zadel op maat. Bij wie en hoe duur ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

zadel op maat. Bij wie en hoe duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 16:39

Mijn paard heeft niet de makkelijkste rug en ik loop al een tijd met zadels te klooien.
Ik zit er nu toch hard over na te denken om toch een zadel op maat aan te laten meten.
Bij wie hebben jullie het gedaan en wat was het kostenplaatje.
Het gaat om een dressuurzadel.

Ibalia

Re: zadel op maat. Bij wie en hoe duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:40

Het is te ver bij je vandaan maar in Groningen zit echt een ouderwetse zadelmaker.
Kootstra...
Een echte aanrader.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:49

Een vriendin van mij heeft een zadel van Daaleman, en dat is een erg mooi zadel! Zit ook erg lekker en ligt heel mooi.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:35

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:42

Ibalia schreef:
Het is te ver bij je vandaan maar in Groningen zit echt een ouderwetse zadelmaker.
Kootstra...
Een echte aanrader.

Hehe... ouderwets zeker Ondanks dat deze man een zeer vakkundig leerhersteller is, ben ik al vaak genoeg tegengekomen dat de boommaat niet in verhouding staat tot de ribwelving van het paard.. en dat terwijl de merken die hij verkoopt daar voldoende rekening mee kunnen houden.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:20

Ook ik heb er 1 voor mijn paard op maat laten maken bij daaleman.
Prijzen incl op maat maken staan op de site www.daaleman.nl en eerlijk waar nog nooit op zo'n lekker zadel gezeten en zowaar het eerste wat op mijn paard past.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:23

maykie schreef:

Deze werken maar tot een straal van 40 km..
Ik zit hier ruim 100 km vandaan.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:37

Ik heb ook een Daaleman zadel. Geweldig zadel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:17

fijne prijzen op de site van daaleman zeg....

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:21

Wij zijn mogelijk een optie met onze Fleur de Lys Zadels

haantje7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:35

Daaleman en Hulsebos zijn allebij erg goed het zadel word ook echt opmaat gemaakt en niet aangepast aan je paard.
Ze komen gewoon bij je thuis opmeten en dat kost niks extra.
Voor een paard met een moeilijke rug is dit echt het beste.

Groetjes en veel succes !

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:39

Een klant van mij heeft met haar paard ook een nieuw zadel moeten aanschaffen. Voordat zij een nieuw zadel kocht is ze bij de dierenkliniek Slootdorp geweest en hebben de artsen + osteopaat geadviseerd om een zadel op maat te laten maken door 'Fryso'.

Ze zitten geloof ik ergens in Friesland, maar komen 'aan huis' om te passen en meten. Zij was binnen 2 weken helemaal klaar met alles. Opmeten + zadel ontvangen. Na een paar weken komen ze dan nogmaals (vrijblijvend) langs om te checken of het zadel nog goed ligt.

Het is trouwens een heel mooi zadel, je kunt kiezen voor diepe zit of minder diepe zit, een aantal modellen en het is super kwaliteit leer!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:45

Ik heb een WOW met flair systeem. Mijn paard heeft ook een lastige rug. Wat smal, hoge schoft en vrij diepe kuilen naast de schoft zeg maar. Een WOW heeft een wisselbare boom dus de breedte is gemakkelijk aan te passen. Door het flair systeem (kussens met lucht gevuld) is de ligging super snel en makkelijk pas te maken. De gene die mijn zadel kwam aanmeten vertelde voor bijna elk paard het zadel pas te kunnen maken. Het zit fantastich, door de dunne zweetbladen heb je goed gevoel met je paard, de boom scharniert waardoor je de bewegingen goed door krijgt. Ik ben super enthousiast en wil echt nooooit meer iets anders! Hij kost nieuw volgens mij 2.500 euro.

www.zadelmakerijboer.nl

Afbeelding

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:46

In de meeste gevalen is een maatzadel niet eens nodig maar heeft de huidige zadelmaker de kussens nietdusdanig kunnen krijgen dat de kussens goed passen. Veelal willen ze alleen verkopen en als dat niet lukt om een nieuw zadel kant en klaar passend te vinden moet je dus aan een maatzadel.
En dat terwijl met een goede kussen correctie vele zadels wel zullen blijken te passen.....

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 09:32

harnessmaker ik heb je een email gestuurd.. Ben benieuwd of je iets voor me kunt betekenen

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:07

MirandaB schreef:
harnessmaker ik heb je een email gestuurd.. Ben benieuwd of je iets voor me kunt betekenen

nog niets ontvangen....

