overstap op lage neusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

overstap op lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 22:44

hooi ik verzorg een shetlandpony en die loopt nogal met haar mond open bij teugeldruk.. nou hebben we een tijd gereden met een hoge neusriem+sperriem en dat gaat wel redelijk goed alleen op de een of andere manier krijgt ze steeds het sperriempje los... wat dus nogal irritant is als je aan het rijden bent...

ze heeft geen last van haar gebit (tandarts pas nog geweest) en ze loopt met een enkel-gebroken trensje.. *niet echt scherp dus maar 'gewoon'*...

nu is mijn vraag... is het verstandig om over te stappen op een lage neusriem? ze is niet echt aan de teugel gereden hoor oid.. het is echt een recreatieshetje om lekker op rond te hobbelen (en ik zelf rijd haar niet meer)

*ik weet niet of dit hier goed staat anders verplaatsen jullie t maar *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:57

De neusjes van pony's zijn vaak te kort voor al die riempjes, dus dan is een lage neusriem vaak de oplossing. Waarom probeer je het niet een keer, door er een te lenen van iemand? Je merkt zelf wel hoe de pony erop reageert.

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:02

Die van mij heeft hetzelfde probleem met een lage neusriem en emt gec. loopt ze veeeeel beter..

Sanco

Re: overstap op lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 23:03

dat te klein kun je weglaten.. vergeten erbij te zetten maar dat beest klopt niet helemaal met de verhoudingen... dr hoofd is veeeeel te groot maar dat maakt dr niet minder schattig!

en we gaan idd even proberen maar... dat gedoe met die sper is ook erg vervelend en ZONDER sper doet ze haar mond helemaal wijd open waardoor t halve bit door dr mond heen komt... maar we gaan een oplossing zoeken want zo is ze ook een soort van 'onstuurbaar'

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:25

Ik zou zoals Bitch al zegt de lage neusriem gewoon eens van iemand lenen en dan proberen. Één of meerdere keren ermee rijden en je merkt vanzelf wel wat beter is .

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:29

ok we gaan t proberen.. xx

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:40

Succes!

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:10

Een lage nuesriem zie je wel het meest, en lijkt me inderdaad het handigst!
Succes he!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:14

Je zou het kunnen proberen, ik zie er regelmatig Shetjes mee rond hobbelen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:48

Ik zou eerst de oorzaak eens nagaan waarom ze haar mond open doet, lijkt me een beter idee. Je schrijft dat ze haar mond open doet waardoor het halve bit door haar mond heen komt, hoe krijg je dat dan voor elkaar? Als een paard de mond open doet blijft het bit toch echt op de plek hoor, tenzij het bit te groot is of echt opzij getrokken wordt.
Probeer eens een dubbelgebroken bitje, i.p.v. een enkel gebroken. Dat kan namelijk ook heel goed de reden zijn van het opensperren. Een enkelgebroken bitje kan namelijk in het verhemelte prikken, zéker als het te groot is. Om dat te ontwijken zal een paard de mond open doen. Ook een te dik bit kan de reden zijn, een dik bit is niet altijd even vriendelijk, zeker niet voor die kleintjes, omdat ze te weinig ruimte in de mond hebben, en de kaken niet helemaal meer kunnen sluiten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:49

Ik dacht dat de mond opensperren altijd een teken van verzet was.