Slechtpassend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiMai

Slechtpassend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 13:56

Ik loop al een paar weken te tobben over een paard bij ons op stal. Ik zal even de situatie uitleggen:

Ik geef les op een stal waar 15 paarden staan en zoals hier in Noorwegen gebruikelijk is, is de helft daarvan pensionpaard. Ik mag die paarden gebruiken voor de lessen, maar de eigenaar beslist welk materiaal erop gaat natuurlijk.

Nu is er een paard wat ik erg fijn vind, omdat hij 99% bomproof is en de ruiter gezond aan het werk zet. Ik gebruik hem nog niet zo heel lang in mijn lessen, maar ik heb nu een paar 'beginners' en dan komt hij erg goed van pas. Nu viel het mij op dat veel mensen niet op hem op kunnen stijgen zonder dat iemand als tegengewicht hangt, anders glijdt het zadel opzij. Kan natuurlijk liggen aan iemand die verkeerd opstijgt, of niet aansingelt, dacht ik de eerste keer. Toch heb ik overlegd met de eigenaar van de stal. Die zei dat het kwam doordat het zadel een elastische singel heeft. Maar toch, een goed passend zadel zou eigenlijk zonder singel moeten blijven liggen. Ook nog even met een ander meisje gepraat die vaak op hem rijd, en die vindt dat zadel ook maar niets. Zij zei dat het drukplekken veroorzaakt. En hij heeft inderdaad witte plekken op zijn rug, maar dat ziet eruit als hele oude drukplekken.

Gisteren heb ik de proef op de som genomen, ik heb het paard zelf gereden met het zadel. Ten eerste vond ik het geen fijn zadel om op te zitten, naar mijn idee waren de kussens te dik. Bovendien gleed het zadel bij mij ook wat opzij, ondanks een bontje en een dekje na de 2e poging. Toen ik hem afzadelde had hij duidelijk de kussens in zijn rug staan, het arme paard! Ook heb ik toen Bjørn (vader van een pensionklant) laten proberen op te stijgen, want die kan dat zo perfect zonder singel, en het zadel gleed weg alsof het een zak aardappels was. Met die informatie ben ik dus naar de eigenaresse gegaan en die werd hartstikke chagrijing. Ik had er bijna uitgegooid dat ik niet snapte waarom ze een paard heeft als ze er nooit naar omkeek (paard is voor haar kids van 3 en 8), maar ik wil mijn baan niet kwijt! Een nieuw zadel zit er dus niet in, maar ik denk dat ik nu mijn stockzadel op hem ga gebruiken (past hem wel goed). Dat heeft natuurlijk wel grote gevolgen voor het lesgeven, want een engels zadel zit heel anders. Wat vinden jullie hiervan? Wat moet ik wel en niet doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:28

Zoals ik het hier lees, zou ik zeggen, opvullen!

Ik neem aan dat het verhaal over Mai gaat ( profiel gechecked ) ?

Ik heb zelf ook een lekkere ronde fjord, en het hetzelfde probleem. Mijn zadel is qua boom op maat gemaakt, dus daar maakte ik mij geen zorgen om, maar dat het zadel opgevuld moest worden werd wel duidelijk.

Ook ik heb de elastische singel overwogen, wederom zakte het zadel, dus de singel ligt nu werkeloos in de kast, maar ga hem, nu mijn zadel perfect is opgevuld, wel weer eens gebruiken.

Zie je zelf niets aan de vulling? Het is vaak best goed te zien dat de kussens scheef zijn.
Is het een nieuw zadel? Is het kwaliteit?

T'is dat je zo ver weg woont, maar anders had ik je harnessmaker alhier aangeraden, maar denk dat de kilometervergoeding enigzins de pan uit rijst

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 16:52

Hihi, ik zat ook al aan hem te denken, maar heb niet zoveel geld, en het is niet eens mijn eigen paard! Maar het is niet Mai, Mai heeft een prima zadel wat ook van die lekkere fjordenkuren heeft Het is Vesle frikk, wel behoorlijk rond, maar hij heeft een duidelijke schoft. Het zadel is wel oud, maar het is een Stubben, dus wel aardig goed mag ik hopen De vulling heeft verder geen bobbels, het zadel is mooi glad van binnen. Wel vind ik de kussens heel dik, waardoor de lepel heel hoog zit en dat merkt je ook met op- en afstijgen. De kussens zijn ook harder dan ik gewend ben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:16

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bespiering aan een kant meer is.
Stubben is prima, maar opvullen moet natuurlijk gebeuren, heb je daar een goede zadelmaker in de buurt die het niet ff kan checken?

Anders miss hier ff een foto-show van zadel+paard? Miss kan Patrick er wat op zien....??