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:51

Vanavond komt Harnessmaker langs om te kijken of hij ons kan helpen.. Met alle goede berichten hier op bokt heb ik er wel een goed gevoel van

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:52

Ibalia schreef:
Kootstra...
Een echte aanrader.

Mee eens, mijn zadels komen daar ook weg. En je hebt (afhankelijk welk merk) al aangepaste zadels v.a. 1400 euro

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:53

Ibalia schreef:
Kootstra...
Een echte aanrader.

Inderdaad een aanrader, maar reken voor een dressuurzadel incl. beugels en singel wel op zo'n 1700 euro.
Voor de Stubben Siegfried was ik 3 jaar geleden 1100 euro kwijt (maar er zat een klein krasje op het zweetblad en daarom kreeg ik 225 euro korting)

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:57

harnessmaker schreef:
In de meeste gevalen is een maatzadel niet eens nodig maar heeft de huidige zadelmaker de kussens nietdusdanig kunnen krijgen dat de kussens goed passen. Veelal willen ze alleen verkopen en als dat niet lukt om een nieuw zadel kant en klaar passend te vinden moet je dus aan een maatzadel.
En dat terwijl met een goede kussen correctie vele zadels wel zullen blijken te passen.....

Klopt, Kootstra in Groningen werkt ook zo. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een hele brede ruggegraad, hij heeft de kussens hierdoor nog verder uit elkaar gemaakt zodat de ruggegraad goed vrij ligt.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:41

germie schreef:
harnessmaker schreef:

Klopt, Kootstra in Groningen werkt ook zo. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een hele brede ruggegraad, hij heeft de kussens hierdoor nog verder uit elkaar gemaakt zodat de ruggegraad goed vrij ligt.

Wat Kootstra in ieder geval niet doet (tenminste niet bij de zadels die ik heb gezien) is de correcte boommaat nemen. Hij lost dit op door meer of minder vulling te gebruiken.

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:53

GeJe schreef:

Wat Kootstra in ieder geval niet doet (tenminste niet bij de zadels die ik heb gezien) is de correcte boommaat nemen. Hij lost dit op door meer of minder vulling te gebruiken.

als je zo'n oplossing als tijdelijke oplossing toepast voor een zadel met een te wijde boom voor het betreffende paard, kan dat dan kwaad?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:46

Ik vind zo'n oplossing net zoiets als te grote schoenen met twee paar sokken....

Er zijn een aantal voorwaarden voor een goed passend zadel (vind ik): de boommaat, de (vorm van de) kussens en de (hoeveelheid) vulling (even afgezien van de zitmaat, lengte zweetbladen). Verbeter (of vul aan) wanneer ik fout zit.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:54

Mmm, ik weet niet hoor. Mijn oude zadel (een tweedehands) had een te wijde boom voor mijn paard. Dat zadel is zo opgevuld dat het toch paste, dus van een boommaat 4 teruggevuld naar een boommaat 3. Heb ik nooit problemen mee gehad. Je beperkt wel je mogelijkheden tot aanpassen van je zadel op deze manier. Na een lange blessure periode was de bespiering van mijn paard duidelijk minder. Het zadel kon toen niet verder gevuld/aangepast worden. Gewoon omdat het 'vol' zat.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je een nieuw zadel hebt. Beetje raar om een te wijde boom aan te meten en vervolgens het zadel flink op te vullen...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:59

GeJe schreef:
Ik vind zo'n oplossing net zoiets als te grote schoenen met twee paar sokken....

Er zijn een aantal voorwaarden voor een goed passend zadel (vind ik): de boommaat, de (vorm van de) kussens en de (hoeveelheid) vulling (even afgezien van de zitmaat, lengte zweetbladen). Verbeter (of vul aan) wanneer ik fout zit.

klopt idd
de boom moet even wijdig zijn aan de schoft schouder
veel bomen zijn te krap gemeten
de meeste (rij) paarden hebben boommaat 32/33/34
maar ik zie zeer regelmatig paarden rond lopen met een boommaat 30
en waarvan dus de schoft spieren weggevallen zijn
om de spieren komen meestal het snelste terug door een tijdje niet te rijden
verder mag het zadel niet te lang zijn anders drukt het op de lendenen
ook mag het zadel niet te ver naar voren liggen zodat de schouder vrij komt te liggen en het paard vrij kan bewegen

en natuurlijk de vulling ..mag niet te hard, maar ook niet te zacht zijn en vrij van kuilen en bobbels