Zelf gemaakt barefoot zadeldekje: kan dit kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Zelf gemaakt barefoot zadeldekje: kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 22:10

Hoi,

ik wil graag een barefootzadel aanschaffen, alleen ik baal van de prijzen van die dekjes. En vaak vind ik ze niet eens mooi. Op zich zijn die inlages al erg dun en na een tijd moeten ze weer vervangen worden.

Mijn buurvrouw verzorgt al het naai- en verstelwerk van een bekende modezaak. Zij is dus erg handig met een naaimachine.
Zou het mogelijk zijn om een gelpad of een drukverdeler in de vorm van die inlages te maken. Dus dat ze langs de ruggengraad liggen. En dan de bovenkant van de 'inlages' op een stuk katoen te laten naaien.
Dus dat je dan een dunne katoenen onderlegger krijgt met aan de onderzijde aan beide kanten van de ruggegraad geldpad. De ruggegraad zelf blijft dan vrij, want op de ruggengraad zit geen geldpad.

Zou dit een goede manier zijn?

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:17

Ik vermoed dat het op zich geen probleem zal zijn. Wel zul je er rekening mee moeten houden dat het goed wasbaar is, niet te dun, want dan kan het makkelijk opvouwen, niet al te glad, want dan kan hetgaan schuiven. En dan zullen er nog wel genoeg dingen zijn die ik ben vergeten.. Wie heeft er aanvullingen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:08

Gelpad is sowieso veels te dun , veel dunner dan de inlages en die zijn al niet dik...

Ook moet je goed oppassen dat je ze niet tever uit elkaar doet , want dan zakt het deel ertussen gewoon in als je op het zadel gaat zitten , en hangt het hele zwikkie alsnog op de ruggegraat.

Sowieso ben ik geen voorstander van gel. Je wilt juist iets dat onder de druk blijft liggen om deze op te vangen en af te vlakken. Gel kruipt weg onder druk vandaan dus beschermd niet.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:19

Hoe zit het met die rubberen slaapmatjes, ik heb begrepen dat je die evt ook kunt gebruiken voor inlages?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:33

Er is vanalles dat je kunt gebruiken als inlages , grofweg kun je zeggen dat het schuimrubber is dat goed soepel is , en een goede dikte en stevigheid heeft.

Dus minimaal een cm dik , en als je erin knijpt dan moet hij niet flinterdun worden. Net als traagschuim ofzo , dat is schitterend spul maar onder druk blijft er niks van over.

Het schuimrubber moet dus een stevige dichtheid hebben om onder druk (je gewicht in het zadel) ook voldoende dik te blijven zodat de ruggegraat echt vrij blijft. En het vinden van het juiste foam is dus het moeilijke. En dan de juiste afstand en materiaal dat goed werkt qua slijtage / stabiliteit op het paard en onder het zadel.

Ik vind de dekjes ook achtelijk duur hoor , echt bizar gewoon

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:09

Misschien het handig om ergens een tweedehands dekje te kopen, daar de inlages vanaf/eruit te halen en dan deze op een andere dekje bevestigen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:24

Ik zou het echt niet doen. Die pad is nog bijna belangrijker dan het zadel, dus waarom zou je daar op bezuinigen.
Als je een boomzadel koopt zeg je toch ook niet: Laat de kussens er maar af, die maak ik zelf wel

mirgino

Re: Zelf gemaakt barefoot zadeldekje: kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:37

de inlages zelf zijn toch niet zo duur

dan kan je beter losse inlages kopen en daar een dekje omheen maken.

moet je maar eens op de site kijken ,daar staan de prijzen op

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:26

tientje per stuk geloof ik, valt wel mee.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:52

wat mirgino zegt lijkt me dan ook het beste. Ik heb er zelf ooit eens aan zitten denken om een dekje bij divoza te halen, waar je een gelpad in kan schuiven. Ipv een gelpad doe je de inlages er dan in en "knutsel"je dit vakkundig inelkaar. Ik vond het teveel werk en heb voor weinig geld een lichtblauw orgineel boomloos dekje kunnen kopen hier op bokt. Ik zou er voor de zekerheid wel een echt boomloos dekje bij nemen voor de maten enzo. ben benieuwd!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:19

er is op bokt iemand die ze maakt, ik heb er toen 1 gekocht via pmerena
ze heet Tanja of zo?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:47

Ja , T@nj@ maakt ze , zit veel in het plussies topic in de Huiskamer tegenwoordig geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:43

pmarena schreef:
Ja , T@nj@ maakt ze , zit veel in het plussies topic in de Huiskamer tegenwoordig geloof ik :)

Als ik op haar naam zoek vind ik niets?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:46

Tegenwoordig heet T@nj@ gewoon Tanja. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:48

Ooh vandaar :Y)