige die ertoe doet

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:07

(hier in de volksmond worden het bitringen genoemd)

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:54

De sperriem doe ik altijd onder de ringen door, want hij gaat er toch wel onder zitten, en dan bungelt er opeens een sperriempje aan zijn hoofd. En dan gewoon zo strak/los als gewoonlijk.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:21

Een bekende, zeer oude spreuk :

Daar waar de RIJKUNST eindigt; begint de zadelmaker !!

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 17:52

Lies_Beuker schreef:

Wat moet ik hiermee

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:50

De sperriem hoort onder de bitschijven te zitten

Roosters zijn schijven met puntjes erop. die druk in de wedingen geven. Schijven zijn ervoor gemaakt om het bit niet zo snel door de mond te trekken en beschermt het paard ervoor dat de mondhoeken niet beschadigen. het is geen opvul middelvoor een te groot bit maar een bit moet vaak wel iets groter zijn met bitringen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:15

Tieneke schreef:
Lies_Beuker schreef:

Wat moet ik hiermee

Ik heb die uitspraak niet bedacht; maar er wordt mee bedoeld, dat wij problemen vaak oplossen met een andere bitje, een gecombineerde neusriem, enz. Terwijl je vaak 'gewoon' met een simpel trensje en en los neusriempje meer kunt bereiken

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 23:35

@Lies_Beuker: dat is niet relevant voor dit topic.

Onienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:01

Xox schreef:
De sperriem hoort onder de bitschijven te zitten

Roosters zijn schijven met puntjes erop. die druk in de wedingen geven. Schijven zijn ervoor gemaakt om het bit niet zo snel door de mond te trekken en
beschermt het paard ervoor dat de mondhoeken niet beschadigen.
het is geen opvul middelvoor een te groot bit maar een bit moet vaak wel iets groter zijn met bitringen.

hier gebruik ik ze voor, mijn bitringen (aan het bit vast) kunnen draaien en als daar een velletje tussen komt lijkt me niet erg prettig voor mn paard
en inderdaad als je ze erover heen doet gaan ze vanzelf er onder zitten of los bungelen.

Lies_Beuker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:05

Tieneke schreef:
@Lies_Beuker: dat is niet relevant voor dit topic.

Sorry ¿

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:36

dus dan moet de sperriem onder de bitringen door.ik heb altijd de sperriem erboven gehad dat wordt dan even snel veranderen.blij dat dit bestaat.

Lin4LifeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:28

Ik doe altijd de sperriem onder de bitringen door, want anders gaan die bitrengen beetje schuren, maar meestal als je ze er overheen doet, dan gaan ze met rijden vanzelf wel eronder..

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:38

Je kan ook gewoon de sperriem van je hoofdsel weglaten.