K&K scholings- of correctiebit: ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

livvy

K&K scholings- of correctiebit: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:01

Zoals de titel al zegt:

Wie heeft er ervaring met deze bitten? Positief en negatief, ik hoor ze graag allemaal..

Afbeelding
scholingsbit

Afbeelding
correctiebit

Alvast bedankt!

Melf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:04

'Waarvoor' wil je het bit gaan gebruiken? Ik heb overigens erg prettige ervaringen met het correctiebit. Al merk ik wel dat paarden echt een beetje aan dit bit moeten 'wennen'.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:04

ik heb dr geen ervaring mee
maar wel een vraag

wat is het verschil tussen die 2 bitten???

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:05

De correctie is watertrens, scholings is bustrens.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:12

en dat maakt veel verschil??? (of klink ik nu heel blond... ) haha

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:53

En het scholingsbit kantelt in de mond bij veel druk op de teugel, waardoor er meer druk komt op de tong Ze zeggen dat het scholingsbit goed te gebruiken is als overgang van trens naar stang en trens.

Anoniem

Re: K&K scholings- of correctiebit: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:30

Ik heb een poosje met een correctiebit gereden, met mijn, toentertijd, onhoudbare, fjord. Het beviel prima, maar de manier waarop hij reageerde merkte ik wel dat het loeischerp was. Ik reed er overigens alleen mee buiten, het was mijn rembekrachtiging, want die had er niet bij gekregen ( bij het paard dus ) Nu rijden we op een watertrens, want we zijn allebei wat ouder geworden...

Quidou schreef:
en dat maakt veel verschil??? (of klink ik nu heel blond... ) haha

Ik had al eens een keer eerder gereageerd op zo'n vraag alhier, en het opgezocht:

Bitch schreef:
Volgens mij is de een gewoon een watertrens-uitvoering en de ander een bustrens uitvoering, maar even het boek "het bit, het paard, en de ruiter' van Gertrud Jetten gepakt en daar staat:

(kort samengevat)

Het korrektiebit heeft dezelfde vorm als het africhtingsbit. Toch is er een essentieel verschil tussen de 2 bitten dat gelegen is in de overgang van het mondstuk naar de bitringen. Het correctiebit is in feite een simpele watertrens terwijl het africhtingsbit zou kunnen omschrijven als een ingewikkelde bustrens.
Bij het africhtingsbit loopt het mondstuk namelijk door in de mondhoeken om pas tegen de zijkant van het hoofd te eindigen in een bitring die de vorm heeft van een bustrens. Hierdoor zijn beschadigingen van de mondhoeken absoluut uitgesloten en ligt het heel rustig in de mond.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:26

Ik wil het als overgang gebruiken naar stang en trens bij een bepaald paard. En als het goed bevalt dan hoeft die stang en trens er niet eens in. De eigenaar heeft liever die ijzerwinkel niet in de mond van zijn paard, maar ik heb wel iets nodig waarbij ik mijn teugelhulpen kleiner kan maken. Dus alle ervaring met deze bitten is welkom!

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:27

Ik ben erg positief over het bit,ik ben met me oude pony er aardig in de wedstrijden op vooruit gegaan,maar ook qua training,ik vind wel dat het een hard bit is,en mijn paard word er erg hard van,ik vind wel dat je een rustige stille,maar ook toestaande hand moet hebben,mijn paard rij ik nog wel eens met correctie bit,als hij echt "stront"vervelend is...maar buiten alles om is het een super fijn bit,en je hoeft niet veel te doen om je paard super te laten lopen,vind ik dan...succes verder met je bit keuze...

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:21

Ik had eens gehoord dat je met een scholingsbit niet op wedstrijd zou mogen. Weet iemand hier iets van?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:48

Intervarno schreef:
Ik had eens gehoord dat je met een scholingsbit niet op wedstrijd zou mogen. Weet iemand hier iets van?

Afbeelding

dit zijn de toegestane bitten, dus ook een scholingsbit

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:26

Oké! Heel erg bedankt!

deniejs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:32

Ik rij met een correctiebit, heb wel eerst moeten leren een stille hand te houden, voordat ik aan dit bit begon. Ik heb er positieve ervaringen mee. Mijn paard is erg sterk in de hand en pakte zijn bit vaak vast, door het correctiebit kan hij dit niet meer doen en is hij ook veel fijner te rijden! Ik gebruik het bit ook op wedstrijden, je mag het gebruiken t/m de M!

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:17

Ik ben tot nu toe 1 keer echt van mijn paard afgelanceerd... toen ze een correctiebit in had. Mij is het dus niet goed bevallen.

Mijn paard kan zich nogal sterk maken als ze geen zin heeft om te werken. De staleigenares waar ik eerst stond, raadde me aan om het correctiebit eens te proberen. Prisca liep vanaf seconde 1 helemaal in de plooi. (Naar mijn mening geeft dat al aan hoe scherp het inwerkt) Toen ze een keer aangalopeerde (onbedoeld) en ik haar terug wilde pakken, schrok ze zo van de druk op het bit dat ze echt boven de bakrand uit bokte! Ze lanceerde me gewoon echt eraf, om maar van de druk af te komen. Ik heb verder nog nooit ergens gehoord dat ik een harde hand zou hebben (van instructeurs) dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Ik heb er echt spijt van dat Prisca ooit in haar mond gelegd te hebben!

Hierna heb ik het bit maar terug gebracht naar de winkel (het was een leenbit) en rijdt sindsdien met een dubbelgebroken koperen bit. Bevalt veel beter! Helemaal sinds ik ergens anders gestald sta en dus ook van iemand anders les heb.

Heb echt het idee dat je met zo'n bit op de verkeerde manier de houding bij je paard krijgt. Niet door optimale ontspanning in het lijf, maar door angst voor het bit. Dat is tenminste mijn ervaring op mijn paard. Een negatieve dus...

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:39

Als ik alle reacties goed begrijp dan werken zulke bitten dus wel scherp in. Ik heb een vrij stille hand, dus ik denk dat ik de stap maar ga wagen, en dan maar afwachten hoe het paard reageert..