welk zadel met welke boom voor paard met hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

welk zadel met welke boom voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:41

Mijn paard heeft een behoorlijk hoge schoft.
Ik heb er nu een kieffer Malmo op liggen waar ik niet tevreden over ben.
Mijn paard reageert boos met zadelen en zelf zit ik er ook niet fijn op.
Ik ben behoorlijk afgevallen en ik krijg echt last van mijn zitbeenknobbels.

Zonder gelijk een zadel op maat te laten maken ben ik benieuwd wat jullie erop hebben liggen.

Takkel

Re: welk zadel met welke boom voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:51

Wintec Pro dressuurzadel, met verwisselbare boom. Ideaal!

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:53

Daar ben ik ook mee begonnen, maar mijn paard ging naarmate hij ouder werd meer schoft ontwikkelen en dat zadel ging op een gegeven moment teveel hellen als ik de boom smaller maakte omdat de kussen dus niet dik genoeg waren...

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:57

In dat geval kan de de kussens nog op laten vullen... maar goed, of je dat wilt?..

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 11:04

Een Wintec en opvullen ben ik toen niet meer aan begonnen.. en heb hem toen in kunnen ruilen..

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:11

Ik heb een Premiere. Mijn paard had toen ik hem als net 4-jarige kocht ook een hoge smalle schoft. Een aantal andere merken zakten toch iets teveel en deze bleef goed liggen en dat is ook steeds zo gebleven.
Verder een comfortabel zadel, ik ben ook niet dik, ik heb er twee kuiltjes in gereden met mijn zitbeenknobbels maar het zit lekker.
Heeft een hoge teruggewerkte kamer.
De keren dat het wel eens op een ander paard werd gebruikt lag het ook goed, mijn dochter legt het ook op haar Welsh K.
Maar we hebben er inmiddels een paardje bij en daar lag het nou net niet goed op, zul je altijd zien. Daar heb ik een Ken Taur op liggen.
(Amerikaans geloof ik) Ook een heel fijn zadel. Diepe zit, ook een hoge
kamer en de zadelmaker heeft de boom iets aangepast. Ligt ook super.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:13

ik heb op mijn nrps met hoge schoft een ainsley liggen die ligt super en zit ook heel lekker

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 11:24

Een premiere was na mijn wintec ook het eerste zadel wat ik erop had liggen. Maar na 2 maanden had ik een flinke beschadiging in het zweetblad zitten door het stalen oog van de singelstoot. Dat drukte door het zweetblad heen.
Zadel is toen teruggestuurd maar kreeg hem met een hele slechte service terug. Uiteindelijk voor mijn Malmo in kunnen ruilen omdat daar ook de boom iets meer versmald kon worden. Ik heb me ook heel lang doorgereden op dit zadel. Nu ik er een lamswolle onderlegger onder heb liggen is dat euvel over.. (raar maar waar ha ha) maar hij blijft hard..
Maar bedankt al voor de reacties. Ik heb er ook tijdelijk een KN opgehad van een vriendin en die lag toen super maar ik had toen even geen KN centjes... Maar begin er toch hard over na te denken..

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:56

Moreno heeft ook een hoge schoft en ik reed me op mn Ainsley ook door.
Met zadels passen lagen de Euroriding Luxor en het Prestige Top Dressage eigenlijk meteen goed.
Beide zaten ook erg lekker, heb uiteindelijk voor het Prestige Top Dressage zadel gekozen, omdat ik hiermee een stillere beenligging had.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:26

Hoi misschien helpt een equitex onderlegger. Mijn paard is oud en heeft daardoor ook meer schoft . Hij heeft nu een equitex pad dat van voren iets dikker is en langzaam smaller naar achteren loopt. Met een zadelpasmeting waren meerdere paarden met zo"n schoft en eenjte heeft ook als oplossing zo"n equitex pad genomen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:52

Mijn E pony heeft ook een hele hoge schoft. Daarom ligt er een Wintec zadel op met de hoogste boog die er is. Het zadel zit alleen niet zo fijn, mijn broer kon er wel goed op zitten maar ik absoluut niet.

Ik rij ook wel eens met een Ainsley zadel. Dit zadel ligt echt als een huis op hem en het zadel zit tenminste ook fijn. Maar ik kan moeilijk M springen op wedstrijd met een dressuurzadel.

Er zijn in ieder geval weinig springzadels die geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft. Dit soort zadels moet je op maat laten maken maar daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. Met dressuurzadels is de keus toch wel wat groter.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:48

Ik heb een E-pony (95% arabisch) met een hoge schoft en ook nog een wat holle, korte rug. Ik rijd hem met een Pegaso zadel en dat ligt prima. Zeeën van ruimte tussen schoft en bovenkant.