ledercreme,ledervet,lederbalsam enz, waar mee invetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_a

ledercreme,ledervet,lederbalsam enz, waar mee invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:35

Wat vinden jullie het fijnst om je zadel mee in te vetten?
Heb zelf een kieffer zadel maar er zijn zoveel verschillende soorten invet spul, wat is nouw het beste?

zowieso doe ik het van te voren met zadelzeep, maar daarna

dressig,vet,olie,creme,balsem?
wat doen jullie ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:58

Je hoort van alles, de een zweert bij dressing, de ander bij olie, en derde smeert er gewoon slaolie op...

Als je de ene vakman moet geloven moet er zus op, de ander zegt weer zo, en derde zegt weer, helemaal nooit invetten.

Heb hier een foldertje van CarrDay&Martin liggen, daar staat ook een volledig ritueel in beschreven, verder heb ik de BIT en daar heeft ook een keer een grote poetstest in gestaan...

Ik weet het allemaal niet meer, ik clean met Stubbenzadelzeep, en vet het met bijenwas in. Soms doe ik het met olie, maar dressing is aan mij niet besteed.
Mijn tuig ziet er na al die jaren nog goed uit, dus ik denk als je het maar gewoon regelmatig doet, dat het allemaal wel goed komt

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:49

Ik gebruik altijd equifix lederbalsem of Sectolin lederbalsem. Olieeen doe ik een gebruikt zadel nooit.

biep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:17

ik gebruik echt van alles!

ik maak schoon met schoon carday&martin glycerine spray en meestal vet ik in met passier of daaleman ledercreme.
Soms ook gewoon met olie, ligt eraan wat ik bij de hand heb... ik weet het eigenlijk niet eens zo goed :s

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:31

ik gebruik altijd special olie. Omdat de olie in het leer trekt en niet helemaal afdekt. Dit heb ik weer geleerd van de zadel maker. Vet sluit het leer helemaal af (dicht) en zo wordt het leer niet goed gevoed meer.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:31

Mijn zadelmaker zweert bij een paar x goed vetten als hij nieuw is en daarna alleen nog maar schoonmaken met lauwwarm water en zadelzeep. Werkt voor mij altijd goed.

poll

Re: ledercreme,ledervet,lederbalsam enz, waar mee invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:42

Altijd eerst gewoon met zadelzeep en daarna om het vet te houden met Rapide leder vet. werkt prima.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:55

Lederdressing. Ideaal spul voor al het leder.
Olie alleen bij zeer uitgedroogd leder en nooit op stiksels en kussens.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:02

Ik gebruik liefst olie voor een hoofdstel als ik het niet vaak doe, als ik het dagelijks doe vet. Zadel ook met vet.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:24

Ik maak het zadel gewoon schoon met lauw water en zadelzeep. Vervolgens smeer ik de zadels in met Hamanol van Stubben (dit op advies van de zadelmaker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:40

Ik maak in ieder geval altijd alles eerst goed schoon met zadelzeep. Vervolgens vet ik de ruwe kanten van het leer uitgebreid in en over de gladde kanten haal ik alleen heel licht een iets vettig doekje (trekt er toch amper in vanaf die kant). Zwaar mishandeld, uitgedroogd leer krijgt eerst nog een flinke lading olie. Olie doe ik echter nooit op de zitting of op de kussens van een zadel. Met stiksels houdt ik geen rekening, mocht er eentje stuk gaan dan is ie zo vervangen. Ik controleer ze wel altijd.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:19

Ooh Nienke, bedoel je het op deze manier (kijkt blont).

Ik doe het met vet of olie. Net wat er voor mn neus ligt.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:23

Ik maak altijd eerst mijn zadel schoon met zadelzeep, van Harry's Horse. Daarna met lederolie.
Ik heb het idee dat dat beter in het leer trekt dan vet enz..

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:32

Ik gebruik van alles en nog wat, als het op is haal ik iets bij de eerste de beste ruitersportzaak waar ik kom. Vaak gebruik ik wel Rapide als ik even nadenk over wat ik heb gehad.