Kale plekken op zadel, iets tegen te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Kale plekken op zadel, iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:34

Vorig jaar is er voor m'n verzorgpaard een nieuw zadel aangemeten, een goed lederen dressuurzadel van Prestige, en heeft ook niet weinig gekost.
Maar op de zweetbladen zitten nu aan de onderkant kale plekken, en ik vroeg me af of er iets aan te doen is, iets waarmee je het weg kan werken?

Alvast bedankt.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:38

Kale plekken? Ook verkleurd dan of gewoon kaal geschuurd? Heeft denk ik wel te maken met voldoende onderhoud en welke stijgbeugelriemen je gebruikt, of je met chaps rijdt of laarzen e.d.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:48

Komen de kale plekken niet door je stijgbeugelriemen.. en wat je eraan kan doen: die kale plekken krijg je nu niet meer weg. Dus nu goed vet houden.

Phrono

Re: Kale plekken op zadel, iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:23

Je kan het proberen te verven met lederverf? Heb wel eens iemand gehoord die daar wel over te spreken was. Ging om slijtage van de stijgbeugelriemen op het zadel.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:55

Ik heb het ook, ik zeg het maar eerlijk ben erg slordig geweest en veel te weinig ingevet e.d. Bij mij zijn het kale plekken van mijn leren rijlaarzen.. Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, behalve de rest van het zadel nu wel goed te onderhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:24

Vind het wel wat snel bij zo'n duur zadel, na een jaar al..

Dit is mijn zadel ( ook Prestige), nu ongeveer 8 jaar oud, zonder kale plekken, en draag mijn beugelriemen over het zweetblad, en rij met laarzen en chaps.

Afbeelding

Is het juist onderhouden? Prestige slijt over het algemeen niet snel.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:57

Lederverf werkt erg goed en blijft lang zitten, maar je moet het wel even laten drogen als geen vlekken op je rijbroek wilt

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:41

Krijg je met lederverf niet een erg kleurverschil?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:46

neeeeeeeee, geen lederverf, laat het door je zadelmaker doen!
Niet zelf gaan experimenteren op zo'n duur zadel.

Sanco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:54

Bitch schreef:
neeeeeeeee, geen lederverf, laat het door je zadelmaker doen!
Niet zelf gaan experimenteren op zo'n duur zadel.

idd mee eens!! ik heb net een nieuw Cliff Barnsby zadel (niet zelf betaald maar wel ERRUG duur) alleen het voordeel daarvan is dat je de beugels onder het zweetblad kan plaatsen... dus waar die singelstoten ook zitten... werkt erg goed!!! zadel blijft mooi nieuw en die beugels voel je weinig verschil... t zit eigenlijk alleen maar lekkerder!

verder zou ik t goed invetten... (als je een zwart zadel hebt kun je wel zwart vet op de plaats gebruiken... dat maakt het misschien minder opvallend maar ik denk niet dat je het weer helemaal schoon krijgt...

suc6 nog! xx

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:05

ieder zadel vertoont na enige tijd de normale gebruikssporen waar de beugelriemen lopen enhet onderste gedeelte van het zweetblad. Komt zelfs voor bij de duurdere merken, daar kom je gewoon niet onder uit. Als je de riemen onder het zweetblad door gebruikt zul je daar geen last van heben, echter op de plek wara je laarzen komen wel. Dus slijtage is normaal, hier ontkom je gewoon niet aan.
Lederverf is geen aanrader, beter is om het gewoon te vetten(niet olieën want dan wordt het leer té soepel waardoor je vouwen krijgt) want lederverf sluit het leer af waradoor het niet meer kan ademen en dus makkelijk zal gaan scheuren. Bovendien geeft het ook nog eens flink af...
Succes ermee!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:41

Ik rijd met rijlaarzen, en ik heb toevallig gisteren m'n stijgbeugelriemen onder m'n zweetbladen gedaan, misschien dat dat ook wat helpt.
Ik heb het wel te weinig ingevet, maar het is wel een aantal x ingevet.
Als ik het invet maak ik het eerst schoon, dan olie ik het in met blanke lederolie en doe daarna nog een laagje zwart vet erover.